4-aastased
4-aastane laps osaleb aktiivselt pikemates dialoogides, sh oskab muuta teemat ning lõpetada vestlust; kordab või parandab/täpsustab ütlust, kui teised seda ei mõista. Laps hakkab kasutama ja mõistab nalja, fantaasiat, narrimist. Võib täheldada oskust muuta keelekasutust vastavalt kaaslase vanusele – kas suhtleb eakaaslase, endast noorema lapse või täiskasvanuga. Selles vanuses on kujunenud monoloogi alged: laps räägib meelsasti oma tegevusest, mänguasjadest. Jutustamisel kasutab ta peamiselt lausungite ahelat, st ühendab lauseid üht tüüpi sidesõnaga (ja või ja siis vms). Laps on kuulnud ja mäletab mitmeid muinasjutte ja lastejutte. Ta täiendab/parandab täiskasvanut nende jutustamisel, ettelugemisel. Nelja-aastane mõistab hästi täiskasvanu poolt talle ettejutustatud eakohast teksti. Teksti mõistmisel on endiselt olulised lapse enda kogemused ja/või visuaalne tugi pildi näol.
Allikas: M.Hallap & M.Padrik Lapse kõne arendamine. 2008. TÜ Kirjastus