Gender in KEY English Textbooks
Date
2015-06-12
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Õpikutel on klassiruumis keskne roll. Eelnevad uuringud soorollidest õpikutes on
näidanud, et Eesti õpikutes esineb soolist kallutatust. Seetõttu on käesoleva magistritöö
eesmärgiks analüüsida soo kujutamist KEY English 7-9 õpikutesarjas (välja antud 2008-2012)
ja võrrelda, kas meeste ja naiste kujutamine on varasemate uuringutega võrreldes
tasakaalustatum .
Eesmärgi saavutamiseks töö analüüsib mees- ja naissoost isikute arvu nii tekstis kui ka
illustratsioonides ning nende rolle. Eristatakse unikaalseid tegelasi ning iga tegelase esinemise
sagedust, et näha, kui palju on eri soost unikaalseid karaktereid ja kui palju neist räägitakse.
Karakterite rollid on jaotatud viide kategooriasse: mees-monopoliseeritud, mees-domineeritud,
nais-monopoliseeritud, nais-domineeritud ning võrdselt meeste ja naiste poolt esindatud.
Magistritöö valim koosnes kolmest peatükist igast õpikust ning vastavast töövihikust.
Töö sissejuhatus tutvustab soolise võrdõiguslikkuse tähtsust ning haridussüsteemi mõju
õpilaste väärtushinnangutele. Esimene peatükk annab kronoloogilise ülevaate eelnevatest
rahvusvahelistest uuringutest soorollidest õpikutes ning on jaotatud nelja perioodi alates 1940st
kuni viimaste aastateni. Samuti analüüsitakse Eestis läbi viidud uuringuid. Teine peatükk
tutvustab KEY English õpikutesarja ning kasutatud metoodikat. Kolmas peatükk annab
ülevaate töö tulemustest ning kokkuvõte annab ülevaate tööst.
Töö tulemustest selgus, et valimis oli kõige enam sooneutraalseid tegelasi (75%).
Järgnevad meesoost tegelased (15%) ja naissoost tegelased (10%). Kõikidest soolistatud
tegelastest olid mehed 61% ja naised 39%. Meeste ja naiste mainimissagedus on
korrelatsioonis unikaalsete tegelaste arvuga. Piltidel on mehi 47%, naisi 40% ja
sooneutraalseid tegelasi 13%. Õpikusarjas esines 31 rolli ning kuna meessoost tegelasi on
õpikutes rohkem, ei ole üllatav, et 47% rollidest olid mees-domineeritud. Rollide analüüsist
selgus, et mehed domineerivad eriti tugevalt neutraalsete tegelaste ning kuulsate ja ajalooliste
isikute rollides.
Kokkuvõtvalt võib öelda, et kuigi töö tulemused ei näita täielikku tasakaalu poiste ja
tüdrukute arvus, on olukord ometi, võrreldes eelnevate uuringutega, paranenud. Siiski, kuna
mehi on ülekaalukalt rohkem kujutatud ajalooliste ning kuulsate isikute rollis, on KEY English
õpikusarjas veel arenguruumi poiste ja tüdrukute kujutamises kuna numbriline tasakaal ei ole
nii tähtis kui see, kuidas poisse ja tüdrukuid õpikus kujutatakse.
Description
Keywords
üliõpilastööd, magistritööd, soorollid õpikutes, inglise keele õpikute analüüs, sooline võrdõiguslikkus koolis