LSV teooriad
LSV on väga mitmetahuline nähtus ja
selle kirjeldamiseks on kasutatud läbi aegade erinevaid teooriaid. Enamik uurijaid on arvamusel, et mitte ükski neist
ei selgita täielikult LSV olemust. Ei ole olemas ühte kindlat tegurit, mille võiks teha ainuvastutavaks selle
eest, miks mõnes kogukonnas on vägivald laialt levinud või miks mõned inimesed
kasutavad vägivalda ja mõned mitte. Vägivald on kompleksne nähtus, kus
segunevad individuaalsed, sotsiaalsed, kultuurilised ja keskkonnaga seotud
tegurid. Kuigi osa
uurijaid usub, et LSV tuleneb inimestevahelistest konfliktidest, on enamik arvamusel, et LSV on käitumismudel ja mitte situatsiooniline akt
(peretüli)4.
Heise2
pakkus välja vägivalla ökoloogilise mudeli, mis rõhutab nii vägivalla mitmekesist
põhjuslikkust kui tihedaid seoseid riskitegurite vahel. Vägivaldsus muutub ja
võib konkreetse inimese erinevatel eluetappidel olla erinev.
Näiteks:
Individuaalsel tasandil võivad vägivalda soodustavateks teguriteks olla impulsiivsus,
madal haridustase, sõltuvusainete tarvitamine ja eelnevalt kogetud vägivald.
Perekonna ja sotsiaalse võrgustiku tasandil saab endisest ohvrist suurema
tõenäosusega tulevane vägivallatseja. Noorte puhul kipub vägivalda olema rohkem
seal, kus sõbrad mõistavad vägivaldsed teod õigeks ja täiskavanud ei sekku ega
enneta vägivalda.
Kogukonna ja ühiskonna tasandil esineb vägivalda näiteks enam seal, kus seda käsitletakse kui normaalset konfliktide lahendamise vormi; kus suitsiid on pigem valikuvabadus ja mitte ennetatav vägivalla vorm; kus vanemlikud õigused on tähtsamad kui laste heaolu; kus politseile on antud piiramatud survestamise võimalused elanike üle jne.
Heise vägivalla ökoloogiline mudel1
Veel
mõned olulisemad teooriad:
Sotsiaalsete oskuste omandamise
teooria põhineb sellel, et vägivaldse
käitumismudeli omandavad inimesed juba lastena, kasvades üles vägivaldses
keskkonnas. Vägivalda nähakse sealjuures teatud olukordades positiivsena
ja selle abil saab tekitada ja taastada autoriteeti (nt arvamus, et poisid
löövad alati vastu) või peetakse laste füüsilist karistamist normaalseks.
Selle teooria paikapidavust
tõestab asjaolu, et lapseea LSV vägivalla ohvrid on täiskasvanuina sagedamini
selle toimepanijad. Seetõttu peetakse vägivallatu konfliktilahendamise oskusi
eelkooli ja üldhariduskooli õppekavas oluliseks sotsiaalseks oskuseks vägivalla
ennetamisel.
Sotsiaalse soo ja maskuliinsuse teooria toetub sellele, et paljudes ühiskondades on meestele omistatavad maskuliinsed omadused (olla enesekindel, kehtestav ja domineeriv) ühiskonnas hinnatud ja nende omaduste kandjad ühiskonna hierarhias kõrgematel positsioonidel. Kuna kõigil meestel pole juurdepääsu võimule, võib soov vastata sellisele mehelikkuse mudelile viia mehi otsima käepäraseid vahendeid oma mehelikkuse kinnitamiseks realiseerides seda oma lähisuhetes. Seetõttu, paradoksaalselt, kasutavad vägivalda enam need mehed, kes tunnetavad, et nad ei oma võimu. Selle teooria paikapidavust näitab asjaolu, et ehkki vägivalda esineb kõigis ühiskondlikes gruppides, näitavad uuringud, et sagedamini esineb seda vähese haridusega ja kehvades sotsiaal-majanduslikes tingimustes või etniliselt marginaliseeritud rühmades.
Feministlik teooria on eelmise edasiarendus, mis toetub ajaloolisele meeste ja naiste ebavõrdsele kohtlemisele. Selle püsimiseks on vajalikud 2 elementi: esiteks, ühiskondlikud struktuurid forsseerivad meeste ülemvõimu ja teiseks, enamik elanikkonnast kiidab selle heaks. Meeste domineerimist, nii nagu ka naiste alistumist, nähakse kui sotsialiseerumise tulemust ja oma positsiooni hoidmiseks võivad mehed kasutada erinevaid kontrollitaktikaid, seal hulgas ka füüsilist, seksuaalset, psühholoogilist ja majanduslikku vägivalda. Väidetavalt on meestel, kes usuvad patriarhaalse perekonna ainuõigsust, rohkem kalduvusi naistevastaseks vägivallaks. Seda teooriat toetab asjaolu, et valdav enamus LSV on suunatud naiste vastu.