Kehaline areng vanuseastmete lõikes

iDevice ikoon

Kehaline areng (üld- ja peenmotoorika, võimlemine, ujumine):

Kaheaastased lapsed

  • veeretab, taob, venitab ja mudib voolimismaterjali;
  • viskab ja veeretab palli;
  • kükitab toe abil;
  • liigub vabalt, valitseb liikudes oma keha,
  • kõnnib abiga trepist üles ja alla;
  • kritseldab pliiatsiga;
  • asetab esemeid sisse, peale, alla ja kõrvale;
  • oskab sooritada lihtsamaid rütmilisi liigutusi: plaksutamine, lehvitamine, põlve plaks, kükk jne


Kolmeaastased lapsed

  • keerab ükshaaval raamatulehti,
  • hoiab rasvakriiti, pliiatsit pöidla ja sõrmega, mitte rusikaga;
  • kasutab mitmesuguseid töövahendeid: pintsel, pliiats, kriit jm
  • veeretab, mudib ja venitab savi ning plastiliini;
  • asetab esemeid sisse, peale, alla ja kõrvale;
  • liigub vabalt, valitseb edaspidi ja tagurpidi liikudes oma keha;
  • kõnnib abiga trepist üles ja alla;
  • viskab täiskasvanule palli, lööb seisvat palli jalaga,
  • teeb täiskasvanu abiga kukerpalli,
  • kõnnib paaris ja üle takistuse,
  • roomab koordineeritult käte ja jalgade abil,
  • kükitab toe abil,
  • oskab sooritada rütmilisi liigutusi: plaksutamine, põlve plaks, kükk jne;
  • oskab muusika saatel sooritada matkivaid liigutusi (kass, koer jne)


Neljaaastased lapsed

  • käsitseb voolimismaterjali, veeretab kuule, vorstikesi, pätse,
  • sõrmemängu ajal liigutab iga sõrme eraldi,
  • kleebib detaile, kujundeid;
  • lõikab läbi pabeririba;
  • kõnnib ja jookseb kooskõlastatud käte ja jalgade liikumisega,
  • kõnnib tasakaalupingil,
  • tuleb toime sulghüplemisega paigal ja edasi liikumisel, hüppab paigalt kaugust,
  • ronib varbseinal vahelduva sammuga,
  • viskab palli ja püüab paaris,
  • kükitab ilma toeta,
  • laps oskab kasutada löökpille: kõristid, kõlapulgad, maracad, tamburiin


Viieaastased lapsed

  • kasutab töövahendeid: pintsel, pliiats, käärid;
  • lõikab, voldib lihtsaid kujundeid, voolib kujukesi .
  • paneb kokku ja võtab lahti keeratavaid esemeid;
  • valitseb oma liigutusi koordinatsiooni ja tasakaalu nõudvate harjutuste täitmisel,
  • kõnnib kikivarvul ja pingil,
  • hüppab kohapeal, edasi liikudes ja üle madala nööri,
  • seisab ja hüppab ühel jalal;
  • põrgatab ja püüab palli;
  • kõnnib iseseisvalt trepist alla,
  • oskab sooritada muusika saatel tantsuliigutusi: rõhksamm, keerutus, hüplemine;
  • oskab väljendada end loovalt ja fantaasiarikkalt muusikalistes mängudes;
  • oskab muusika järgi rütmiliselt kõndida ning joosta ja kasutada erinevaid vahendeid: lipud, rätid, lindid jne


Kuueaastased lapsed

  • lõikab välja lihtsamaid kujundeid;
  • oskab joonise järgi joonistada kolmnurka jt kujundeid;
  • kirjutab loetavalt oma nime;
  • värvib piirjoonte seest;
  • hoiab pliiatsit õigesti käes;
  • suudab harali asetsevaid sõrmi puudutada pöidlaga;
  • oskab kasutada pliiatsiteritajat;
  • rebib paberist välja lihtsamaid kujundeid;
  • murrab paberi kokku diagonaali mööda;
  • kõnnib ja jookseb erineva tempoga;
  • ronib varbseinal vahelduva sammuga üleminekuga teisele redelile;
  • püüab, viskab ja põrgatab palli;
  • hüppab kaugust hoojooksult ja paigalt;
  • oskab tantsusamme ja kasutab neid erineva iseloomuga tantsudes: rõhksamm, hüpaksamm, galopp, keerutus
  • oskab välja mõelda uusi liigutusi laulumängude juurde


Seitsmeaastased lapsed

  • oskab joonistada inimest, nii et on kujutatud kõik olulisemad kehaosad;
  • oskab käsitleda erinevaid töövahendeid (käärid, pintslid jmt)
  • on kehaliselt aktiivne,
  • suudab valitseda oma liigutusi ja liikumist erinevates mängudes ja tegevustes nii ruumis, maastikul kui ka tänaval,
  • suudab säilitada tasakaalu staatilistes asendites ja liikumisel, kontrollib oma kehaasendit (rühti) kõndimisel, istumisel ja seismisel,
  • oskab käsitseda spordi- ja mänguvahendeid: visata, püüda, põrgatada ja lüüa palli, veeretada rõngast, tiirutada hüpitsat ja hoonööri, hüpitsaga hüpata,
  • kasutab lihtsaid tantsusamme tantsides üksi, paarilisega ja rühmas,
  • liigub ja liikleb ohutusnõudeid arvestades,
  • oskab välja mõelda fantaasiarikkaid liigutusi laulumängude juurde
  • oskab kasutada pille rütmilise liikumise või laulu saates
  • oskab tantsusamme ja kasutab neid erineva iseloomuga tantsudes: rõhksamm, hüpaksamm, galopp, keerutus jm

Allikas: www.tartu.ee/meelespea/oppekava.doc