Творчество А. А. Шаховского-комедиографа: теория и практика национального театра

Date

2009-08-17T06:16:06Z

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Antud töö vaatluse all on XIX sajandi esimese kolmandiku vene näitekirjanikku A.A. Šahhovskoi (1777–1846) looming, kõigepealt tema jaoks keskse žanri ehk komöödia arengutee. Analüüsitav periood on Šahhovskoi jaoks üks aktiivsemaid: 1800test kuni 1830te aastateni. Antud analüüsis on käsitletud üle 12. näitemängu vastava ajastu draama teooriate ja traditsioonide kontekstis, kuhu kuulub ka ühiskondlik ja kirjanduslik problemaatika. Analüüs võimaldab periodiseerida Šahhovskoi loomingut ning selgitada välja iga loominguperioodi omapärad. Selleks, et vältida tüüpilisi retrospektiivseid moonutusi, põhineb Šahhovskoi loomingu analüüs näitekirjaniku enda nö sisemisel seiskohal. Just viimasel põhjusel on antud töö rõhk asetatud autori taktikalistele eesmärkidele läbi ajastu konteksti. Doktoritöö vaatleb Šahhovskoi debüütteoseid- tema ampluaad komöödiakirjanikuna kaasaegsete prantsuse ideede kontekstis. Spetsiifilisele fookusele sai defineeritud komöödiakirjaniku positsioon vaidluses “uuest” ja “vanast” silbist. Lähemalt vaadeldud 1800-1810. aastate komöödiad esitasid Moliére’i žanriliste mudelite variatsoone. Välismaa näidiste kohandamine “originaalse” vene iseloomu kirjeldamise eesmärgil leidis aset läbi kirjanduslike tsitaatide, “isklike” vihjete ja oma-päraste tsitaatide “reaalsusest”. Analüüsitakse Šahhovskoi kontseptuaalne “Draamakunsti teooria” projekt ning autori uute ideede ja vormide otsing 1820. aastatel “romantikute” ideede kontekstis. Esimest korda antud töö vaatluse all on näitekirjanikku viimase loominguperioodi komöödiad. Formaalselt vaadeldes 1830-ndatel ta pöördub tagasi Moliére’i eeskujule, rõhutades komöödia satiiriliku sisu püsivust muutuvate “iseloomude” taustal. This paper is focused on the creative work of A.A. Shakhovskoi (1777–1846), a famous Russian playwright, of the first half of the 19th century, specifically on the evolution of comedy, his main genre, during the active period of dramatist’s live from 1800s till 1830s. In the course of research more than 12 plays were analyzed in the context of contemporary dramatic theories and theatrical practice, as well as from the viewpoint of social and literary problems of this time. The analysis made it possible to divide the evolution of Shakhovskoi’s poetic manner in periods and to clarify the main features of each. Trying to refrain from retrospective misrepresentation the research was relyed on the reconstruction of “inner” point of view of the playwright, of his creative and tactical aims according to circumstances. The thesis describes Shakhovskoi’s first steps in the art of comedy – his choice of the dramatic genre and his first practices – in context of French “neoclassical” ideas. Besides of that, position of dramatist during the famous polemics of “new” and “old” style was examined in the 1st part of the paper. Was found, that most of Shakhovskoi’s comedies of that time were made in imitation of Moliére’s plays. By using the pattern of French comedies in combination of contemporary elements of Russian reality Shakhovskoi was trying to create an “original” Russian comedy, which should describe “national” characters and features. One of the aim of this work was to analyze the dramatist’s attempt to write down his own “Theory of Drama” and his searching of new ideas and models in context of “romantic” movement of the 1820s. For the 1st time in this thesis was described the last period of Shakhovskoi’s biography. In his comedies of 1830s formally Russian author has returned back to imitation of Moliére, but on the new modern material, which displayed his idea of unchangeable nature of comedy during the all times.

Description

Keywords

Citation