
 
 

Title: Russian Media Coverage of the EU in Times of Pandemic: Does Ownership 

Matter?  

Author: Yurchenko Vera 

 

Abstract 

 

The thesis examines how Russian media frames the EU during the COVID-19 pandemic 

and whether its coverage differs depending on the type of the ownership.  

To understand how ownership structures influence media portrayal of a foreign actor, 

online content of three Russian newspapers — Rossiyskaya Gazeta, Kommersant and 

Novaya Gazeta — is analyzed. Selected outlets represent different types of ownership: 

state-owned, privately-owned by a person affiliated with the government, and employee-

owned. Qualitative content analysis and T. van Dijk’ approach of critical discourse 

analysis were applied to investigate: 1) How has Russian media portrayed the EU 

throughout the coronavirus pandemic? 2) How does media framing differ based on a 

media outlet’s ownership structure? Two types of analysis were based on the assumption 

that the more media is affiliated with government structures, the more its discourse 

reflects these structures. The findings show the influence of ownership only in the case 

of the state-owned media outlet that reflects Russia’s official discourses towards the EU. 

 

 

 

 

 

 

 



 
 

UNIVERSITY OF TARTU 

Faculty of Social Sciences 

Johan Skytte Institute of Political Studies 

 

 

 

 

 

Yurchenko Vera 

RUSSIAN MEDIA COVERAGE OF THE EU IN TIMES OF PANDEMIC:  

DOES OWNERSHIP MATTER? 

MA thesis 

Supervisor: Heidi Ann Erbsen, PhD student  

 

 

 

 

 

 

Tartu 2021 

 



 
 

Table of Contents: 

I. Chapter 1: Introduction 

a. Introduction 

b. Main Questions and Hypothesis 

c. Theoretical Framework: 

               i. Framing 

               ii. Media ownership 

d. Literature Review 

II. Chapter 2: Methodology 

a. Description of Outlets 

b. Data Collection 

c. Discourse Analysis Framework 

III. Chapter 3: Content Analysis 

a. Actors represented in the Headlines 

b. Issues reported on in relation to the EU 

c. Framing 

d. Connotations towards the EU 

IV. Chapter 4: Discourse analysis 

a. Event: the closure of EU borders 

b. Event: publishing of Joint European Roadmap towards lifting COVID-19 

containment measures 

c. Event: EU Summit on 23 April 2020 

V. Chapter 5: Conclusion



 
 

List of abbreviations 

EU — European Union 

EEAS — European External Action Service  

HR/VP — High Representative of the European Union for Foreign Affairs and Security 

Policy and Vice-President of the European Commission 

WHO — World Health Organisation 

RG — Rossiyskaya Gazeta 

NG — Novaya Gazeta 

CDA — Critical Discourse Analysis 



 
 

Chapter 1. Introduction 

 

Today the European Union is visible at a political, economic and social level on the 

world’s stage. For that reason, the EU views itself as an important global actor and player. 

However, equally important is how Europe is seen in the third countries. From the 

external perspective, there might be a gap between the EU's international presence and 

its influence.  

Previous studies on external perceptions show that different crises widen that gap, 

challenging the EU’s capacity to address problems and consequently questioning its 

position as a global player — both internally and externally (Chaban & Holland, 2014). 

According to N. Chaban, a prominent example was the Eurozone sovereign debt crisis 

which undermined the EU’s authority as an effective actor for the first time.  

 

The ongoing COVID-19 pandemic has potential to affect internal and external 

perceptions of the EU again, and media representations play a crucial role in these 

processes. The importance of winning “the battle of narratives” is highlighted by the High 

Representative of the European Union for Foreign Affairs and Security Policy and Vice-

President of the European Commission Josep Borrell (2021). In his recent book, 

European Foreign Policy in Times of COVID-19, he described the current situation as an 

“infodemic” (p.171) and explained that “political battles are won or lost depending on 

how issues are framed” (p.11). Russia is called one of the main state actors engaged in 

spreading misleading information on the EU and its response to international crises.  

The way foreign actors perceive each other often mutate under the influence of domestic 

and international factors. After the Russian annexation of Crimea, the conflict in the 

Eastern Ukraine resulted in a sanctions regime against Russia and the subsequent 

reduction in mutual contacts with the European Union. Russian Foreign Minister Sergey 

Lavrov said that Russia has “no relations with the EU as an organization today” during 

his visit to China in 2021 (TASS, 2021). Since 2014 the negative dynamic in EU-Russia 

relations has also been reflected in the portrayal of the EU in the Russian media and has 

led to the problem of disinformation from the Russian side (European Council meeting – 

Conclusions, 2015). As a response to Russian disinformation campaigns, East StratCom 



5 
 

Task Force was established as a part of European External Action Service in 2015. Since 

its launch, the “Kremlin’s propaganda trends”, based on news analysis, have been 

summarized in a weekly disinformation review (EU vs Disinfo).  

A.Tyushka defines so-called ‘weaponized’ narratives of Russian authorities (mainly the 

President, foreign and military ministries) intensified since the annexation of Crimea and 

war in the Donbas (2021). EU’s ‘never-existing’ or ‘lost’ sovereignty narrative is used to 

portray the European Union as a shadow of the US; second, the ‘decadent’ or ‘declining’ 

European power, narrative is weaponized to delegitimize the EU’s identity and power in 

principle, and the ‘Russophobic’, ‘aggressive’ and ‘fascist’ Europe narrative, is utilized 

to “dismiss any remaining doubts, or criticism of Russia, on the grounds that they are 

apparently invented by xenophobes, rather than guided by real political developments” 

(p. 17). As it was noted in the study, that different crises give Russian authorities the 

opportunity to use additional narratives of bad-governed Europe. Brexit, for instance, 

reinforced the narrative about weak and differentiated Europe (Ananieva, 2020). The 

coronavirus pandemic is another crisis that allows Russian officials to exploit negative 

discourse towards the EU. The recent study of Makarychev and Terry (2021) shows how 

the COVID-19 pandemic influenced Russia’s portrayal of the EU, in particular, Italy that 

was depicted as a weak, unprotected country of the EU, which is unable to tackle the 

crisis without external (Russia’s) help. 

Portraying the European Union and its member states is being used as a propaganda tool 

by the Russian authorities for several reasons. First, it distracts attention from domestic 

political and economic problems. Second, it undermines the legitimacy of European 

political structures and the EU as an institution, which is relevant for domestic 

consumption in terms of maintaining the myth of Europe’s decay. Finally, with tension 

in relations with the West, it helps to legitimize Russian foreign policy objectives and its 

turn towards the East. This causes skepticism towards Russian media that is considered a 

part of the pro-Kremlin propaganda machine (Van Herpen, 2015). 

The idea that the Kremlin controls all Russian TV channels, newspapers and online 

platforms, which is prevalent in the western perception, is distorted. There are still a few 

nationwide media outlets that are not owned by the government and might present an 



6 
 

alternative view on political actors and events. Considering media coverage implications 

on international relations, this research examines how Russian media frames the EU and 

whether its coverage differs depending on the type of media ownership. The overriding 

need for this research is due to the fact that, although there some studies regarding the 

relationship between media ownership and its coverage of foreign actors; current events: 

the global crisis since the World Health Organization declared COVID-19 a pandemic in 

March 2020, make it especially important to deepen the findings that apply to prior 

studies; particularly in the context of media framing in Russia of the European Union.  

 

Previous studies of the EU depicted in the Russian media mostly focused on pro-

government media outlets. Moreover, their attention was predominantly concentrated on 

resources for international audiences in English language such as Russia Today and 

Sputnik.  

This paper will broaden the knowledge about the influence of media ownership on news 

framing in Russia. Future research could use this study to compare the influence of media 

ownership in different countries.  

 

 

              Main Questions and Hypothesis 

 

The research is focused on discourse narratives and frames around the European Union 

during the ongoing COVID-19 pandemic. Based on differences in media ownership, I 

expect the framing of the EU coverage by the government-owned and private media in 

Russia to differ. 

Hence, a double research question is the following: 1) How has Russian media portrayed 

the EU throughout the coronavirus pandemic? 2) How does media framing differ based 

on a media outlet’s ownership structure?  

I hypothesize that the more media is affiliated with government structures in terms of 

direct and indirect financing, the more likely its discourse will reflect the dominant 

agenda of these structures.   



7 
 

Ownership bias in foreign news coverage is not that obvious, as it may seem. Production 

of foreign news mostly relies on global news agencies that cover issues and events in a 

standardized and appropriate for western audience manner (Van Dijk, 1988).  

Study of Hutchings and Tolz on Russian media supports this idea and emphasizes that the 

media has to conform to an internationally accepted narrative regardless of the autocratic 

regime (2020). By contrast, Humpretch and Esser note that different ownership types 

have consequences for national news production despite globalization (2018). Broader 

discussion on media ownership provided in this chapter below.  

