Ukraina ja Gruusia korruptsioonivastane poliitika

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Töös uuris autor kahe riigi korruptsioonivastast poliitikat ja selgitas välja, mis läks hästi ja mis võinuks minna paremini. Ukraina ja Gruusia startisid väga sarnastelt positsioonidelt, mõlemates riikides valitses iseseisvumise järgsel perioodil, nii nagu Eestiski, kõrge kuritegevus, probleemne majandus ja lootus paremaks tulevikuks. Ukrainat peeti küll Ida-Euroopa favoriidiks seoses riigi suuruse ja rikkaliku infrastruktuuri ning suure tööstuse tõttu. Kuid poliitiline korruptsioon, mis peagi viis oligarhia ja kleptokraatiani seiskas riigis märgatavad reformid. Oranž revolutsioon kukkus ka läbi, ning ei täitnud lubatud korruptsioonivastast eesmärki. Vahetus režiim, kuid uus valitsev eliit korrumpeerus, kasutades korruptsioonivastast poliitikat lähedaste oligarhide aitamiseks ja vastaste tagakiusamiseks. Olukord Janukovitši ajal meenutas riigihõivamist ja neopatrimonialismi, millele andsid tunnistust ka hiljem nähtud ekspresidendi vara. Korruptsioonivastast poliitikat on Ukrainas jätkuvalt raske teha, seda näitab hiljuti loodud institutsioonide SAPO ja NABU ründamine poliitiliselt. Ukraina näitel saab väita, et sügavalt korrumpeerunud riigis, on raske ellu viia korruptsioonivastast poliitikat, mis on ka muude põhjuste kõrval oluline faktor miks riik pole olnud nii edukas, kui seda on Gruusia. Gruusias läks iseseisvumise järgne periood võib öelda, et halvemini kui Ukrainas, riigis toimus lühike kodusõda ning korruptsiooni tase oli väga kõrge. Oluliselt paremini läks Gruusias toimunud Rooside revolutsioon, mille tulemusena võimule saanud Läänes haritud ja noor valitsus eesotsas Mikheil Šaakashviliga suutis ellu viia mitmeid kriitilisi reforme. Gruusia suurim saavutus oli paari aastaga võita olulisel määral pisikorruptsiooni. Võitluses suure ja poliitilise korruptsiooniga pole tunnustust väärivaid arenguid näha olnud, peale ametnike tulude registreerimise ja avalikustamise. Paljud teostatud reformid või institutsionaalsed muudatused, mis on tehtud, on tegelikult rahvusvaheliste organisatsioonide soovitused. Hea näide sellest on avaliku sektori ametnike palkade avalikustamine, mis on olnud Transparency Internationali soovitus mõlemale riigile.

Description

Keywords

Citation