Infoväärtus

Elementide paigutus teksti erinevatesse tsoonidesse annab neile konkreetse informatsioonilise väärtuse. Elemendil pole sama väärtus ja tähendus, kui see paigutada ümber vasakult paremale, teksti üla- või alaossa.

Vasak-parem, antud–uus

Kuidas oleneb pildi elementide infoväärtus polariseeritusest teksti vertikaalse keskjoone suhtes vasakule või paremale?

Vasakul on Kressi ja Leeuweni sõnul “antud” info, teisisõnu lugejale juba tuttav info, millest ta aru saab ja millega lugeja eeldatavalt nõus on. “Antud” info on selge ja iseenestmõistetav. Teksti paremas osas on “uus” info, mida lugeja eeldatavalt veel ei tea ja mis on seega sõnumis keskse tähtsusega, millele teksti looja soovib lugeja tähelepanu pöörata. “Uus” info on oma olemuselt problemaatiline ja vaieldav, see tähendus, mida reklaamitegija tahaks lugeja pähe istutada, kuid millega viimane ei pruugi nõus olla. Infoväärtus tuleneb tõsiasjast, et Lääne kultuuris loetakse teksti vasakult paremale.

Ülal oleval reklaamil on vasakul kubistlikult stiliseeritud käed ja kaubad ning paremal pakutakse meile selle nimetus, sõnamäng "poodne kubism", mille eesmärgiks on lisada muidu proosalisele poodlemistegevusele kõrgemaid, kunstilisi konnotatsioone.


Ülemine-alumine, ideaalne-reaalne

Kuidas oleneb reklaami komponentide infoväärtus polariseeritusest teksti kujuteldava horisontaalse keskjoone suhtes üles või allapoole?

Kressi ja Leeuweni sõnul on teksti ülaossa paigutatud elemendid lugeja jaoks “ideaalsed” ja alaossa paigutatud elemendid “reaalsed”.

Teisisõnu, teksti ülaossa peaks olema paigutatud sõnumi idealiseeritud (üldistatud, kujundlik) olemus ning see peaks olema reklaami kõige esiletoodum, silmapaistvam osa. “Reaalne” on sõnumi konkreetne, praktiline sisu – “ideaalsele” vastandlik info.

Kõrval oleval reklaamil on ideaalse-reaalse suhe pildil: ideaalne on maaliline maja peegeldumas järvevees, all on reaalne elu - järve kukkunud buss.

Pildi all olev tekst kinnitab reaalset poolt: Õhtulehest saad teada, miks buss vette kukkus ehk kuidas tegelik elu käib.

Keskel - ääres, tähtis - vähem tähtis

Leeuweni ja Kressi sõnul esineb selline info jaotus Lääne kultuuris harva. Iseloomulik on see religioonidele, kus jumal, Jeesus, paavst, Buddha jt keskse tähtsusega tegelased asuvad pildi keskosas ning vähem tähtsad tegelased äärtel. All toodud reklaamil on väikest Toomas Hendrikut kujutav poiss reklaami info tuum. Temast vasakul ja paremal asuvad elemendid (jõulukuusk ja kalender) kinnitavad ühte ja sama. Samas saame pildi üla- ja alaosa jaotada üldistatud (ideaalne) ja konkreetse (reaalse) teljel: ülal püüab pilgu esimesena poisi nägu ning vaataja tunneb ära, et tegu on Eesti tulevase presidendiga. Pildi allosa annab vaatajale vastuse, kuidas poisist president sai: ta luges raamatuid, sama kinnitab slogan. Raamatupoe logo annab vihje, kust selliseid raamatuid osta, mis poisist presidendi teevad.