This paper aims to contribute to understanding of ownership influence on coverage of 

foreign actors and events. It addresses media representations of the EU and examines the 

argument that ownership structure influences its portrayal. The First Chapter presents a 

theoretical framework based on studies of framing, agenda-setting, media ownership and 

a literature review focused on previous research on Russian media. 

Chapter two describes research methodology. The selection of outlets for the analysis 

together with the method of data collection are explained in this section.   

Chapters three and four consist of content and discourse analyses of three Russian media 

outlets: Rossiyskaya Gazeta, Kommersant and Novaya Gazeta. To answer the research 

question, they focus on articles related to the EU during the first wave of the COVID-19 

pandemic. In these chapters, I analyze visibility of the EU as an actor in headlines.  I also 

investigate the main issues, frames and emotive charges concentrating on differences 

between coverage in state-owned and privately-owned Russian newspapers. Discourse 

analysis based on Teun van Dijk’s critical discourse approach aims to demonstrate how 

the EU is portrayed by different media outlets. 

Chapter 5 summarizes the findings of the research. 

 

 

 



8 
 

Theoretical Framework 

 

Framing 

 

The conceptual phenomenon of media framing is a dependent variable of the research. 

Framing can be interpreted as the ideological packaging of information to promote or 

exclude specific interpretations. Being one of the first scholars to have developed the 

concept of framing, Erving Goffman calls frames the “schemata of interpretation” that 

help to make meaningless succession of events into something meaningful (Goffman, 

1974). Zhongdang Pan and Gerald Kosicki developed a concept focusing on its 

production and consumption processes. It is based on the assertion that how an issue is 

constructed in news reports influences how it is understood by audiences (Kosicki & 

Zhongdang, 1993).  

 

According to Dietram Scheufele and David Tewksbury (2006), there are micro and macro 

levels of framing. As a macro construct, framing refers to the manner of presentation that 

media outlets use to present information. A micro construct explains how people use the 

information when forming impressions. The scholars also examined the relationship 

between news framing, agenda setting and the priming effect explaining that these three 

concepts answer (1) how news messages are created, (2) how they are processed, and (3) 

how the effects are produced, respectively (p. 12). “Framing is, in fact, an extension of 

agenda setting” (Scheufele, 1999: p. 103). This idea was supported by Maxwell 

McCombs (2005), who argued that framing is a broader version of agenda setting that 

focuses not only on issues in media, but public perception of issues in media. In other 

words, framing is consistent with a second-level agenda setting and determines  “how to 

think” (p. 546) about issues. 

 

Prevalent research examined news frames to understand how it tends to affect public 

opinion and understanding of events. According to agenda-setting theory, the intensity of 

the debate in the media matters. It influences people’s perception of certain events as 

important (Dearing J. & Rogers W, 1996). This argument was tested by Wayne Wanta, 

Guy Golan and Cheolhan Lee who investigated media influence on perceptions of foreign 



9 
 

nations. Using a national poll in the US and content analysis as research method, they 

found that “the more media coverage a nation received, the more likely respondents were 

to think the nation was vitally important to US interests” (Wanta W., Golan G & Lee C., 

2004, p. 364). Their findings also revealed that negative coverage makes the public think 

negatively about other nations, while positive coverage does not significantly influence 

perceptions (p. 374).  My study does not include an opinion poll and cannot test how 

individuals receive different frames, however, what it does do is provide a starting point 

to understand how varying frames emerge based on the ownership of media outlets. 

Difference in the use of news frames among various types of national media outlets was 

assessed by Holly Semenko and Patti Valkenburg (2000). Their content analysis of Dutch 

press and television coverage on key European issues was based on five prevalent frames 

identified in earlier studies: attribution of responsibility, conflict, economic 

consequences, human interest, and morality. Semenko and Valkenburg found that 

attribution of responsibility and conflict are the most frequently used frames, whereas 

morality frame is almost not seen at all in Dutch news. The economic frame is frequently 

utilized in most serious newspapers, while the human interest frame is more common for 

television (p. 106). Scholars’ deductive approach to frame selection serves as a basis for 

this research. Five frames predetermined by them are utilized for the analysis. They will 

be defined for the purposes of this paper in the methodology chapter below. 

 

Media ownership 

Media ownership is an independent variable. This study is based on a media ownership 

theory which postulates that owners of media organizations have power over defining the 

news content of the outlets. 

Noam Chomsky and Edward Herman proclaimed media ownership is one of the five 

filters the media operates through. According to their theory, mass media is an instrument 

of power that “mobilizes support for the special interests that dominate the state and 

private activity”  (Chomsky & Edward, 1988). Besides ownership, another ‘ingredient’ 

of their propaganda model is media reliance on information provided by the government. 

This also has relevance for this paper. 30 years later, Christian Fuchs (2018) claims that 



10 
 

the model of Chomsky and Herman is still applicable in the age of the internet, although 

there is a need for it to be adapted and extended. 

The influence of ownership on newspapers was previously examined in different 

countries. By surveying journalists of six main newspapers in Indonesia, Mala Ekayanti 

and Hao Xiaoming (2017) found that “newspapers owned by political figures or political 

party members do not necessarily affect how journalists operate in news production more 

than those without or with less political affiliation” (p. 9-10). The study on newspaper’s 

coverage in Canada, in contrast, showed the direct influence of media ownership on 

framing of homelessness (MS & Y, 2012). Vaclav Stetka investigated media ownership 

in Central and Eastern Europe and highlighted that business tycoons did not intend to 

interfere with their media’s editorial policies. However, the fact of ownership itself affects 

journalists’ self-censorship practices (Stetka, 2012). Along with this, the gate-keeper 

model must be mentioned; it focuses on how decisions of particular editors and journalists 

influence news production and news selection processes (Bennett, 2008). Pamela 

Shoemaker and Stephen Reese (1996) proposed their model of ‘Hierarchy of Influences 

on Media Content’. According to this framework, media ownership is a part of the 

organisational level, and both journalists and media owners can act as gatekeepers in 

affecting news production.  

A media owner as a gatekeeper may open or close the news gates to some actors or events. 

While at the same time, gatekeepers whether the government, corporations or 

stockholders, are influenced by individual journalist preferences, outlook values and 

particularly by markets. The media operate on an organizational level guided by a market 

demand and business decisions that affect news creation and distribution processes (Lacy 

et al., 1989). In other words, owners aim to make profit attracting the readers desired by 

advertisers and shape news content in line with economic objectives. However, the 

political situation in the country is a significant factor. In Russia, the influence of the 

market is of secondary importance to political pressures (Kovalev, 2020). “Even private 

media owners are often deeply beholden to the state and are as susceptible to pressure 

from state agents and censorship as are outlets that are directly owned by the government” 

(p.1).   



11 
 

Literature review 

To provide background relevant to the objectives of this paper, a literature review on the 

Russian media environment follows. 

Sarah Oates (2007) defines the Russian media model as Neo-Soviet. According to the 

scholar, there is no significant distinction between the contemporary Russian media and 

media in the Soviet system in terms of government interference, self-censorship and lack 

of objectivity.  In a more recent study, she describes the contemporary Russian media 

environment through three key points: “There is a large amount of media diversity except 

on key political topics; the vast majority of the media do not challenge the state on these 

key political topics; and Russian audience members are enthusiastic consumers of media 

content” (Oates, 2016, p. 402).   

Stephen Hutchings and Vera Tolz, on the contrary, claim that “historically familiar 

methods of Russian state control of the media are transformed under the impact of global 

media culture” (2015, p. 250). In a later study, they point out that the digital era and 

neoliberal economics influence Russia’s media environment. Even non-democratic 

regimes have to conform foreign media narratives, because citizens have access to 

foreign news outlets, and “state-sponsored journalists are drawn [...] into the orbit of 

commercial imperatives and their associated professional norms which do not always 

coincide precisely with the needs of the state” (2020, p. 4).  

Tina Burrett (2009) examines Russian television and concludes that one of the factors 

that undermines the autonomy of the non-state-owned media is “the dependence of 

Russia’s business elites on good relations with the state, and in particular with the 

presidential administration”. These findings can be relevant not only for television but all 

types of outlets in Russia.  

Describing the current Russian media system, Peter Pomerantsev (2013) indicates the 

presence of informal practices that Russian authorities apply instead of transmitting direct 

top-down instructions, including regular meetings between presidential administration 

and the country's main media managers. Another mechanism of media control is 

ownership and pressure through the market (Kovalev, 2020). “Many formerly 

independent media outlets have been forced into mergers or have been purchased by 



12 
 

barely known offshore companies, which are indirectly controlled by the Kremlin” (p. 2).  

The author explains how the government influences independent media by imposing new 

rules on commercialized news aggregation programs such as Yandex, which plays an 

important role in generating traffic for outlets’ websites and helps them to attract 

advertisers and investors. With the implementation of the new law in 2017, Yandex was 

forced to source information exclusively from websites that are approved by the Kremlin. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



13 
 

Chapter 2. Methodology  

Description of Outlets 

 

It is necessary to explain how the choice of specific media outlets was made. For the study 

I selected three national newspapers — Rossiyskaya Gazeta, Kommersant and Novaya 

Gazeta — taking into account differentiation of ownership. 

