Igati kasulik: toitumine ja hammaste tervis

Toitumine ja kaaries

Mitmekülgne, tasakaalustatud, erinevaid vitamiine sisaldav toit on tervisele kasulik, sealhulgas ka hammastele. Selleks, et kehakaal oleks mõistlik, soovitatakse süüa sagedamini ja vähem korraga.
Iga toit sisaldab mingi hulga süsivesikuid. Peale süsivesikuid sisaldava toidu söömist muutub sülg happeliseks ja pH ehk happe ja aluse tasakaal suus langeb allapoole kriitilist piiri. Sellega kaasneb hambaemaili demineralisatsioon ehk mineraalide kadu hambakoest. pH taseme kriitiline piir hambaemailil on 5,0-6,0 (5,7) ja dentiinil 6,0-6,2. Umbes poole tunni pärast tõuseb pH tase juurde voolava sülje toimel ülespoole kriitilist piiri ja toimub emaili remineralisatsioon ehk mineraalide taastumine hambakoes.
Suhkru tarbimine 4 korda päevas ja söömise ajal tõstab kaariese (hambasööbija) hulka väga vähe. Suhkru tarbimine toidukordade vahel tõstab märgatavalt kaariese hulka.

Soovitused kaariese vähendamiseks:

  • vähendada süsivesikute hulka toidus,
  • magusat tarbida söögikordade ajal,
  • söögi vaheaegadel sobib näksimiseks toores köögivili,
  • vältida magusaid kleepuvaid toiduaineid.
  • Mitte süüa voodis! Magama tuleb minna pestud hammastega, sest happeline keskkond jääb suhu kuni kaheks tunniks.

Närimiskummist

Närimiskummi närides suureneb süljevoolus 3-5 korda. See soodustab hambapinna isepuhastamist ja bakterite poolt toodetud hapete neutraliseerimist. Kaltsiumi ja fosfaatioonide sisenemine emaili suureneb. Närimiskummi närimine soodustab toidujääkide ja hambakatu osalist kõrvaldamist. Soovitav on eelistada närimiskumme, mis sisaldavad suhkruasendajaid näiteks ksülitooli. Närimiskummi soovitatakse närida vahetult peale sööki 15-20 minutit.

Hammaste pesemine

Hammaste pesemiseks kasutage ainult keskmise kõvadusega või pehmet hambaharja. Hambaharja kõvaduse saate teada hambaharja varrelt või pakendilt. Hambaid pestes hoidke harja hamba suhtes 45-kraadise nurga all, nii et pool harjastest liigub hamba ja igeme vahel, see tähendab igemevaos, ja pool harjastest hamba pinnal. Tehke harjaga edasi-tagasi liigutusi. Hambaid peske süsteemi järgi. Näiteks alustage suu ühelt küljelt viimase hamba juurest põse poolt ja liikuge harjaga suu teisele küljele viimase hambani, tagasi tulge keele poolt. Ainult niimoodi, süsteemi järgi pestes võite olla kindel, et kõik hambad saavad pestud.

Hammaste harjamisest vaadake lisaks

Hambaid tuleb pesta kaks korda päevas: hommikul ja enne magamaminekut. Korralikuks hammaste pesemiseks kulub kolm, elektrihambaharjaga umbes kümme minutit.
Kui hambaarsti poolt ei ole vastunäidustusi, siis valige fluori sisaldavad hambapastad. Fluor aitab tugevdada hambaemaili ja hambad muutuvad kaariesele vähem vastuvõtlikuks.

Hambavahede puhastamine

Enne hammaste pesemist tuleks üks kord päevas puhastada ka hambavahesid, selleks kasutada hambaniiti, sest ükski hambahari ei ulatu hambavahedesse. Enamusele sobib kõige peenem hambaniit. Hambavahed on soovitatav puhastada hambaniidiga enne harjaga pesemist, sest pärast katu eemaldamist hambavahedest jõuab fluor hambapastast ka hambavahedesse. Hambaniit keerata ümber keskmise sõrme, et nimetissõrme ja pöidlaga saaks niiti hambavahes juhtida. Niit viia igemeni, edasi suruda vastu hamba pinda ja tõmmata hambavahest välja. Seejärel viia niit uuesti samasse hambavahesse, surudes ümber teise hamba. Nõnda tuleks läbi käia kõik hambavahed. Iga algus on raske! Ärge kohkuge! Iga korraga läheb niidi kasutamine lihtsamaks. Võite proovida ka spetsiaalset hambaniiti hoidvat käepidet, mis on tõesti mugav ja ei pea sõrmi suhu toppima. Hambavahede puhastamiseks võib kasutada ka spetsiaalseid harju, mida on mitmesuguses suuruses. Noortel aga ei pruugi need sageli hambavahesse mahtuda. Selliseid harju saab osta apteegist.

Hambavahede puhastamisest vaadake lisaks