Algkooliealiste laste keelelise võimekuse seosed esimese mälestuse kirjelduse detailsuse ja päritoluvanusega
Date
2015
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Käesoleva töö eesmärgiks oli uurida kirjanduses väheuuritud tahku autobiograafilise mälu
tekkimise mehhanismide juures, milleks on keelelise võimekuse mõju esimeste mälestuste
talletumise mahule ja ajas kestvusele. Püstitati hüpoteesid, et 1) mälestusi kirjeldavad
detailirikkamalt need õpilased, kelle skoor keelelise võimekuse testides on kõrgem, ning 2)
kirjeldatud sündmused pärinevad keeletestides kõrgemaid skoore saanud õpilastel varasemast
lapsepõlvest kui madalamaid skoore saanud õpilastel. Valim koosnes keskmiselt 10aastastest
õpilastest (N =99) Tartu koolidest, kes täitsid kirjalikult küsimustikku, mis koosnes
sõnaülesannetest ning esimese mälestuse kirjeldamise ülesandest, lisaks võeti arvesse õpilaste
viimase veerandi eesti keele hinnet. Statistiliselt olulist seost ei leitud mälestuse detailsuse ja
keeleliste näitajate vahel, seega esimene hüpotees ei leidnud kinnitust. Teine hüpotees sai
osaliselt kinnitust, sest mälestuse päritoluvanuse ja keeletestide skoori vahel avaldus nõrk
negatiivne seos.