There are different models of media ownership in Russia. They can be divided into two 

main categories: state-owned and privately-owned.  Russian government finances and 

operates state-owned media. Direct government influence and closeness to its structures 

is not that explicit in the case of privately-owned media. However, most of them are 

concentrated in the hands of government-controlled corporations (Gazprom-media, 

National Media Group) or so-called oligarchs who have other businesses besides media 

and are personally affiliated with the government. Only a small percentage of outlets is 

not directly or indirectly financed by the government and can be called independent. 

Rossiyskaya Gazeta, Kommersant and Novaya Gazeta represent all described models of 

ownership.  

Another inclusion criteria for these newspapers was their position in the ranking list of 

Medialogia, a leading developer of automated media monitoring systems and social 

networks in Russia. Its monthly ranking shows the most frequently cited media 

(Medialogia, 2021).  

 

One of the largest Russian newspapers, Rossiyskaya Gazeta, was established by the 

Russian government in November of 1990 and remains the official media source of the 

same state body. It has a daily circulation of 132 000 and serves as an official government 

newspaper. Unlike Rossiyskaya Gazeta, Kommersant has always been a private 

newspaper. It was established by a journalist and businessman Vladimir Yakovlev in 

1989. He remained editor-in-chief from 1989 till 1999. In 1997, financial mogul Boris 

Berezovskiy became the new owner of Kommersant Publishing House. Later in 2006, 

100% of its shares were sold to the current owner Alisher Usmanov, the majority 

shareholder of Metalloinvest, a Russian industrial conglomerate, and an ex-head (from 

2000 to 2014) of Gazprom Invest Holding, a subsidiary of state-run conglomerate 

Gazprom. Despite the fact that Kommersant is not owned by state officials, it was put 



14 
 

under ‘soft’ censorship by the owner and remains loyal to the current Russian 

government. One of the reasons Kommersant was selected for the research is its changed 

ownership and censorship scandal that happened of 2019. At that time, 2 leading 

journalists were fired after the publication about a senator Valentina Matvienko. As a 

protest against this perceived censorship, 11 journalists of the newspaper's political 

section resigned. 

 

Novaya Gazeta is known for its criticism of the government and stays one of the truly 

independent media outlets in Russia. Calling this media independent, I mean that it is not 

owned or controlled by Russian governmental structures and not financed from the state 

budget.  It relies on the income from the advertisement and crowdfunding campaigns as 

well as private investments. The circulation is 184 400. The newspaper was organized by 

a group of six journalists in 1993. The newspaper’s organization has two titles: 

Autonomous Noncommercial Organisation ‘Editing-Publishing House 'Novaya Gazeta’ 

and Limited Stock Society 'Publishing House 'Novaya Gazeta'. The latter one is owned 

on parity by newspaper’s senior editors Dmitry Muratov and Sergey Kozheurov. 14% of 

Editing-Publishing House belongs to businessman Alexandr Lebedev. Two British 

newspapers — The Independent and The Evening Standard — are owned by his family 

as well.  The former leader of the Soviet Union Mikhail Gorbachev has 10% of Novaya 

Gazeta shares, the remaining 76% shares belong to the editorial board (Novaya Gazeta, 

2017).  

 

Outlets Rossiyskaya 

Gazeta 

Kommersant Novaya Gazeta 

Type of Ownership Official government 

newspaper 

Privately owned by a 

billionaire Alisher 

Usmanov, who is 

personally affiliated with 

Russian government 

Privately owned. 

Shareholders: 

Editorial Board - 76% 

 

Businessman Alexander 

Lebedev - 14% 

 

Former leader of the Soviet 

Union Mikhail Gorbachev - 

10% 



15 
 

Selection  

justification 

Serves as an official 

government 

newspaper 

A business publication 

loyal to the current 

government.  

The Censorship scandal 

happened in 2019 

The political opposition that 

gained a reputation for unbiased 

coverage 

 

Circulation 132000 100000-110000 91575 

Table 1. Selection of Outlets 

Selected newspapers have both printed and online versions. Online articles are taken for 

the analysis. 

Data Collection  

To answer the research question content analysis of the outlets and discourse analysis 

are involved. The timeframe of the research is limited by the period of the first wave of 

the pandemic in Europe (March-June 2020). The Covid-19 was first declared a pandemic 

by the World Health Organization on March 12 (WHO, 2020). In the same month, the 

borders within the EU were closed and a lockdown regime was started in most of the 

member states. On June 15, the EU reopened internal borders. Hence, the selected time 

period is March 1, 2020 - June 30, 2020. 

 

All articles for the research had to meet the following criteria: 1) to be related to the 

COVID-19; 2) to mention the European Union, EU institutions, EU leaders or EU 

member states; 3) to be published within the defined time period. Using internal site 

search and filling-in key words ‘coronavirus in the EU’, I found 275 articles of 

Rossiyskaya Gazeta, 381 articles of Kommersant and 131 articles of Novaya Gazeta that 

were relevant for a search query. All materials for further analysis were manually 

selected. Interviews and opinion pieces were excluded from the analysis for being an 

obvious place where the bias of the ownership appears. The ultimate goal of this study is 

to reveal how deep differences in media coverage are, if it is indeed the case that they are 

different. Analysis of regular news reports better corresponds to this goal. Moreover, Van 

Dijk’s news schemata used for discourse analysis of this research is not applicable to 

interviews, columns and editorials (1991, p. 121). 



16 
 

Articles that mentioned coronavirus, but not the EU, Europe, EU institutions, EU leaders 

or EU member states were not included in this study, as well as articles that mentioned 

one of these actors, but not related to coronavirus. In accordance with criteria, 92 articles 

of Rossiyskaya Gazeta, 71 articles of Kommersant and 36 articles of Novaya Gazeta were 

included in analysis (Table 2). 

After filtration, the headlines of articles related to the study focus were collected and 

stored in an Excel spreadsheet with the respective dates.  

 

Outlets Rossiyskaya Gazeta Kommersant Novaya Gazeta 

Total articles 

included in 

analysis 

92 71 36 

The percentage 

of articles which 

included the 

criteria 

92/275 

(33,5%) 

71/381 

(18,6%) 

36/131 

(27,5%) 

                Table 2. The number of selected articles of each newspaper 

 

 

Prior to the content analysis, the coding categories were established: 1) Actor; 2) Topic; 

3) Framing; 4) Connotation to the EU. Coding frame for each coding category included 

numbers or letters (1-10 or a-f).  

As a first step of analysis, the headlines were assessed to determine who the main actors 

representing the EU are in Russian media discourse. This particular category aims to 

demonstrate how frequently the EU is mentioned as a consolidated actor handling 

crises, and whether there are other institutions that are perceived to play a more significant 

role. Actors related to the EU were coded as (1) - ‘The EU’, (2) - ‘Brussels’, (3) - ‘EU 

Institutions’, (4) - ‘EU Leaders’, (5) - ‘Europe’ (Figure 1).  

In the Russian language, the word ‘Europe’ is usually used to define EU countries despite 

the fact that Russia itself geographically occupies a large part of Europe’s total area. 

Didelon-Loiseau C. and Grasland C. (2014, p. 64-65) underlined the complexity of 

interaction between the geographical notion ‘Europe’ and the notion of the European 

Union. Despite the lack of definition of what ‘Europe’ is, this notion is presented in EU 



17 
 

legislation as well as in the discourse of the public within the EU and outside.  In this 

study, ‘Europe’ is considered as a synonym of the EU.  

 

 

Actor: 

1. The EU (European Union, EU) 

2. Brussels 

3. EU Institutions (Council, Commission, Parliament, European Central Bank) 

4. EU Leaders (The President of the Commission, HR/VP) 

5. Europe 

6. Individual Member States  

7. National Leaders/Officials  

8. European Capital Cities 

9. Population (EU citizens/EU residents/Europeans) 

10. Other/Unknown 

Figure 1.  Coding Frame for ‘Actor’ 

 

The next step of the analysis was the ‘Issue’ coding. First headlines that recognize the EU 

as an actor were coded. In some cases, the EU was mentioned in headlines while not 

being an ‘actor’. For example, in the headline “Russia has limited air traffic with the 

European Union due to coronavirus”, the actor is Russia that corresponds to the 

‘Other/Unknown’ coding frame for ‘Actor’. Regardless, it was also considered as a way 

of showing that the EU is recognized. Headlines where specific countries or national 

leaders were the main actors were coded separately.  The coding process was based on 

emergent codes (Boyatzic, 1998) that were developed from reading the articles. The 

selected materials from three outlets were coded according to six identified categories (a-

f). This step allows to determine which issues are reported in connection with the EU 

facing the pandemic. 

