Laste kõnearengu seos lapse soo, sünnijärjekorra ja vanema haridustasemega

Date

2017

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva töö eesmärgiks on uurida 35-90 kuu vanuste Eesti lasteaialaste (N=243) kõne arengutaset ja selle seotust ema haridustasemega, lapse sünnijärjekorraga ja poiste ja tüdrukute retseptiivse ja produktiivse kõne taseme erinevusi. Laste kõne arengutaseme hindamiseks kasutati Reynelli Kõnearengu testi eestikeelset adaptsiooni. Tulemused kinnitasid hüpoteesi, et kõrgema haridustasemega emade lastel on paremad testitulemused nii testi retseptiivses kui ka produktiivses osas. Isade haridustaseme ja laste testitulemuste vahel ilmnesid sarnased seosed. Uuriti sünnijärjekorra mõju testiskooridele, aga statistiliselt olulist erinevust ei leitud. Kinnitust leidis sugude vaheline produktiivse kõne taseme erinevus kui arvesse võeti katseisikute vanus, tüdrukud said testi produktiivses osas paremaid tulemusi. Töös leiti Reynelli testi esialgsed eestikeelsed normid retseptiivsel ja produktiivsel skaalal.

Description

Keywords

keele areng, Reynell, vanema haridus, language development, Reynell, parental education

Citation