Institutsionaalne kunstiteooria ja Wollheimi dilemma
Kuupäev
2015
Autorid
Ajakirja pealkiri
Ajakirja ISSN
Köite pealkiri
Kirjastaja
Tartu Ülikool
Abstrakt
Selle bakalaureusetöö eesmärk on uurida Dickie institutsionaalset kunstiteooriat ning
Wollheimi kriitika põhjal sõnastatud n.ö Wollheimi dilemmat. Wollheim küsib, kas kunsti
staatus omistatakse artefaktidele mingitest põhjendustest lähtuvalt või sellised põhjendused
puuduvad. Vastavate põhjenduste olemasolu viiks tema järgi järelduseni, et institustiooni
osalus definitsioonis on üleliigne ning teooria lakkaks olemast institutsionaalne. Põhjenduste
puudumine paneks kahtluse alla staatuse tähtsuse, mis muudaks aga teooria arusaamatuks ja
kasutuks ning teooriat ei saaks enam nimetada kunstiteooriaks. Töös on kriitiliselt analüüsitud
nii Wollheimi dilemmat kui ka Dickie vastuväiteid. Spetsiifilisemalt on uuritud neid
institutsionaalse teooria mõisteid ja seisukohti, millest dilemma lähtub ning küsimuse all on
ka Wollheimi kriitika õigustatus. Töös tahan näidata, et dilemma ei suuda intitutsionaalset
kunstiteooriat kummutada, kuid tõstatab olulisi küsimusi Dickie teooria kohta. Tõin välja kaks
võimalikku käsitlust dilemma lahendamiseks.
Kirjeldus
Märksõnad
kunstifilosoofia, kunstiteooria, kunst, kunstiteosed, Dickie, George