Algklassiõpetajate ja -õpilaste suhtlustrendid Facebookis: õpetajate kogemused
Kuupäev
2013
Autorid
Ajakirja pealkiri
Ajakirja ISSN
Köite pealkiri
Kirjastaja
Tartu Ülikool
Abstrakt
Võtmesõnad: Facebook, algklassiõpetajad ja –õpilased, õpetaja ja õpilase online
interaktsioon, sotsiaalvõrgustikud, põlvkondade erinevused, privaatsus sotsiaalvõrgustikes.
Õpilaste ja õpetajate sotsiaalvõrgustike kasutus on viimasel ajal leidnud üsna palju kajastust
nii massimeedias, kui ka uurijate huviorbiidis. Sellegipoolest on algklassilaste ja
algklassiõpetajate Facebooki interaktsiooni kujul tegemist üsna uudse uurimisteemaga, mis ei
ole veel nii laialdast kajastust leidnud. Käesoleva magistritöö üldine eesmärk ongi teemale ka
kirjeldatud vaatenurgast pisut valgust heita.
Antud uurimustöö eesmärgiks on välja selgitada, kuidas hindavad õpetajad endi ja laste
vahelist Facebooki suhtlust ning interaktsiooni. Uuring püüab vastust leida küsimustele, kui
aktiivne on algklassiõpetaja ja –õpilase Facebooki suhtlus, milline on õpetajate hoiak lastega
portaalis suhtlemise osas, kuivõrd võib Facebooki „sõprus“ koolikeskkonnale või portaali
kasutusele mõju avalda, millise rolli õpetajad Facebookis võtavad. Teema on oluline, sest
algklassilaste kujul on tegu kasutajatega, kes tegelikkuses ei tohiks nimetatud
sotsiaalvõrgustikes viibidagi. Lisaks on teemat oluline käsitleda põhjusel, et tegemist on üsna
konfliktse valdkonnaga – info, mis võib sobida pere ja sõprade silmadele, ei pruugi
kontekstuaalselt sobida õpetaja või õpilase silmadele ning see seab õpetaja-õpilase Facebooki
„sõpruse“ õigustatuse eetilise küsimärgi alla. Töö teoreetiline osa andis ülevaate teemat raamistavatest suurtest teooriatest, nagu
Mannheimi põlvkondade teooria, ning tutvustas sotsiaalvõrgustike kontseptsiooni nii laiemalt,
kui lähtuvalt õpetajate ja õpilaste eripäradest. Empiirilise materjali kogumiseks viisin läbi neli
fookusgrupi intervjuud, valimiks oli 11 algklassiõpetajat neljast erinevast Eesti koolist.
Intervjuudest saadud andmeid analüüsisin kvalitatiivsel sisuanalüüsi meetodil. Fookusgrupi
intervjuude tulemused, analüüs ning sellel põhinevad järeldused ja diskussioon on välja
toodud töö neljas põhiosas. Uurimuse käigus kogutud ja analüüsitud materjali põhjal võib
esile tuua järgnevad peamised tulemused.
Fookusgrupi intervjuude analüüsist nähtus, et õpetajad hindavad üldjoontes oma
sotsiaalvõrgustike interaktsiooni õpilastega tagasihoidlikuks. Lastega suheldakse üsna harva
ning ka siis enamasti õpilaste initsiatiivil (v.a klassi grupid) ja koolialastel teemadel.
Õpetajate hoiak lastega Facebookis suhtlemise osas on üsna neutraalne, midagi halba selles ei nähta, kuid samas hoitakse siis turvalist distantsi. Õpetajad ei julge ega pea õigeks, näidata
end õpilastele personaalsest küljest, vaid ka Facebookis eelistatakse säilitada laste jaoks
õpetaja roll. Selle põhjuseks võib pidada soovi hoiduda töö- ja eraelu segamisest ning samuti
laste silmis autoriteedi tagamist. Intervjuudest nähtus, et kuna õpetajate-õpilaste suhtlus on
sotsiaalvõrgustikus üsna tagasihoidlik ning akadeemilist laadi, siis online suhtlus
koolikeskkonnas toimuvat märkimisväärselt ei mõjuta.
Vestlustest nähtus, et kui koolikeskkonnas toimuvat Facebooki „sõprus“ oluliselt ei mõjuta,
siis portaali kasutuspraktikaid mõjutab märgatavalt. Enamus uuringus osalenud õpetajatest oli
pärast lastega „sõbraks“ saamist võtnud kasutusele mõne privaatsusstrateegia, enim kasutati
privaatsussätteid, mille abil piirati õpilastele nähtava info hulka. Õpetajate hinnangul mõjutas
omavaheline online „sõprus“ laste portaali kasutuspraktikaid veidi vähem: selgus, et õpetajate
hinnangul ei mõtle lapsed ette, et õpetaja „sõbraks“ lisamine tähendab pidevat n-ö luubi all
olemist ning avastavad selle alles siis, kui on õpetaja käest näiteks sobimatu pildi pärast
pahandada saanud. Kuigi vaid kolm vestlustes osalenud õpetajatest olid kasutanud võimalust õppetöö Facebooki
viia, olid kõik ühel nõul, et parim viis selleks on klassile grupi loomine. Kolm õpetajat, kes
grupi loonud olid kasutasid seda üsna aktiivselt ning leidsid, et see on mugav viis lastele
lähedal olla ning dialoogi arendada.
Klassile grupi loomine on üks võimalustest, mis õpetaja ja õpilase Facebooki sõprusega
kaasneb, lisaks on Facebookis suhtlemine hea võimalus õpetajatele viia end paremini kurssi
noorte maailmaga. Kuna õpetajad ja õpilased esindavad reeglina erinevaid põlvkondi, võib
neil sageli olla raske mõista üksteise tõekspidamisi või vaateid maailmale. Facebooki
„sõprus“ võib mõlemale poolele avaldada rohkem infot, mis aitab paremini teineteist mõista
ning lähedasemaid suhteid luua. Samas on alati oht, et nähtav informatsioon ei kujunda
mainet positiivselt ning võib tugevalt õpetaja-õpilase suhteid kahjustada.
Informatsiooni avalikustamisega kaasneb ka privaatsusküsimus. Intervjuud näitasid, et
õpetajad peavad Facebooki n-ö „oma ruumiks,“ mida õpilastega nii väga jagada ei soovita.
Seejuures leidsid õpetajad aga, et neil on õigus sekkuda laste „oma ruumi“ ning toimetustesse
nähes midagi, mis õpetaja hinnangul on sobimatu. Kuigi algklassilapsed on väga noored ja
reeglite kohaselt ei tohiks Facebookis viibidagi, kehtivad neile täpselt samad õigused privaatsusele. Õpetajad peaksid toetama laste iseseisvust ning koolivälisel ajal jätma lastel
silma peal hoidmise lapsevanematele.
Edasised uuringud võiksid pühenduda välja selgitamisele, kuidas saaksid õpetajad ja õpilased
olla Facebookis „sõbrad,“ nii et sellega kaasneks minimaalselt ohte ja maksimaalselt
võimalusi. Momendil ilmneb, et õpetajatel on puudu teadmistest nii sotsiaalvõrgustike
olemuse kui seal käitumise kohta, mistõttu võiksid uurijad-teadlased kaaluda võimalust
koostada õpetajatele juhendmaterjal, mis aitaks neil sotsiaalvõrgustike maailmas orienteeruda.