 



18 
 

Issue Description 

a. Economics Finance 

Trade 

Business 

Internal Market 

Employment 

Poverty 

b. Public Health and Safety Quarantine 

Coronavirus Infection rate 

Death rate 

Security 

Other sub-topics 

c. Travelling Tourism 

Border control 

Schengen Zone 

Travel restrictions 

d. Migration  Migration 

Integration 

Refugees 

e. Social welfare   Unemployment compensation 

Healthcare 

Financial Aid 

f. Foreign affairs International relations between countries 

EU-Member States Relations 

Table 3. Coding Frame for ‘Issue’ 

 

Depending on how the issue is framed, the actor can be seen from a completely different 

perspective. According to John McNelly and Fausto Izcaray (1986), the mass media can 

contribute to people’s understanding, or misunderstanding, of other countries. Following 

this assertion, certain frames might influence public interpretation of issues and public 

perception of the EU. The next step of coding aims to show which frame is most 

commonly utilized and to compare the use of frames among different outlets.  

An approach known as a priori coding was taken for the ‘Framing’ category. It focuses 

on certain frames identified by previous scholars. In the study of H. Semetko and P. 

Valkenburg (2000), five following frames were investigated:  



19 
 

1 -‘Conflict:’ This frame emphasizes disagreement between countries, institutions, 

parties, groups or individuals. 

 2 - ‘Human interest:’ This frame reflects how individuals and groups are affected by a 

problem. 

 3 - ‘Attribution of Responsibility:’ This frame suggests that some level of government is 

responsible for the issue and/or has an ability to alleviate the problem. 

4 - ‘Morality:’ This frame contains moral prescriptions or reference to morality. 

5 - ‘Economic Consequences:’ This frame mentions the costs, financial losses or gains.  

The ‘Frame’ coding was applied according to these predetermined frames. Each news 

story was read in its entirety for the presence of an issue frame. This step contributes to 

developing an understanding of variation in framing depending on media as well as 

understanding difference in the use of frames with specific issues. 

Finally, all articles were coded according to the connotations towards the EU related to 

its ability to deal with problems caused by the COVID-19 pandemic (Figure 2).  This 

level of coding examines whether there are specific topics where the EU is portrayed 

positively or negatively, and how the connotations vary among selected newspapers. 

Online articles which portrayed the EU using neutral language were coded as ‘neutral’. 

Articles that combined positive and negative connotations were classified as ‘mixed’. The 

‘Unclear’ code was used for cases with unclear language.  

Connotation towards the EU 

1. Positive 

2. Negative 

3. Neutral 

4. Mixed 

5. Unclear 

            Figure 2. Connotations 



20 
 

Discourse Analysis Framework 

Critical Discourse Analysis based on Teun A. van Dijk’s discourse approach of media 

analysis has been applied for the purpose of the second stage of the research. The aim is 

to reveal whether there are any differences in framing patterns between state-owned and 

privately-owned Russian media, and to demonstrate whether there is ownership power 

over media discourse as such.  

CDA entails the relationships between discourse and social power. This type of analysis 

describes and explains “how power abuse is enacted, reproduced or legitimized by the 

text and talk of dominant groups or institutions” (Van Dijk, 1995, p. 84).  Discursive 

reproduction of power is closely linked to the access to discourse and may have different 

forms, such as “setting or selecting time and place, participants, audiences, possible 

speech acts (such as commands or requests), agendas, topics, choice of language, style, 

strategies of politeness or deference, and many other properties of text and talk” (p. 86). 

Van Dijk studied discourse in media as a distinct type of discourse focusing on the 

organizational structure of news production. CDA, which is based on his news schemata 

framework, consists of three different levels: superstructures, macrostructures and 

microstructures.  

The Superstructure is a schema that describes the number of hierarchically ordered 

categories in a news story, such as the general Summary in a headline and a lead, Main 

Events, historical and contextual Background, Consequences or Verbal Reactions, and 

Comments (1991, p.118). All these elements are not necessarily present in news reports 

and can be shuffled. The most important element tends to be delivered first and may be 

seen as a subjective definition of the situation. This is the strategy of how schemata can 

manipulate topical implications of news reports, and therefore may have ideological 

implications (p. 121). Significantly, what is unsaid can also be considered as a part of the 

schemata and help to define the ideological nature of discourse in the media. 

Possible biases in coverage may appear from the news sources, news actors, the use of 

their quotes and the way they are presented as speakers. An important function of 

quotation is “to allow the insertion of subjective interpretations, explanations, or opinions 

about current news events, without breaking the ideological rule that requires the 



21 
 

separation of facts from opinions” (p. 120). The sources and quotation patterns have to 

be examined. This tries to answer the question: ‘who is speaking, and about what they 

are allowed to speak about?’ 

The Macrostructure is a thematic organization of news discourse. More specifically, 

this is a main theme or topic discussed in a news story. Articles can contain several topics 

that are hierarchically or chronologically ordered. However, topics are usually placed 

according to their importance and newsworthiness (1991, p. 72). This level of analysis 

answers the question ‘What does the media write or not write?’.  

The next question to be answered is ‘How does the media write about an issue?’. It refers 

to analysis of microstructures. The Micro-level focuses on a more concrete words, 

sentences and sentence connection. The microstructure of discourse is concerned with 

morphology, syntax, semantics and lexicon. Discourse analysis for this research is 

performed following these levels of analysis.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



22 
 

Chapter 3.  Content Analysis 

Actors 

By analyzing the headlines of three Russian media outlets, this study aims to assess the 

visibility of the European Union in the news. Сontrary to initial assumptions, that it might 

be underrepresented in the news headlines, the analysis shows that the EU is considered 

as the main actor addressing the challenges of COVID-19.  

In Rossiyskaya Gazeta’s headlines, the EU itself is mentioned a significant number of 

times (32/92), whereas EU institutions — 11/92, Europe — 6/92, Brussels — 2/92. EU 

leaders (HR/VP in this case) are mentioned only once. However, total mentions of actors 

related to the EU (coded 1-5) is 56.5%. The ‘Individual member states’ category is the 

second most mentioned actor in the headlines (28/92) and stands at 30.4%  (Figure 3).  

 

Figure 3. Actors in the Headlines 

 

11 EU member states made RG headlines; Germany, Spain and France are the most 

mentioned among EU member countries. It is remarkable that Baltic States are 

represented as a consolidated actor in the headline and not identified as individual 

countries. French President Emmanuel Macron (two times) and Italian Minister of 

Foreign Affairs Luigi Di Maio are among national leaders and officials mentioned by the 

outlet. Two European capital cities — Paris and Berlin — are mentioned in one headline. 

Despite statistical importance, this category is not substantively meaningful because the 

capitals refer to countries they represent. 



23 
 

 

The EU itself is the most covered actor in the headlines of Kommersant (24 mentions of 

71), while EU institutions are in the second place regarding mentions (18/71). EU leaders 

are mentioned five times, the coding frame ‘Europe’ includes two mentions, while 

Brussels as an actor is mentioned once. Total mentions of actors related to the EU is 

70,4%, that is much higher than in the case of Rossiyskaya Gazeta. The population of the 

EU is not seen as an actor by this media outlet. Emmanuel Macron is the only national 

leader represented in the headlines. Prague and Rome are the capital cities mentioned in 

Kommersant’s headlines during the collection period (Figure 4). 

Six individual member states (Italy, Spain, France, Germany, Czech Republic and 

Hungary) represent the third most popular category in the newspaper.  

 

Figure 4. Actors in the Headlines 
 

Unlike other outlets, Novaya Gazeta mentions individual member states more frequently 

(11 mentions of 36). It is equal to the number of mentions of the EU itself (11/36). Europe 

as an actor is mentioned six times, EU institutions and leaders —  one time each, while 

the ‘Brussels’ category is not presented in the headlines. Thus, actors related to the EU 

represent 52.7% of NG headlines. The President of France is mentioned twice being the 

only national leader visible in the outlet. The category ‘European capital cities’ is not 

found in the headlines of Novaya Gazeta (Figure 5). Notably, in two headlines coded as 

‘Individual member states’, the actor is being consolidated in a larger group of countries 

(Scandinavian countries, Nordic countries) and not identified by states. At the same time, 



24 
 

Estonia, Latvia and Lithuania, by contrast, to Rossiyskaya Gazeta are mentioned in one 

headline separately. 

 

                         

Figure 5. Actors in the Headlines 

 

The analysis shows that the EU is a visible actor in both state-owned and privately-owned 

outlets. In the case of all the newspapers selected, the EU itself and the actors closely 

related to the EU are mentioned in more than half of the headlines. It is worth comparing 

the frequency of coverage each EU Member-state received in the outlets. Following the 

findings of Wanta W. and Golan G. (2004) study, the more coverage a nation receives, 

the more likely the public will perceive this country as important to Russian interests. 

Because some headlines mentioned more than one country at a time, all countries in the 

headlines were recorded.  

