Unisoon - ühehäälne kooskõla
Unisoon (ladina sõnast unisonus – hilisladina keeles 'monotoonne', keskaja ladina keeles 'unisoonis') on ühehäälne kooskõla.
Uus kvalitatiivne tunnus saavutatakse juba samade instrumentide üksi või mitme mängija poolt koos kasutamisel. Laulurahvana on meie jaoks arvatavasti kõige arusaadavam see vokaalmuusika kaudu. Samastame järgnevas inimhääle muusikainstrumendiga, milleks kindlasti inimhääl ka on. Regilaulu, ühe meie muusikakultuuri peajuure kaudu näeme suurepäraselt tämbrilist ja karakteerset muutust, kui vastandatakse üks eestlaulja kõigile kaasalauljatele. Vaadake videosalvestust ja ärge unustage seda sulgeda kui otsustate materjaliga kiiremini edasi minna.
Uus kvalitatiivne tunnus saavutatakse juba samade instrumentide üksi või mitme mängija poolt koos kasutamisel. Laulurahvana on meie jaoks arvatavasti kõige arusaadavam see vokaalmuusika kaudu. Samastame järgnevas inimhääle muusikainstrumendiga, milleks kindlasti inimhääl ka on. Regilaulu, ühe meie muusikakultuuri peajuure kaudu näeme suurepäraselt tämbrilist ja karakteerset muutust, kui vastandatakse üks eestlaulja kõigile kaasalauljatele. Vaadake videosalvestust ja ärge unustage seda sulgeda kui otsustate materjaliga kiiremini edasi minna.
Harju Mehed ja Jaan „Peaks mina piisa viina saama“ [1] kasutatud allikate loetelus
Pikemalt regilaulu spetsiifikatel peatumata on ilmselt arusaadav iga esituse ainulaadsus lähtuvalt konkreetse esituse lauljate kogumist. Vaadeldava muusikalise situatsiooni ülikontrastseks ilminguks on kindlasti laulupeo olukord, kus üks väiksem häälerühm või soololaulja võib olla vastandatud mitmete tuhandete ühendkoori lauljatega. Sellist erinevate "masside" vastandamise võtet on oma loomingus palju kasutanud Veljo Tormis, kelle mitmed teosed on võimsaima ja värvikaima väljundi saanud just laulukaare all. Vaadake videosalvestust.
Veljo Tormis „Laulud pulmades õpitud“ [2]
Orkestri partituuris oleks vasteks pillirühma sees solo (itaalia keeles üksi) ehk üks mängija versus tutti (it koos) ehk kõik mängijad. Nootides esinev termin altri tähendab kogu pillirühma koosmängu peale solot. Veel võimalikuks tähistuseks on unisono (it ühehäälselt). Unisoonis erinevate pillide kooskõla kasutatakse ka orkestrimuusikas väga sageli.
Kirjeldavaks näiteks olgu Giuseppe Verdi ooperi „Saatuse jõud“ [3] avamängu
esimesed taktid, kus kogu suur sümfooniaorkester unisoonis (ühehäälselt) mängides kannab endas erilist orkestri tervikkõla, mis hiljem
vastandatakse pillirühmade ja erinevate pillide ansambli unisoonidega. Vaadake videosalvestust.
Selleks, et erinevad interpretatsioonid oleksid siiski autori soove võimalikult arvestatavad märgitakse partituurides, dirigendi tarvis loodud partiide koondis ja täpne orkestri koosseis. See kehtib muidugi vaid muusika puhul, mida nimetame heliloojate poolt noodistatud kunstmuusikaks.