Kehaline areng vanuseastmete lõikes
Kehaline areng (üld- ja peenmotoorika, võimlemine, ujumine):
Kaheaastased lapsed
- veeretab, taob, venitab ja mudib voolimismaterjali;
- viskab ja veeretab palli;
- kükitab toe abil;
- liigub vabalt, valitseb liikudes oma keha,
- kõnnib abiga trepist üles ja alla;
- kritseldab pliiatsiga;
- asetab esemeid sisse, peale, alla ja kõrvale;
- oskab sooritada lihtsamaid rütmilisi liigutusi: plaksutamine, lehvitamine, põlve plaks, kükk jne
Kolmeaastased lapsed
- keerab ükshaaval raamatulehti,
- hoiab rasvakriiti, pliiatsit pöidla ja sõrmega, mitte rusikaga;
- kasutab mitmesuguseid töövahendeid: pintsel, pliiats, kriit jm
- veeretab, mudib ja venitab savi ning plastiliini;
- asetab esemeid sisse, peale, alla ja kõrvale;
- liigub vabalt, valitseb edaspidi ja tagurpidi liikudes oma keha;
- kõnnib abiga trepist üles ja alla;
- viskab täiskasvanule palli, lööb seisvat palli jalaga,
- teeb täiskasvanu abiga kukerpalli,
- kõnnib paaris ja üle takistuse,
- roomab koordineeritult käte ja jalgade abil,
- kükitab toe abil,
- oskab sooritada rütmilisi liigutusi: plaksutamine, põlve plaks, kükk jne;
- oskab muusika saatel sooritada matkivaid liigutusi (kass, koer jne)
Neljaaastased lapsed
- käsitseb voolimismaterjali, veeretab kuule, vorstikesi, pätse,
- sõrmemängu ajal liigutab iga sõrme eraldi,
- kleebib detaile, kujundeid;
- lõikab läbi pabeririba;
- kõnnib ja jookseb kooskõlastatud käte ja jalgade liikumisega,
- kõnnib tasakaalupingil,
- tuleb toime sulghüplemisega paigal ja edasi liikumisel, hüppab paigalt kaugust,
- ronib varbseinal vahelduva sammuga,
- viskab palli ja püüab paaris,
- kükitab ilma toeta,
- laps oskab kasutada löökpille: kõristid, kõlapulgad, maracad, tamburiin
Viieaastased lapsed
- kasutab töövahendeid: pintsel, pliiats, käärid;
- lõikab, voldib lihtsaid kujundeid, voolib kujukesi .
- paneb kokku ja võtab lahti keeratavaid esemeid;
- valitseb oma liigutusi koordinatsiooni ja tasakaalu nõudvate harjutuste täitmisel,
- kõnnib kikivarvul ja pingil,
- hüppab kohapeal, edasi liikudes ja üle madala nööri,
- seisab ja hüppab ühel jalal;
- põrgatab ja püüab palli;
- kõnnib iseseisvalt trepist alla,
- oskab sooritada muusika saatel tantsuliigutusi: rõhksamm, keerutus, hüplemine;
- oskab väljendada end loovalt ja fantaasiarikkalt muusikalistes mängudes;
- oskab muusika järgi rütmiliselt kõndida ning joosta ja kasutada erinevaid vahendeid: lipud, rätid, lindid jne
Kuueaastased lapsed
- lõikab välja lihtsamaid kujundeid;
- oskab joonise järgi joonistada kolmnurka jt kujundeid;
- kirjutab loetavalt oma nime;
- värvib piirjoonte seest;
- hoiab pliiatsit õigesti käes;
- suudab harali asetsevaid sõrmi puudutada pöidlaga;
- oskab kasutada pliiatsiteritajat;
- rebib paberist välja lihtsamaid kujundeid;
- murrab paberi kokku diagonaali mööda;
- kõnnib ja jookseb erineva tempoga;
- ronib varbseinal vahelduva sammuga üleminekuga teisele redelile;
- püüab, viskab ja põrgatab palli;
- hüppab kaugust hoojooksult ja paigalt;
- oskab tantsusamme ja kasutab neid erineva iseloomuga tantsudes: rõhksamm, hüpaksamm, galopp, keerutus
- oskab välja mõelda uusi liigutusi laulumängude juurde
Seitsmeaastased lapsed
- oskab joonistada inimest, nii et on kujutatud kõik olulisemad kehaosad;
- oskab käsitleda erinevaid töövahendeid (käärid, pintslid jmt)
- on kehaliselt aktiivne,
- suudab valitseda oma liigutusi ja liikumist erinevates mängudes ja tegevustes nii ruumis, maastikul kui ka tänaval,
- suudab säilitada tasakaalu staatilistes asendites ja liikumisel, kontrollib oma kehaasendit (rühti) kõndimisel, istumisel ja seismisel,
- oskab käsitseda spordi- ja mänguvahendeid: visata, püüda, põrgatada ja lüüa palli, veeretada rõngast, tiirutada hüpitsat ja hoonööri, hüpitsaga hüpata,
- kasutab lihtsaid tantsusamme tantsides üksi, paarilisega ja rühmas,
- liigub ja liikleb ohutusnõudeid arvestades,
- oskab välja mõelda fantaasiarikkaid liigutusi laulumängude juurde
- oskab kasutada pille rütmilise liikumise või laulu saates
- oskab tantsusamme ja kasutab neid erineva iseloomuga tantsudes: rõhksamm, hüpaksamm, galopp, keerutus jm
Allikas: www.tartu.ee/meelespea/oppekava.doc