Of the 27 EU-Member countries, 10 (Bulgaria, Cyprus, Luxemburg, Malta, Poland, 

Portugal, Romania, Slovakia, Finland, Croatia) were not covered in the headlines of any 

of the outlets within the research timeframe. Some states such as Belgium, Ireland, the 

Netherlands, Denmark and Greece were mentioned less than others in RG and are not 

shown in Table 4. 

 

  



25 
 

 Rossiyskaya Gazeta Kommersant Novaya Gazeta 

Most  

mentioned 

Germany - 7 Italy - 4 France -3 

Second 

mentioned 

Spain - 6 Spain, Germany -3 Germany -2 

Third mentioned France - 4 France, Czech Republic, 

Hungary -1 

Italy, Sweden, Czech Republic, 

Latvia, Lithuania, Estonia, Slovenia 

– 1 

Table 4. Member Countries by Mentions in the Headlines 

 

Issues 

Six issues related to the coronavirus epidemic in the EU (traveling, economics, public 

health and safety, foreign affairs, social welfare and migration) were covered in the 

outlets. Figure 6 displays the main issues of news stories during the time period of the 

study.  

 

 

Figure 6. Issues Reported in the Outlets 

 



26 
 

There is a little difference between the popularity of the issues in Rossiyskaya Gazeta and 

Kommersant. ‘Traveling’ (RG: 35/92, Kommersant: 23/81)  and ‘Economics’ (RG: 21/92, 

Kommersant:18/81) are the most popular issues for both outlets. Meanwhile, Novaya 

Gazeta prioritizes ‘Public Health and Safety’ issues (14/36). ‘Foreign Affairs’, ‘Social 

Welfare’ and ‘Migration’ Issues were reported much less in three media outlets. The 

‘Migration’ issue was not covered in Novaya Gazeta, ‘Foreign Affairs’ was not a priority 

either.  

 

Framing 

The way issues in the news are framed has implications for public understanding of 

political actors (Valkenburg & Semetko, 2000, Wanta & Golan, 2004). This step of 

analysis shows which frame is most commonly used, whether the frames vary in outlets 

and how they are varied by issues. 

 

Figure 7. Frames Utilized in the Outlets 

 

The ‘Attribution of Responsibility’ frame was mostly utilized by all outlets selected for 

the study. This frame suggests that some level of the government, the organization, groups 

or individuals (actors in this study) are responsible for causing or solving problems.  The 

percentage of this frame used in Novaya Gazeta is higher (23/36) than in Rossiyskaya 

Gazeta  (38/92) or Kommersant (32/81).  



27 
 

The results of RG’s analysis correspond to the study findings of Semenko and Valkenburg 

(2000), where ‘Attribution of Responsibility’ and ‘Conflict’ are the most frequently used 

frames, and the ‘Morality’ frame is rarely mentioned. Table 5 demonstrates the use of 

frames to report on specific issues in Rossiyskaya Gazeta (by number of stories).  

 Economics Public  

Health 

Traveling Migration Social  

Welfare 

Foreign  

Affairs 

Attribution of 

Responsibility 

4 11 19 2 0 2 

Economic  

Consequences 

3 0 2 0 0 1 

Conflict 10 1 10 0 3 5 

Morality 2 0 0 0 1 3 

Human Interest 2 6 3 0 0 0 

Table 5. Frames and Issues in Rossiyskaya Gazeta 

Stories linked to ‘Economics’ issues are often framed in terms of conflict, same as stories 

coded as ‘Traveling’ issues. ‘Public Health’ along with ‘Traveling’ are mostly reported 

in terms of attribution of responsibility in Rossiyskaya Gazeta. 

The second most commonly used frame in Kommersant is ‘Economic Consequences’.  

The frame reports issues in terms of consequences it will have on countries or individuals. 

The frequent use of this particular frame might be explained by the business orientation 

of the outlet. This frame tends to occur more often in “most serious and sober 

newspapers” (Semetko & Valkenburg, 2000, p. 104). The “Economic consequences’ 

frame is mostly linked with ‘Economics’ issues while ‘Morality’ and ‘Human Interest’ 

frames are not noticeable in the outlet. ‘Public Health’ and ‘Traveling’ issues are mostly 

framed as ‘Attribution of Responsibility’, which is similar to RG. Table 6 displays results 

for Kommersant. 

 

 

 



28 
 

 Economics Public  

Health 

Traveling Migration Social  

Welfare 

Foreign  

Affairs 

Attribution of 

Responsibility 

3 9 15 0 3 1 

Economic 

Consequences 

12 0 3 0 1 4 

Conflict 2 3 2 1 0 2 

Morality 1 0 1 0 3 1 

Human Interest 1 2 1 0 0 0 

Table 6. Frames and Issues in Kommersant 

 

The ‘Morality’ frame takes greater priority in Novaya Gazeta because of the social 

orientation of this outlet. It is the second most utilized frame in the outlet. ‘Human 

interest’ frame did not occur. Stories linked to ‘Traveling’ and ‘Public Health’ issues are 

most frequently framed in terms of ‘Attribution of Responsibility’, which is common to 

all selected media outlets. ‘Public Health’ is also often reported in terms of morality. 

Economic issues are mostly considered in conjunction with the ‘Conflict’ frame (Table 

7). 

 Economics Public  

Health 

Traveling Migration Social  

Welfare 

Foreign  

Affairs 

Attribution of  

Responsibility 

4 8 10 0 2 0 

Economic 

Consequences 

1 0 0 0 0 0 

Conflict 3 1 1 0 0 0 

Morality 0 5 0 0 0 1 

Table 7. Frames and Issues in Novaya Gazeta 

 

Three headlines exemplify the use of different frames in coverage of the same economic 

topic on the same date: ‘The European Union has not agreed on the creation of a recovery 

fund’ (RG), ‘EU leaders approve €540bn plan to support European economy’ 

(Kommersant), ‘The threat of a 15% fall in Europe's economy forces the search for a joint 



29 
 

solution to the crisis’ (NG). In the first case, the ‘Conflict’ frame with negative 

connotation is used. The headline in Kommersant is neutral and framed as ‘Economic 

Consequences’. The same way it is framed in Novaya Gazeta, but the phrase “joint 

solution” underlines Europe is perceived positively as a consolidated actor. 

 

Connotation to the EU 

The analysis of connotation towards the EU demonstrates significant difference among 

the outlets. While Kommersant uses neutral and positive language, most RG’s stories 

have negative connotations with regards to the European Union related to its ability to 

deal with problems caused by the pandemic. In Novaya Gazeta, the EU is portrayed 

positively in many stories selected for the study. Unclear language in most of the cases 

means that the EU was mentioned, but not assessed in the story (Table 8).   

 

Figure 8. Connotation to the EU 

 

There is an example of how comparable headlines published on the same date connotate 

‘Economics’ issues differently. While the headline ‘Eurogroup does not agree on €540bn 

economic support plan’ in Kommersant is neutral, ‘Eurogroup fails to negotiate "new 

Marshall Plan" for EU countries’ in Rossiyskaya Gazeta is strongly negative.  

It is noticeable that RG often uses negative language comparing EU actions with 

Member-states’ response to the COVID-19 crisis. Meanwhile, Kommersant portrays the 

EU more positively in comparison with individual Member-countries. Coverage in 



30 
 

Novaya Gazeta varies from these outlets starting from the topic selection and intensity of 

coverage. Despite the fact that no article from this newspaper was coded as solely 

‘negative,’ there are a few stories that simultaneously connotate the EU positively and 

negatively (coded as ‘mixed’).  

The results of content analysis demonstrate differences and similarities in reporting. Each 

newspaper considers the EU as an important actor that addresses crises, however, 

individual Member states are represented as visible actors as well. While Germany, 

France and Italy occurred in the headlines of all outlets, there are 10 countries that stayed 

underrepresented during the time period of this study. ‘Traveling’ and ‘Economic’ are the 

most popular issues reported in relation to the coronavirus pandemic in the EU. These 

two issues were selected for further analysis. The ‘Attribution of Responsibility’ is the 

most frequently used frame in all outlets, which supports Semetko and Valkenburg’s 

hypothesis on the use of news frames. It is noticeable, that ‘Public Health’ and ‘Traveling’ 

issues are typically framed as ‘Attribution of Responsibility’ by three media outlets. The 

other four frames are exploited differently. It may be explained by the orientation of the 

media as well as its ownership. Connotation comparison demonstrated significant 

difference in coverage. The next step of analysis aims to investigate news coverage deeply 

in terms of which actors are seen in the outlets and how they are portrayed. 

 

 

 

 

 

 

 

 



31 
 

Chapter 4. Discourse analysis 

The approach that is followed for the analysis is presented in detail in the methodological 

chapter above. Comparable (about the same events) news stories are analyzed according 

to Van Dijk’s schematic structures. The previous step of analysis found the ‘Traveling’ 

and ‘Economics’ issues are among the most popular in relation to the COVID-19 

pandemic in the EU. They were chosen for in-depth analysis. Notably, there are not many 

comparable articles in RG, Kommersant and NG, because the outlets mostly selected 

different topics to cover. It points to substantial differences among the online newspapers. 

