Välja- ja tagasirände representatsioon Postimehes ja Eesti Päevalehes 2008. ja 2012. aastal

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva magistritöö peamiseks eesmärgiks on kirjeldada Eesti elanike välja- ja tagasirände representatsiooni aastatel 2008 ja 2012. Töös on lähtutud eeldusest, et meediarepresentatsioonidel on oluline roll ühiskonnas toimuva peegeldamisel ja tendentside tõlgendamisel ning samuti ka inimeste arusaamade ja hoiakute kujunemisel. Nendest aspektidest lähtuvalt on uurimistöö eesmärgiks selgitada, millised on lähiaastatel olnud rändega seotud meediarepresentatsioonid ning missuguseid hinnanguid ja arusaamu evivad ajakirjanikud, kes rände teemasid kajastavad. Saadud tulemusi võrreldakse varem sarnasel teemal ilmunud uurimistöödega. Töö teoreetilises osas esitati peamised mõisted ning välja- ja tagasirände teoreetilised lähtekohad, millele töös toetutakse. Töö teooria osas kontseptualiseeriti rännet nii demograafilise, majandusliku kui ka kultuurilise nähtusena. Seejärel esitati kriitika lähenemiste nõrkuste kohta ning lahendus, millele käesolevas töös toetutakse. Varasemad Eesti konteksti kajastavad rändeteemalised uuringutulemused ja meediarepresentatsioonid asetatati nähtuste interpreteerimiseks teoreetilisse konteksti, mille abil ilmnesid ühiskonnas valitsevad peamised suundumused ja arusaamad. Lisaks anti ülevaade varasematest empiirilistest uuringutest, mis on keskendunud Eesti elanike välja- ja tagasirände meediarepresentatsiooni analüüsimisele meediatekstides. Töös kasutati kvantitatiivset kontentanalüüsi, mille eesmärgiks oli selgitada, millised on rändeteemaliste artiklite teemakäsitlused ja kuidas rändajaid kirjeldatakse. Valimisse kuulusid Eesti Päevalehes ja Postimehes ilmunud rändeteemalised artiklid ajavahemikus 01.01.–31.12.2008 ja 01.01.–21.12.2012, kokku oli 141 meediateksti. Kvantitatiivsete tulemuste ilmestamiseks kasutati tekstinäiteid valimisse kuulunud artiklite hulgast, mis kandsid illusteerivat ja selgitavat funktsiooni. Lisaks meediatekstide analüüsile viidi läbi intervjuud kuue rände teemal kirjutanud ajakirjanikuga: Postimeest esindasid Anneli Ammas, Alo Raun ja Hanneli Rudi ning Eesti Päevalehte Külli-Riin Tigasson, Tuuli Jõesaar ja Dannar Leitmaa, kellest viimane töötas intervjueerimise ajal juba Eesti Ekspressis reporterina. Tulemuste esitlemine jaotati meediasisu ja töö eesmärkide põhjal kaheks: välja- ja tagasirände meediarepresentatsioon ja ajakirjanikud representatsioonide kujundajana. Uuringu raames püstitati kolm hüpoteesi, mis ka kinnitust leidsid: 1. Rändekäsitlused on vaadeldud ajaperioodi jooksul muutunud veelgi laiaulatuslikumaks nii sisu kui ka mahu poolest. 2. Rände põhjuseid ja mõjusid käsitletakse meedias peamiselt majanduslikust kontekstist lähtuvalt, samas on kasvanud ka teiste aspektide kajastamine. Tulemustest järeldub, et väljarände teema kajastamisel lähtutakse vaatlusperioodi vältel eeldusest, et välismaale minnakse eelkõige parema majandusliku heaolu tagamise nimel. 3. Ajakirjanike hoiakud ja tõlgendused sarnanevad meediatekstides esitatuga, mis tähendab, et tekstides peegelduvad autori arusaamad ja tõlgendused, millele on kõneallikaks olnud inimeste näidetel kinnitust saadud. Uurimistöö kokkuvõtteks võib väita, et eestlaste välja- ja tagasirände meediarepresentatsioone iseloomustab aastatel 2008 ja 2012 mitmekülgne teemakäsitlus, mis tuginevad ajakirjanike isiklikele kogemustele ja tõlgendustele ühiskonnas toimuvast. Varasemate uurimistöödega (Oja 2005, Vengerfeldt 2009) võrreldes võib välja tuua, et üldine meediapilt ei ole aastate jooksul märkimisväärselt muutunud. Samas ühiskonnas toimunud sündmused mõjutavad ka rännet ning need omakorda meediarepresentatsioonide rõhuasetusi ja tõlgendusi. Selliselt on majanduskriisi ja rände kasvu mõjul mitmekesistunud rändega seotud ja meediatekstides kajastatud teemadering: 2012. aastal pälvis meedia tähelepanu nn pruudipõud Eesti maapiirkondades, samuti hakati järjest enam rääkima, et Eestisse on tagasi oodatud kõik väljarännanud, mitte üksnes talendid, nagu kampaania „Talendid koju“vahendusel esialgu kuulutati.

Description

Keywords

Citation