Teenindustaseme järgi liigitamine
Hotellide jaotus teenindustaseme järgi
Majutuskohas pakutakse enamasti ühetasemelist teenindust, kuid aeg-ajalt võib kohata ka selliseid majutuskohti, kus püütakse üheaegselt pakkuda mitut teeninduse taset sõltuvalt klientide vajadustest.
Täisteenindus; maailmaklassi ehk kõrgtaseme teenindus (world class service, de luxe service) - hotellid pakuvad maailmaklassi teenindust luksust otsivale jõukale kliendile. Külastajad leiavad vannitubades eest ekstrasuured vannilinad, hommikumantlid, vannisussid, föönid, kosmeetika- ja hügieenitarbed ning luksusliku sisustuse. Vannilinu vahetatakse kaks korda ööpäevas, ajalehed tuuakse tuppa. Toahinda võib olla lisatud erinevaid lisateenuseid, näiteks jõusaalide, saunade, veekeskuste kasutamine. Hotellides on eksklusiivseid kaubamärke vahendavad juveliiri- ja rõivapoed, kingitustepoed jne. Üldjuhul on nendes hotellides väga mitmekesised toitlustusteenused (eksklusiivsed baarid, restoranid), transfeerid hotelli limusiiniga, pagasi transport tuppa, ööpäevane toateenindus, kaasaegsete vahenditega sisustatud ärikeskused, külalissuhete juhi (concierge) teenus, kõikvõimalike pidude ja erakoosviibimiste korraldamise võimalused, rohked vaba aja sisustamiseks mõeldud paigad jne.
Maailmaklassi teenindusega hotellid rõhutavad külastajale pakutava teenuse personaalsust. Personali arv võrreldes keskklassi hotelli töötajate arvuga on oluliselt suurem, mis võimaldab hotellil pakkuda laialdast valikut teenuseid ja kiiresti reageerida klientide soovidele. Maailmaklassi teenindusega hotellid võtavad tihti oma palgale lisateenuste korraldaja ehk concierge, kes on külastajate kõikvõimalike erivajaduste lahendaja, kaasa arvatud sellised teenused nagu sisseregistreerimine, piletite tellimine laevadele, lennukitele, teatrisse, linnaekskursioonide tellimine, sekretäriteenused ja muude külastajapoolsete korralduste täitmine. Et Eestis on selliste hotellide esindatus veel väga väike, ei eristata ka erinevaid teenindustasemeid täisteeninduse all.
Mõnikord eraldatakse hotellis üks piirkond kõrgema tasemega teenuse osutamiseks. See on sageli hotelli kõige kõrgem korrus, mis on eraldatud maailma klassi teeninduse pakkumiseks. Seal pakutakse kõikvõimalikke luksuslikke lisateenuseid. Tippkorrustel on tavaliselt väga suured ja luksuslikud magamistoad, kuhu on paigaldatud kõikvõimalikke lisaseadmeid ja loodud eksklusiivseid mugavusi (telefonid kõigis tubades, sh vannitoas; saunalavalt vaade linnapanoraamile, elektrooniliselt juhitavad tehnilised lahendused jne). Tubadesse on sageli paigutatud lilled, värsked puuviljad, alkohoolsed joogid jne, mille eest eraldi tasuda ei tule, sest nende maksumus sisaldub kõrgemas toahinnas.
Sissepääsud nendele korrustele on piiratud. Tippkorrusele pääseb ainult spetsiaalse liftivõtmega, mille saavad ainult volitatud isikud.
Kesktaseme teenindust (mid-range service) pakkuvad hotellid teenindavad kõige suuremat sihtturgu, nimelt keskmise sissetulekuga reisijaid. See teenindustase pakub kõiki koduseid mugavusi, kuid vähem kalleid lisateenuseid. Hotellid võivad pakkuda transporti lennuväljalt hotelli ja vastupidi, toitlustamist erinevatasemelistes toitlustuskohtades ning söökide-jookide tuppa serveerimist. Hotellide suurus on varieeruv, neid võib olla nii väikesi kui suuri. Klientideks võivad olla nii üksikkülastajad kui grupireisijad, ärimehed, puhkajad, perekonnad. Hotellid kehtestavad soodustariife suurtele gruppidele ja reisibüroodele, kellele pakutakse (soodus)pakette. Kesktaseme teenust pakkuvate hotellide üks olulistest erinevustest kõrgtaseme hotellidega võrreldes on see, et nad pakuvad soodustusi ja korraldavad reklaamikampaaniaid, kuid kõrgtaseme hotellid seda üldjuhul ei tee.
Piiratud, ökonoomset teenindustaset (economy service, limited service) pakkuvad majutuskohad on hotellimajanduses kasvav segment. Rõhk on asetatud puhta, mugava ning odava toa pakkumisele, mis rahuldaks külastaja põhilised vajadused. Sellised hotellid meelitavad ligi turiste, kes soovivad peatuda mugavas ning hädavajaliku sisustusega toas ega vaja kalleid lisateenuseid. Piiratud teenindusega hotellide klientuur võib olla väga erinev: lastega perekonnad, turismigrupid, reisivad ärimehed, puhkajad, pensionärid, koosolekuid pidavad inimesed. Suure osa sellest turust moodustavad inimesed, kes reisivad piiratud raharessurssidega. Keskmiseks viibimiskestuseks sellistes majutuskohtades on 1-2 ööd. (Payne 2004)