There are potentially multiple factors that can explain the agenda-setting strategies of the 

selected media outlets, and one of them is ownership structure. Conducting interviews 

with journalists, editors, media managers would contribute to better understanding of 

factors that influence topic selections. Due to research limits,  the impact of individual 

journalists’ preferences, editorial policy, international and inter-media agenda on this 

process cannot be assessed, however, can be considered implicit.  

Discourse analysis of comparable articles aims to demonstrate whether there is an 

underlying differences in the discourse of state-owned and privately-owned media. 

Following events connected either with ‘Traveling’ or ‘Economics’ issues and covered 

by three newspapers were examined: the closure of EU borders, publishing of a Joint 

European Roadmap towards lifting COVID-19 containment measures, European Council 

meeting on 23 April 2020 (Table 8). 

 

Event RG Kommersant NG 

The closure of EU 

borders 

EU closes borders to 

foreigners (“ЕС 

закрывает границы 

для иностранцев”) 

EU closes borders to 

foreigners (“ЕС 

закрывает границы 

для иностранцев”) 

 

EU authorities 

banned entry into 

their territories due 

to the spread of 

coronavirus 

(“Власти ЕС 

запретили въезд на 

свою территорию 

из-за 

распространения 

коронавируса”) 



32 
 

Publishing of Joint 

European 

Roadmap toward 

lifting COVID-19 

containment 

measures 

European 

Commission 

proposes plan to 

reopen EU countries 

after coronavirus 

(“Европейская 

комиссия 

предложила план 

по открытию стран 

ЕС после 

коронавируса”) 

European 

Commission 

recommended 

opening EU borders 

last (“Европейская 

Комиссия 

рекомендовала 

открывать границы 

ЕС в последнюю 

очередь”) 

Return of Europe. A 

roadmap for 

overcoming the 

pandemic has been 

prepared 

(“Возвращение 

Европы. 

Подготовлена 

дорожная карта 

выхода из 

пандемии”) 

European Council 

meeting on 23 

April 2020 

The European 

Union has not 

agreed on the 

creation of a 

recovery fund 

(“Евросоюз не 

договорился о 

создании фонда 

восстановления”) 

European leaders 

approve €540bn 

plan to support 

European economy 

(“Лидеры стран ЕС 

одобрили план 

поддержки 

европейской 

экономики на 

сумму €540 млрд”) 

EU “firefighting” 

measures. The threat 

of a 15% fall in 

Europe's economy 

forces the search for 

a joint solution to 

the crisis 

(“Пожарные меры 

Евросоюза. Угроза 

падения экономики 

Европы на 15% 

заставляет искать 

совместный выход 

из кризиса”) 

Table 8. Articles selected for discourse analysis 

 

Event: the closure of EU borders 

Rossiyskaya Gazeta (18/03/2020) 

The superstructure deals with an introduction represented by a headline and a lead, 

content or main events of the story, and a conclusion. The different parts of the text have 

to be assigned to schematic news categories and commented on.  

The headline “EU closes borders to foreigners” expresses the major topic of the report. 

The reason for this action and context is not specified in the title. Despite the seeming 

neutrality of the headline and the absence of ‘catchy’ words, it points to a potentially 

unjustified decision on the part of the EU. 



33 
 

Unlike the headline, the introduction, or a lead, underlines the compelled and temporary 

nature of the decision to close the borders. The context (the coronavirus epidemic) is also 

given in the first sentence. The lead presents Spiegel as a news source and summarizes 

the key information. German Chancellor Angela Merkel announced the decision and her 

words became newsworthy in their own right. She is quoted in the introduction of the 

report by indirect speech: “According to the head of German government, all participants 

[of the EU Summit] unanimously supported the European Commission's 

recommendation for temporary border closures.” RG presented the chancellor with an 

ironic characterization as “a former staunch supporter of the open-door policy.” Notably, 

the media outlet uses the quote that portrays the EU as a united actor, but at the same time 

downgrades the speaker and the author of the quote by the language used. This language 

strategy allows the credibility of her words to be put under question.  

Reference to open door policy (Merkel’s decision to let more than 800,000 refugees into 

Germany in 2015) provides a wider context and makes connection with migration 

discourse that was often abused by Russian authorities and media in the previous decade. 

Further parts of the story emphasize the contrast between promotion of the open-door 

policy by Merkel in the past and being one of the main actors that initiated border closures 

in the current context. 

The overall meaning of the text consists of the hierarchy of different themes (topics). In 

general, topics are not delivered chronologically, but ordered according to their relevance 

and importance. This news report focuses on travel restrictions at the external borders for 

the third countries citizens (Theme 1), it underlines the difference between EU member-

countries and countries of the Shengen zone, and mentions that after Brexit, the 

restrictions also apply to the UK citizens (“Notably, it will also apply to the UK, which 

has finalized its "divorce" from the EU as part of Brexit, as well as Norway, Switzerland, 

Liechtenstein and Iceland”) (Theme 2). The story emphasizes the actions of Germany to 

enforce the ban (Theme 3).  

Local meaning of words, phrases and sentences in the text are essential to the analysis as 

well. RG uses a metaphorical image of divorce to draw attention to the relations between 

the EU and the UK. The concept of divorce implies complicated relations between the 



34 
 

parties. Moreover, in this case it is presented as a one-sided action of the UK (“has 

finalized its divorce”), and the long bilateral negotiation process which preceded Brexit 

is not mentioned.  

Germany is the only country whose actions to enforce travel restrictions are illustrated in 

the text. The newspaper uses the phrases: “immediately proceeded to implement the ban,” 

and: “law enforcement officers have brought crossing points under strict control” to 

provide the contrast to the previous German migration policy. Referring to Reuters, RG 

names German Interior Minister Horst Seehofer responsible for these actions. 

Significantly, he called migration the “mother of all political problems” in 2018 (DW, 

2018), and significantly Angela Merkel did not share the assessment. 

The analysis of the first article demonstrates that RG relies on foreign media as a source 

of news, but ideologically recontextualizes the given information. Another observation is 

that despite being an agent of the headline, the EU is almost not seen in the text in 

comparison with Germany, one of its member countries.  

 

Kommersant (17/03/2020) 

Kommersant uses the same headline ‘EU closes borders for foreigners’ as Rossiyskaya 

Gazeta. Similarly, German Chancellor Angela Merkel acts as a newsmaker, and Spiegel 

is a source of the news for this story. Despite this fact, there are significant differences 

between the two news reports. 

The Lead specifies the circumstances for the decision to close the borders and gives more 

prominence to the EU as a main actor (“Due to the COVID-19 pandemic, EU heads of 

state and government have decided to suspend entry for non-EU nationals”). France is 

mentioned as one of the first member states that followed the recommendations of the EU 

Commission.  

The substance of the text supports the introduction by the direct quote of Angela Merkel: 

“We all agreed with the European Commission's proposal to restrict entry to Europe from 

non-EU countries, the UK and other countries”. It demonstrates EU cohesion. The unity 



35 
 

of the EU is also underlined in the next paragraph by the quote of the President of the 

European Commission Ursula von der Leyen ("This decision has been supported by all 

and will be implemented immediately") 

Except the main topic, there are other themes included in the text. The story mentions 

nations that are allowed to transit passengers to return home (Theme 2) and provides 

COVID-19 statistics in some EU member countries (Italy, Spain, Germany, France) in 

the conclusion (Theme 3). Russia is mentioned in the background as a country that also 

closed its borders. Unlike RG, Kommersant does not transform the topical structure and 

supports the main topic defined in the lead by other elements of the news scheme. In this 

news report, emotionally charged language and literary devices are not used.  

 

Novaya Gazeta (16/03/2020) 

In the headline which is entitled “EU authorities banned entry into their territory due to 

the spread of coronavirus”, the media outlet provides an explanation for this decision.  

The headline and the lead are straightforward and express the main topic of the text. The 

lead is shorter than in other outlets and consists of two sentences.  The first one mentions 

the period for which restrictions will be implied (30 days) and the second sentence points 

to the source of news (the President of European Commission Ursula von der Leyen).  

The next paragraph gives information about categories of people who will not be subject 

to the new restrictions (Theme 2). It is followed by von der Leyen’s quote: "Our health 

system is under great pressure. EU member states are therefore taking serious measures 

to stop the spread of the coronavirus. But they are only effective if they are coordinated.” 

The quote supports the main theme of the news report and justifies the decision to close 

external borders. 

The text closes with COVID-19 statistics in the EU and a background story about Russia 

having restricted flights to its territory amid the spread of coronavirus. The conclusion is 

similar to that of Kommersant. The language used in the article is neutral. 



36 
 

In terms of news schemata, Novaya Gazeta does not manipulate the structure of the news 

and does not involve discourses irrelevant to the main topic.   

