Киев в русской литературе первой трети XIX века: пространство историческое и литературное

Date

2010-07-07

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Käesoleva töö ülesanne on kujutada linna (Kiievit) ajaloolise ja kunstilise ruumina, mille kõik elemendid on omavahel teatud funktsionaalses seoses. Esimeses peatükis räägitakse ”linna tekstidest” ”organitsistlikus” mõttes, Kiievi poliitilisest ja sotsiaalsest ajaloost, siis juba järgmistes peatükkides on esitatud peamiselt „tekstid linna kohta“. Kolm peatükki on pühendatud 19. sajandi esimese kolmandiku „Kiievi“ kirjandusele. „Vana-Kiievi“ süžeed, s.t süžeed, mis kasvavad välja „Kiievi tsükli bõliinadest“, esitatakse, ühelt poolt, teatridekoratsioonis, ja siin on peategelasteks Dnepri näkineiud, Kiievi vürstid, vägilased ja nõiad. Teisalt käsitletakse ajaloolist maalikunsti, süžeede „prospektidest“, „vene ajaloo juhtumite ja iseloomude“ soovituslikest nimekirjadest, mis algselt olid adresseeritud Venemaa Kunstide Akadeemia kasvandikele. „Vana-Kiievi“ teema 19. sajandi alguse vene kirjanduses ja kultuuris toob nähtavale kaks üksteist paradoksaalsel moel täiendavat intentsiooni: ajaloolise ja muinasjutulise. Käesoleva töö peamiseks käsitluse objektiks on ideede ja süžeede kompleks, mis kujunes välja ümber vürst Vladimiri. Tema kuju ühendab ideoloogilisi, ooperi- ja valmi- ning kvaasi-ajaloolisi Kiievi tekste. Sel põhjusel valiti Vana-Kiievi süžeede hulgast, mis moodustasid prospektid vene ajaloo „juhtumustest ja iseloomudest“, välja süžeed vürst Vladimirist. Lisaks sellele peatume põhjalikumalt mõnede teiste Kiievi süžeede saatusel (”kiievlase kangelastegu”, süžeed Veštši Olegist ja vürst Svjatoslavist). In this study, Kiev of the early 19th century is considered as a single historical and artistic space whose components are functionally interconnected. The introduction contains a brief overview of main trends in modern urban studies. The first chapter focuses on the history of Kiev reconstructed from the documentary evidence, such as residents’ diaries and memoirs, travel guides, travel journals and early historical representations. A separate section is devoted to the Nicholas I’s policy in southwestern provinces. The image of St. Vladimir, the Grand Prince of Kiev, served as the key image in the Kievan cultural and architectural complex and a basic concept in Nicholas I’s Kievan policy. Three chapters deal with the Kievan literature of the first third of the 19th century and analyse officially recommended „prospects” of episodes of the Kievan-Russian history and their literary incarnations, operatic librettos, folk poems and ballades, with special emphasis on the genre of urban poem and fantastic motifs of Kievan origin in the Russian literature of the 1830s.

Description

Keywords

Citation