Eesti alg- ja põhikooli laste väärtused: väärtuste struktuur ja kahe vanusegrupi võrdlus

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva töö eesmärgiks oli uurida eesti laste väärtushinnanguid ja testida Väärtuste Piltküsimustiku (Picture-Based Value Survey, PBVS–C) sobivust Eesti oludele. Tehti kindlaks laste väärtuste struktuur ja hierarhia ning kõrvutati leide teistes uurimustes saadud andmetega. Selgitati välja, millised on eesti lastele olulised ja mitte olulised väärtused. Samuti uuriti võimalikke vanuselisi erinevusi. Uurimuses osales 180 1-6 kl. last vanuses 7-13 a. Lastest moodustati kaks vanusegruppi – 7-9. a. ja 10-13 a. Andmeid analüüsiti lähtuvalt üldvalimist kui ka kahe vanusegrupi lõikes. Multidimensionaalse skaleerimise tulemustest selgus, et eesti laste väärtushinnangud on struktureeritud sarnaselt Schwartzi mudelile. Üldvalimi andmete põhjal selgus, et lapsed väärtustavad dimensiooni „avatus muutustele“ kuuluvaid väärusi – hedonismi, stimulatsiooni ja enesemääratlust. Oluline oli ka heasoovlikkus. Vanusegruppide võrdluses selgus, et mõlemad vanusegrupid väärtustavad üksikväärtustest kõige rohkem heasoovlikkust. Nooremad lapsed väärtustavad aga seejärel turvalisust ja hedonismi ning vanemate laste puhul järgneb heasoovlikkusele hedonism ja siis turvalisus. Mõlema vanusegrupi puhul on kõige vähem hinnatud võim.

Description

Keywords

Citation