Tööportaalide kasutajate harjumused CV-Online'i turunduskommunikatsiooni strateegia lähtealustena
Date
2013
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Viimastel kümnenditel on aset leidnud suured muutused nii töötajate värbamise olemuses kui
selleks kasutatavate kanalite kasutamises. Seejuures on väga olulist rolli mänginud tehnoloogia
areng. Viimase osatähtsust värbamisportaalide tekkes ning kasutamisel on raske alahinnata.
Käesoleva magistritöö keskmeks ongi tööportaalid. Vaatluse all olid tööpakkumiste arvult ja
külastatavuselt Eesti suurimad eraomanduses olevad tööportaalid ehk CV-Online, CV Keskus ja
Ekspressjob.
Käesoleva magistritöö puhul on tegemist praktilise turunduskommunikatsiooni projektiga, mille
peamiseks eesmärgiks oli CV-Online’i turundus-kommunikatsiooni strateegia jaoks lähtealuste
loomine. See on suunatud konkurentidest eristumisele ning kasutajate rahulolu tõstmisele.
Eesmärgi saavutamiseks vaatlesin, mille alusel langetavad tööportaale kasutavad inimesed
otsuse, millist või milliseid tööportaale kasutada, millised on peamised tegevused, mida inimesed
tööportaalides teevad, missuguste tegevuste käigus esineb probleeme ja kuidas tööportaalid
külastajate silmis üksteisest erinevad? Esmalt andis magistritöö ülevaate tööportaalide kasutajamugavuse, harjumuste kujundamise ning
turunduskommunikatsiooni teoreetilistest lähtekohtadest. Kasutajamugavuse alapeatükis
vaatlesin veebilehtede ja sealhulgas tööportaalide kasutajamugavust ning selle olulisust.
Harjumuste kujundamise alapeatükk keskendus harjumuste kujundamisele ning ka nende
võimalikule muutmisele. Turunduskommunikatsiooni alapeatükk keskendus peamiselt
konkurentidest eristumise teoreetilistele alustele.
Magistritöö keskseks objektis on tööportaal. Teoreetilisest kirjandusest tulenevalt olen koostanud
tööportaali definitsiooni, millest antud töös lähtunud olen: Tööportaal on tööpakkumiste
vahendamise kanal internetis, mis võimaldab külastajatel erinevate filtrite ja märksõnade abil
tööpakkumisi otsida ning töövõtjatel oma CV tööportaali sisestada. Tööportaal võimaldab
tööandjatel tööpakkumisi avaldada ning CV-de andmebaasist erinevate parameetrite alusel
kandidaate otsida. Magistritöö peamiseks uurimisülesandeks oli välja selgitada, kuidas langetavad tööportaale
kasutavad inimesed otsuse, millist või milliseid tööportaale kasutada, millised on peamised
tegevused, mida inimesed tööportaalides teevad, missuguste tegevuste käigus esineb probleeme
ja kuidas tööportaalid külastajate silmis üksteisest erinevad? Uurimisülesande täitmiseks oli
püstitatud kuus uurimisküsimust, mis olid jaotatud kahte suuremasse blokki. Esimese osa
küsimused olid seotud kasutaja tegevustega ning teise osa küsimused tööportaalidega.
Uurimisküsimused olid järgnevad: Milliseid tegevusi intervjueeritavad tööportaalides teevad?;
Kas intervjueeritavatel esines tööportaalide kasutamise käigus tõrkeid või probleeme?; Kuidas
intervjueeritavad tööportaalidest tööpakkumisi otsivad?; Millist või milliseid tööportaale
intervjueeritavad kõige tihedamini kasutavad?; Milliseid funktsioone ja omadusi
intervjueeritavad tööportaalide juures oluliseks peavad?; Kas ja kuidas tööportaalid kasutajate
silmis üksteisest erinevad?
Püstitatud uurimisküsimustele vastamiseks viisin läbi 18 semistruktureeritud inteervjuud, mille
raames sai kasutasin kahte erinevat meetodit: poolstruktureeritud informandiintervjuud ning
think-aloud ehk “mõtle valjult” meetodit. Lisaks eelnevale tõin võrdluseks sisse ka CV-Online’i
Google Analytcs’i statistika. Intervjuude läbiviimisele järgnes transkribeerimine, mille käigus
kogunenud materjal oli sisendiks töö analüüsi osale. Transkribeerimisele järgnes sõnalise ja
videomaterjalide kodeerimine, mille käigus jaotati koodid kategooriate alla, mis omakorda
haakusid püstitatud uurimisküsimustega. Analüüsi osast selgus, et tööportaalidel puudub hetkel eristumise faktor, probleemiks on info
üleküllus ning esinevad teatud kitsaskohad tööportaalide kasutajamugavuse osas.
Turundus- ja kommunikatsiooni strateegia lähtealuste osas olen kirja pannud ettepanekud, mis
peaksid aitama CV-Online’il konkurentidest eristuda ning looksid konkurentsieelise teiste
tööportaalide ees ning tõstaksid kasutajamugavust. Ettepanekute vormis soovitasin
positsioneerida tööportaal ümber ning arendada välja tööandjate hindamise süsteem, et tööotsijad
saaksid ära tunda parimad ning usaldusväärseimad tööandjad. Teiseks soovitasin vähendada
vähendada info hulka, mis enamikele inimestele huvi ei paku või see veebilehe struktuuris
esilehelt kaugemale viia. Kolmandaks tegin ettepaneku tööotsija tööportaali külastust peronaliseerida, võimaldades avalehele minnes koheselt näha uusi tööpakkumisi eelmise korra
filtreeringu alusel ning neljandaks soovitan läbi viia think-aloud meetodil põhinevaid kindlate
ülesannetega testimisi, et välja selgitada nimekiri kõige suurematest ja sagedamini esinevatest
probleemidest.
Kokkuvõtlikult võib öelda, et tänasel päeval ei eristu Eesti tööportaalide teineteisest olulisel
määral, nende funktsionaalsus ja toimimisloogika on sarnased, mida ilmestasid ka magistritöö
käigus intervjueeritavate inimeste seisukohad. Pikemas perspektiivis vajavad tööportaalide
eristumise faktorit, kui nad ei soovivad tööotsijate silmis konkurentide seast millegi poolest
silma paista ning veenda tööotsijaid just konkreetset tööportaali valima.
Tulevikus tasuks tööportaalide külastamise temaatikat käsitleda ka kvantitatiivsetele andmetele
rõhku pannes ehk kombineerida nii kvalitatiivseid kui kvantitatiivseid meetodeid.