 

Event: Publishing of Joint European Roadmap toward lifting COVID-19 

containment measures 

Rossiyskaya Gazeta (15/04/2020) 

The headline “European Commission proposes a plan to reopen EU countries after 

coronavirus,” and the lead, contain the main topic of the story (removal of coronavirus 

restrictions). The outlet does not refer to a written document (Joint European Roadmap) 

and does not provide a link to a news source. Each paragraph of the news report is based 

on an indirect quotation of Ursula von der Leyen. Open interpretation of her statements 

by a journalist cannot be excluded.  

The introduction explains under which conditions the coronavirus restrictions will be 

removed. The next paragraph directs responsibility for implementing the plan to 

governments of the member states (Theme 2). The phrases “there is no standard solution”, 

“an individual way out” are attributed to the President of European Commission. The idea 

of the responsibility of individual governments is repeated three times in the text’s 

substance. The repetition of this idea aims to portray The EU as unable to address 

challenges as a united actor.  The first (restart of community life in the EU) and the second 

(opening external borders) stages of lifting COVID-19 measures are described in the 

article (Theme 3). 

The last paragraph calls special attention to economic losses of European countries. The 

citation “In this context, the EU announces a global fundraising for donors. The money 

should go to help the economy and to develop a vaccine” is an example of the 

manipulation of information and misinformation. The sequence of words and sentences 

and emphasis on economic losses allow RG to portray the EU as unable to solve its 

economic problems independently. In fact, the EU initiated a fundraising campaign 

exclusively for developing a vaccine.  



37 
 

Kommersant (15/04/2020) 

With the headline entitled “European Commission recommends opening EU borders 

last,” Kommersant gives prominence to opening of European borders and indicates that 

this will not happen soon.  

The introduction presents the European Commission’s recommendations to EU members 

to lift restrictions imposed because of the spread of coronavirus (main topic). The lead 

focuses on reopening external borders, which is not the main idea of the document 

Kommersant refers to. It shows that the most essential information to its readers in Russia 

is prioritized by the outlet. The last sentence of the lead indirectly quotes Ursula von der 

Leyen and opens a new topic of economic losses (“EU quarantine measures against the 

pandemic already amount to almost €3 trillion”). The second theme is not supported by 

any other part of the text and does not seem reasonably mentioned. 

The next paragraph cites the document and thereby supports the headline (“External 

border reopening and access of non-EU residents to the EU should happen in a second 

stage. Safeguarding social distancing measures taken by EU Member States and 

Schengen Associated Countries requires continued review of the need for restricting non-

essential travel to the EU”). Measures of the first stage that concern EU internal border 

control are described further in the text as less important for the newspaper's audience in 

Russia. 

In two following paragraphs the news report focuses on coordination and cooperation 

between member countries (Theme 3). “Uncoordinated lifting of quarantine in different 

countries can lead to political controversy,” the article claims. To develop the idea, it also 

uses the quote by the president of the Eurogroup Mario Centeno, published in Corriere 

della Sera (“There is a need for coordination”). The text does not portray the EU as 

divided or uncoordinated, however it does emphasize the negative consequences of a 

disjointed European approach. Whether there is any reason that preceded such concerns 

is left unsaid.   

 

  



38 
 

Novaya Gazeta (16/04/2020) 

NG published a feature story about the event and entitled it as “Return of Europe. A 

roadmap for overcoming the pandemic has been prepared.” The phrase “Return of 

Europe” exaggerates the significance of the event, which is the publication of ‘the 

roadmap’. The use of hyperbole indicates high expectations for this plan. 

The introduction illustrates the circumstances under which the joint roadmap was 

introduced — disagreements within the EU. This detail published in the lead of NG was 

deliberately ignored by Kommersant. The introduction stresses that EU member countries 

“pledged to do whatever is necessary to overcome the crisis and preserve European 

values.” The news source for this article is NG’s own foreign correspondent.  

Contrary to the headline, the next paragraph describes the document as not important 

(“not a directive to be enforced,” “a symbolic act,” “a proposal, which is intended to help 

member states make their own decisions”). This is similar to RG’s narrative about the 

individual responsibility of member countries. The substance of the text portrays the EU 

as a divided actor: “each country tries to fight the virus and save the economy in its own 

way,” “every country has their own recipes for survival,” “different timing of recovery,” 

“the divisions are clear”, “sick South” and “healthful North”, “different approaches.” 

The story is built on contrasts; in spite of the negative representations, the text provides 

positive examples of cooperation between EU countries (“Germany takes Italians and the 

French to intensive care units, and doctors and nurses travel to Italy, France and Spain 

from northern EU countries, and protective suits, masks and ventilators are supplied”). 

According to the article, EU Institutions have a major role in bringing Member States 

together, and the Joint roadmap is one of the first steps. However, a background provided 

by NG devalues positive expectations for the plan (The EU's draft seven-year budget 

failed to be adopted late last year due to different approaches to how much to spend and 

what to spend it on, before Europeans learned of the coronavirus).  

The conclusion emphasizes the reason that unites the countries: “the awareness that each 

of their countries may be a marginal dwarf in a post-crisis world, while in the EU they 

have a chance to remain an economic superpower.” The sentence draws attention to 



39 
 

positive characteristics of the EU, while individual countries are shown as weak. The EU 

image in this story is controversial. 

 

Event: European Council meeting on 23 April 2020 

  

 Rossiyskaya Gazeta (23/04/2020) 

 

 

The headline “The European Union has not agreed on the creation of a recovery fund” 

summarizes the results of the event. The title already points to disagreements between 

member states. More details are provided in the lead (“EU Member states failed to show 

sufficient solidarity”, “did not come to a consensus”). The source of the news is Austrian 

national broadcaster ORF. The substance supports the introduction and emphasizes the 

lack of cohesion between rich countries (Austria, Germany, Netherlands, Finland, 

Sweden) and poorer member states (not specified).  

 

The third paragraph opens a new topic not signaled in the headline or the lead. It is about 

the intention of Germany to increase payments to the EU budget. German Chancellor 

Angela Merkel is quoted in the text ("For a limited period, we have to make significantly 

higher contributions to the European budget"). RG stresses Germany’s particular role in 

the EU as a leading country that addresses the problems of the Union. 

 

Referring to Reuters, the media outlet returns to the main topic of the text and points to 

“large differences” among the countries that impede decision-making in the EU. In 

conclusion, the news report focuses on what has been done during a European Council 

meeting (“European leaders approved €540 billion package to help the EU economy”). 

 

This sequence of the topic indicates which information is more prominent and therefore 

more important. In this news report, the positive outcome of the meeting is covered last, 

and attention is geared to the EU's inability to agree on the creation of a recovery fund. 

This illustrates possibilities for manipulation of the information within the news scheme, 

while emotionally charged language is not used.  



40 
 

Kommersant (23/04/2020) 

 

Contrary to RG, Kommerant’s headline ‘EU leaders approve €540bn plan to support 

European economy’ gives prominence to positive outcome of the conference. In the lead, 

the negotiations were described as “difficult”. However, the main topic of Rossiyskaya 

Gazeta was formulated differently by Kommersant: “EU’s economic recovery fund has 

only been agreed in general terms”. The media outlet refers to Reuters to stress that the 

decision has been left for a later date.  

In the substance, an online press-conference following the meeting is discussed (Theme 

2). Details are given about the disadvantages of video conferencing (“not all journalists 

were well heard”), which does not seem relevant to the main topic. To portray the EU 

positively, the quote of European Council President Charles Michel is used (“The 

European Union seeks unity and solidarity even in times of crisis”).  

The report closes with direct and indirect quotes from Ursula von der Leyen, who noted 

“unprecedented economic crisis” ("We must first deal with the devastating effects of the 

crisis and then start the economic recovery"). Both quotes relate to the press conference 

and support the main topic.  

 

  Novaya Gazeta (27/04/2020) 

The headline entitled “EU firefighting measures. The threat of a 15% fall in Europe's 

economy forces the search for a joint solution to the crisis” summarizes the substance of 

the article. The metaphor “firefighting” means urgent reaction to a problem and implies 

that these measures were not planned in advance. The title also explains the context and 

its potential economic consequences. 

The lead (“EU Heads of State and Government approved a roadmap and urgent action 

package to end the coronavirus crisis”) expresses the main topic. As in the case of 

Kommersant, it focuses on the positive outcome of the meeting and tries to mitigate the 

negative effects of what have not been done (“For the first time, they [EU Member states] 



41 
 

have set the goal to launch a European Recovery Fund together, but they still have not 

agreed on what it will be”). 

The third paragraph specifies the information about the economic situation given in the 

headline: “unprecedented crisis”, “deep recession is ahead”, “all EU member- countries 

were affected”. An explanation of why the measures are referred to as “firefighting” (the 

plan was prepared within only two weeks) is further given in the text.  

