Kiiruspiirangute ületamise ennetamine

Kiiruspiirangud peavad vastama sõidutee funktsioonile ja kujundusele. Sõidukijuht valib sõidukiiruse sõidutee ja ilmastikuoludele vastavalt. Sõidukiiruse valiku ja liiklusõnnetuste tagajärgede raskuse vahelisi seoseid analüüsides on leitud, et kiiruspiirangute muutmine annab olulise efekti liiklusvigastuste raskuses liiklusõnnetuste korral (vt. tabel 5, WHO, 2004)

Tabel 5. Näiteid kiiruspiirangute muutmisest ja mõjust

Riik Maantee tüüp Kiirusepiirangu muutmine
Mõju sõidukiiruse muutusele Mõju liiklusvigastuste suremusnäitajale
Šveits Kiirtee
130 km/h → 120 km/h
Keskmine kiirus langes 5 km/h võrra 12%-ne langus
Šveits
Maantee 100 km/h → 80 km/h
Keskmine kiirus langes 10 km/h võrra 6%-ne langus
Taani Maantee asula piirkonnas 60 km/h → 50 km/h
Keskmine kiirus langes 3–4 km/h võrra 24%-ne langus
USA Riikidevaheline maantee 55 miili/h (88,5 km/h) → 65 miili/h 104,6 km/h Keskmine kiirus langes 2–4 miili/h (3,2–6,4 km/h) võrra 19–34%-ne tõus
Rootsi Kiirtee
110 km/h → 90 km/h Kiiruse mediaan langes 14,4 km/h võrra 21%-ne langus

iDevice ikoon Kõrvalteedel kiiruspiirangute jõustamine

Kõrvalteedel sõidukijuhtide kiiruspiirangute järgimise uuringutest on leitud, et parim tulemus saavutatakse kui kasutatakse kombineeritult kahte meetodit, radariga kiiruse mõõtmist (radar mõõdab keskmist sõidukiirust kahe fikseeritud punkti vahel) ja statsionaarset kiirusemõõtmise punkti (liikluspolitsei osalusel mõõdetakse sõidukite sõidukiirust). Surmaga kaasuvate liiklusõnnetuste arv väheneb sel juhul 14% ja liiklusvigastuste arv 6%. Vaid statsionaarselt kiirusemõõtmise punktides sõidukite sõidukiirust kontrollides vähenevad surmaga kaasuvad liiklusõnnetused ja liiklusvigastused vaid 6%.

Näiteks Tasmaanias (Austraalia) kontrollisid statsionaarselt politseiautod kolmel kõrge liiklusriskiga kõrvalteel kahe aasta jooksul sõidukite kiirust. Programmi tulemusena langetasid sõidukijuhid neis piirkondades sõidukiirust keskmiselt 3,6 km/h võrra. Raskete liiklusõnnetuste arv langes 58%. Programmi kulu-tulu suhet hinnati 1:4.


iDevice ikoon Kiirusekaamerad

Kiiruskaamerad on nüüdseks kasutusel paljudes riikides. Kõrge majandustasemega riikide kogemused näitavad, et kiirusekaamerad (kaamerad fotografeerivad sõidukiiruse ületaja ja saadud foto on tõendiks kohtule) on kõrge efektiivsusega kiiruspiirangutest kinni pidamiseks (vt. tabel 6, WHO, 2004). Kiiruskaamerate kulu-tulu suhet on hinnatud vahemikus 1:3 kuni 1:27. Mitmetes riikides nagu Soome, Norra, Suurbritannia, on kiiruskaamerate kasutamine pälvinud kõrge sotsiaalse toetuse.

Tabel 6. Kiiruskaamerate kasutusele võtust saadud mõju liiklusohutusele

Riik või piirkond
Mõju liiklusõnnetuste (LÕ) vähenemisele süsteemis tervikuna
Mõju LÕ vähenemisele teatud piirkondades
Austraalia New South Walesis kõikide LÕ 22%-line vähenemine
Victoria asulateedel kõikide LÕ 30%-line vähenemine
Queenlandis surmaga lõppevate LÕ 34%-line vähenemine
 
Uus-Meremaa -
LÕ 11%-line vähenemine ja 20%-line LÕ vähenemine varjatud kiirusekaamerate uuringutes
Korea Vabariik -
Kõrge riskiga piirkondades LÕ 28%-line ja liiklussurmade 60%-line vähenemine
Ühendkuningriik
-
35%-line liiklussurmade ja tõsiste vigastuste vähenemine ja 56%-line jalakäijate liiklussurmade ja tõsiste vigastuste vähenemine kiiruskaamerate piirkonnas
Euroopa (erinevad piirkonnad) Kõikide LÕ 50%-line vähenemine
-
Erinevad riigid (metaanalüüs)
Vigastustega kaasnevate LÕ-te 17%-line vähenemine
Asula piirkonnas kõikide LÕ 28%-line vähenemine
Asulavälises piirkonnas kõikide LÕ 4%-line vähenemine
-


iDevice ikoon Lisalugemist!
Eesti oludes kiirusekaamerate paigaldamisega seonduvast annab ülevaate Maanteeameti kiiruskaamerate infoleht aadressil http://www.mnt.ee/kiiruskaamerad/