Lugeja representatsioon teatrikriitilistes kirjutistes 2014-2015

Date

2016

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva magistritöö eesmärk on kvalitatiivse tekstianalüüsi abil tuvastada kultuuriväljaannete Sirp ja Müürileht ning päevalehtede Postimees ja Eesti Päevaleht lugejatüübid. Teoreetiliste ja empiiriliste lähtekohtade peatükis annan teoreetilise tausta millelt tuletan analüüsiskeemi, mida esitlen meetodi peatükis. Analüüsiskeemi rakendamisel ilmnevad läbi jälgitud kategooriate erinevad lugejatüübid. Töös on kokku analüüsitud 16 erinevat teatrikriitilist artiklit. Artiklid pärinevad 2014 november kuni 2015 jaanuar vahemikust (kolm kuud). Valimisse kuulusid Postimees, Eesti Päevaleht, Sirp ja Müürileht ning igast väljaandest kuulus analüüsi neli artiklit. Lähtuvalt empiirilistest ja teoreetilistest lähtekohtadest on töö käigus konstrueeritud neli erinevat lugejatüüpi: valdkonnalojaalne asjatundja, uudistav kultuurihuviline, kriitiline asjatundja ja negativistlik oponent. Analüüsist selgus, et igas tekstis ja väljaandes on mitmed erinevad lugejaid tuvastatavad korraga. Üldistades võib siiski näha, et väljaanded suunavad end mingile tüübile rohkem kui teistele. Näiteks Sirp on suunatud peamiselt kriitilisele asjatundjale ja Müürileht uudistavale kultuurihuvilisele. Ühtlasi selgus, et teatrikriitika osas ei saa sisuliselt liigitada Sirpi ja Müürilehte sarnasteks kultuuriväljanneteks. Müürilehe tekstid on väga autorikesksed ja ajalised, pigem päevalehelikud. Samuti selgus, et Eesti Päevaleht ja Postimees ei käsitle teatrikriitikat kuigi sarnaselt. Päevalehe tekstid on Postimehega võrreldes keerukamad, rohkem teadmisi eeldavad. Tundub, et autorite valikuga on Päevaleht mõneti püüdmas Sirbiga sarnast lugejat. Sirbi üldine suunitlus on kriitilisele asjatundjale, aga samas ei saa öelda, et Sirp teiste lugejatüüpidega üldse ei tegeleks. Edasiste uurimise osas tasub kaaluda valimi suurendamist (ennekõike rohkem ja eriilmelisemaid autoreid) ning uurida ka autorite poolt lähemalt – näiteks intervjuude abil. Sedasi saaks tulemusi paremini kontrollida.

Description

Keywords

Citation