Õppematerjal kardinaalvooruste mõtestamiseks II kooliastmes

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

„Õppematerjal kardinaalvooruste mõtestamiseks II kooliastmes” on õppevahend, mida saavad kasutada erinevad aineõpetajad. Õppematerjal koosneb neljateistkümnest ainetunnist, kus käsitletakse eetika teemat läbi kardinaalvooruste (õiglus, vaprus, enesedistsipliin (mõõdukus), (elu)tarkus, usk, lootus, armastus). Erinevad voorused tuuakse õpilaseni läbi eeskujude ja elulugude, erinevate juhtumikirjelduste kaudu. Loodud tundides ei käsitleta kardinaalvoorusi teoreetiliselt ega süvendatult nende ajastust lähtuvalt. Klassikalisi voorusi ei õpetata normatiivselt. Pigem vaadeldatakse neid kui väärtusi, mis võivad mõjutada õpilase hoiakuid ja suhtumisi või vormida õpilase iseloomu. Tunni tegevuste eesmärgiks on toetada õpilaste refleksiooni, kus õpilane analüüsib kriitiliselt ja mõtestab õpitud vooruse tähendust oma elu kontekstis. Õpilased mõtestavad kuuldud väärtuste tähendust antud maailmavaate või religiooni esindaja jaoks ja suudavad neid aktsepteerida. Eeskujude ja lugude kõrval on kasutatud erinevaid aktiivõppemeetodeid – rühmatöid, arutelusid, võimalike dilemmade analüüsi, rollimänge ja refleksiooni. Loodud õppematerjali tunni tegevused arendavad õpilaste eneseväljendus– ja sõnastamisoskust, võimaldavad erinevaid kunsti– ja loovtegevusi. Õppematerjali koostamisel on lähtutud nii riikliku õppekava üldosast kui II kooliastme usundiõpetuse, inimeseõpetuse, 6. klassi ühiskonnaõpetuse ja ajaloo ainekavadest. Õppematerjalis kasutatakse nii usundiõpetuse aine sisest kui ainetevahelist lõimingut. Viimane võimaldab õppematerjali laiemat kasutusala ja loob eelduse õpilase maailmapildi avardamiseks. Lisaks sotsiaalainetele on lõimingut ka kunsti, eesti keele ja kirjandusega. 31 Tunni tegevuste ettevalmistamisel on arvestatud nüüdisaegse õpikäsitusega, mille kohaselt peetakse oluliseks konstruktivistlikku lähenemist, koostöist õppimist ja õppeprotsessis suurema otsustamisõiguse ja tegevusvabaduse andmist. Nüüdisaegse õpikäsituse kõrval on tunni tegevuste planeerimisel arvestatud ka Howard Gardneri multiintelligentsuse teooriaga inimese erinevatest andelaadidest. Gardneri teooriast lähtuvalt on arvestatud laste individuaalset õppimisstiili ja erinevaid andelaade, et anda võimalus nende arenguks ja koostööks. Loodud õppematerjali leiab usundiõpetuse kodulehel (http://usundiopetus.weebly.com/voorused.html). Õppematerjal on koostatud 14 tunni kohta: 1. Õiglus: 1. tund – „Malala Yousafzai”; 2. tund – „Laste õigused ja kohustused”; 2. Vaprus: 1. tund – „Tai noorte jalgpallimeeskond Tham Luangi koopas”; 2. tund – „Igapäevaelu julged valikud”; 3. Enesedistsipliin (mõõdukus): 1. tund – „Gerd Kanter”; 2. tund – „Enesedistsipliin erinevates usundites”; 4. Tarkus: 1. tund – „Kuningas Saalomon”; 2. tund – „Õpetussõnad ja vanasõnad”; 5. Usk: 1. tund – „Nick Vujicic”; 2. tund – „Seaduse poeg ja seaduse tütar”; 6. Lootus: 1. tund – „Sadako Sasaki”; 2. tund – „Lootusega looduses”; 7. Armastus: 1. tund – „Mis värvi on armastus?”; 2. tund – „Ema Teresa”. Erinevaid voorusi läbitakse paaristundidena. Ühes tunnis esitatakse voorust läbi eeskuju või loo. Teises tunnis toimub teemakohane analüüs lapse elu kontekstis. Iga tunni jaoks on kirjeldatud taotletavad õpitulemused, kolm peamist tunni etappi, tegevused koos vajalike lisadega (esitlused, töölehed, instruktsioonid), toodud ära tunni läbiviimiseks vajalikud materjalid ning õppematerjali 32 koostamiseks kasutatud materjal. Tunni kolme peamise etapi tegevusi kirjeldatakse sissejuhatuses, uue õppimises ja kinnistamises. Loodan, et „Õppematerjal kardinaalvooruste mõtestamiseks II kooliastme usundiõpetuses” leiab kasutust erinevate aineõpetajate poolt ja on inspiratsiooniks uute usundiõpetuse õppematerjalide loomisel teises kooliastmes.

Description

Keywords

religiooniõpe põhikoolis, kardinaalvoorus, religiooni õppematerjal

Citation