The fourth paragraph illustrates the economic crisis by an indirect quote from Ursula von 

der Leyen which compares decline in production with the situation during the Second 

World war and the Great Depression. The newspaper also focuses on what Angela Merkel 

said (“in a spirit of solidarity" Germany will have to pay "much more" into the EU 

budget). 

The final part of the text provides EU leaders' reactions to the outcome of the meeting. 

Portuguese Prime Minister António Costa, Dutch Prime Minister Mark Rutte and 

President of France Emmanuel Macron, Italian Prime Minister Giuseppe Conte and 

Spanish Prime Minister Pedro Sanchez are mentioned. Their rhetoric gives positive 

evaluations of the event and demonstrates their willingness to find a joint solution to the 

crisis.   

Some elements of the article portray the EU as divided: “deep divisions between the 

notional "north" and the notional "south”, “disagreement remains”. However, the article 

mostly portrays the EU in terms of unity and willingness to cooperate: “The crisis 

discussions involve not only the 19 eurozone countries, but also those EU members with 

national currencies remaining”, “compromise”, “Europe moves closer to agreeing an 

economic package”, “progress towards the establishment of a Recovery Fund”. 

 

Summary of discourse analysis 

The results of the analysis display significant differences, but also similarities, in coverage 

of state-owned and privately owned outlets. Kommersant and Rossiyskaya Gazeta rely on 

international news agencies and foreign media in their coverage of the EU. Despite this, 



42 
 

their framing patterns and language differ, even in cases where these outlets use the same 

headlines or refer to the same speakers.  

There are six narratives identified in the selected articles (Table 9). 

 

Narrative RG Kommersant NG 

There is the lack of 

unity in the EU 
+  + 

The EU is united  + + 

The EU is unable to 

address the challenges 
+   

The EU is secondary 

to its member states 
+   

The EU plays a 

leading role in 

decision-making  

 + + 

Rich EU countries pay 

for poorer EU 

countries 

+  + 

Table 9. Narratives represented in the articles 

 

The dominant discourse of the EU is negative in Rossiyskaya Gazeta. The European 

Union is portrayed as a divided actor, which lacks responsibility for its members, by this 

outlet. RG draws a line between “rich” and “poor” EU members. The source of 

information is not disclosed in one of the selected news reports. There are also other signs 

of potential manipulation, such as the focus on negative stories, overuse of indirect 

quotation, involvement of additional discourses and misinformation, in this media outlet.  

Kommersant, on the other hand, portrays the EU as a united actor that is able to take 

collective decisions. Some topics that are irrelevant to the main theme appear in the news 

reports of this outlet. They are neither supported in the substance of the text nor explained. 

This points to the absence of certain themes, and consequently, certain discourses. In 

comparison with the article in Novaya Gazeta, it was revealed that some negative topics 



43 
 

are uncovered to portray the EU from a better perspective. Being loyal to the Russian 

government, Kommersant is found as not critical of the EU. The explanation of this 

phenomenon requires broader research.   

In its coverage of the EU, Novaya Gazeta mostly refers to its own foreign correspondent 

in Brussels and provides a significant number of details. Some negative discourses about 

the EU occur in coverage and are reminiscent of narratives of RG. Despite the closeness 

of narratives, the explanations behind them are different. The articles in Novaya Gazeta 

seem more balanced: there are more speakers and countries represented in the texts and 

more emphasis on contrasting narratives on the EU (positive and negative). As far as NG 

is employee-owned, the coverage reflects editorial policy and individual journalist’s 

opinions.  

The discourse analysis was based on the assumption that the more media is affiliated with 

government structures, the more its discourse reflects these structures. The results 

demonstrate the influence of ownership only in the case of the state-owned media outlet 

(Rossiyskaya Gazeta) that represents Russia’s state discourse on the EU. 

 

 

 

  



44 
 

Chapter 5. Conclusion 

This paper addresses Russian media coverage of the EU depending on the type of media 

ownership. Three newspapers — Rossiyskaya Gazeta, Kommersant, Novaya Gazeta — 

representing different types of ownership were analyzed to answer the research question: 

1) How has Russian media portrayed the EU throughout the coronavirus pandemic? 2) 

How does media framing of the EU differ based on the outlet's ownership structure? Two-

step analysis was involved to answer these questions.  

First, visibility of the EU as an actor in the headlines, main issues related to the EU during 

COVID-19 pandemic, frames and connotation of selected articles to the EU were 

investigated using content analysis. It allowed to compare a large number of articles and 

to get preliminary results about similarities and differences of the EU coverage by three 

media outlets. The results demonstrated that the EU is a visible actor tackling challenges, 

such as the coronavirus pandemic, in the headlines of all selected media outlets. Stories 

related to ‘Traveling’, ‘Economics’ and ‘Public Safety and Health’ Issues were most 

frequently covered. At the same time, within these three issues, different events were 

selected as newsworthy by RG, Kommersant and NG; there are only a few articles about 

the same events within the analyzed time period. The way issues were framed by media 

outlets may be explained by orientation of these media to business (Kommersant) or 

society (Novaya Gazeta), as well as by influence of their ownership. However, the most 

frequently used frame, which is ‘Attribution of Responsibility’, was common for all 

outlets. Connotation towards the EU is a category where the main differences among 

selected outlets appeared. Most stories in state-owned Rossiyskaya Gazeta had negative 

connotations to the EU related to its ability to deal with the problems caused by the 

COVID-19 pandemic. Kommersant used only neutral and positive language, while stories 

published by NG were mostly positive towards the EU. However, there were a few stories  

in Novaya Gazeta that simultaneously connotated the EU positively and negatively. It is 

noticeable that there were no solely negative articles in this outlet.   

As a second step of the research the discourse analysis based on Teun van Dijk critical 

discourse analysis approach was applied. His news schemata was the main prism for the 

analysis of comparable articles. This step was crucial for understanding how the EU is 



45 
 

portrayed by state-owned and privately-owned media outlets. The discourse analysis 

revealed six narratives represented in the coverage: “There is the lack of unity in the EU”, 

“The EU is united”, “The EU is unable to address the challenges”, “The EU is secondary 

to its member states“, “The EU plays a leading role in decision-making”, “Rich EU 

countries pay for poorer EU countries”. Narratives which portray the EU negatively were 

mostly found in Rossiyskaya Gazeta. Novaya Gazeta also used some negative discourses, 

while in Kommersant they did not occur. NG balanced news stories by using narratives 

that showed the EU from a positive perspective as well (“The EU is united”, “The EU 

plays a leading role in decision-making”). 

The hypothesis, that the more media is affiliated with government structures in terms of 

direct and indirect financing, the more likely its discourse will reflect the dominant 

agenda of these structures, was only partly confirmed. The results of content and 

discourse analyses show that ownership matters only in case of state-owned media. 

Further research is needed to reveal explanatory factors behind the coverage in Novaya 

Gazeta and Kommersant, or privately-owned media as such. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



46 
 

List of sources 

 

Ananieva, E. (2020) ‘Perceptions of the EU and Brexit in Russia and their Influence 

on Russia–EU Relations’. In Changing Perceptions of the EU at Times of Brexit: 

Global Perspectives, edited by Natalia Chaban, Arne Niemann and Johanna Speyer, 

61–77. Abingdon: Routledge. 

Bennett, W. Lance. (2008) ‘Gatekeeping and Press-government Relations: A multi-

gated Model of News Construction’. Handbook of Political Communication Research, 

283-314. 

Borrell J. (2021) ‘European Foreign Policy in Times of COVID-19, European External 

Action Service’. Available from: https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-

homepage/94343/book-european-foreign-policy-times-covid-19_en [Accessed 21 

March 2021] 

 

Boyatzis R. (1998) Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code 

Development. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 

 

Burrett T. (2009) ‘The End of Independent television?’ In: Beumers B., Hutchings S. and 

Rulyova N. The Post-Soviet Russian Media: Conflicting Signals. London and New York: 

Routledge, 2009, pp. 71-86.  

 

Chaban N., Holland M. (2014) Communicating Europe in Times of Crisis: External 

Perceptions of the European Union, Palgrave Macmillan. 

Chomsky N., Herman E. (1988) Manufacturing Consent: The Political Economy of the 

Mass Media, Pantheon Books. 

 

Dearing J.W., Rogers E. (1996). Agenda-setting, Thousand Oaks, CA: Sage. 

Didelon-Loiseau C. and Grasland C. (2014) ‘Internal and External Perceptions of 

Europe/the EU in the World through Mental Maps’. In: Chaban N. et al (eds.) 

Communicating Europe in Times of Crisis: External Perceptions of the European Union, 

Palgrave Macmillan. 

https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/94343/book-european-foreign-policy-times-covid-19_en
https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/94343/book-european-foreign-policy-times-covid-19_en


47 
 

DW (2018) Migration 'mother of all political problems,' says German Interior Minister 

Horst Seehofer. Available from: https://www.dw.com/en/migration-mother-of-all-

political-problems-says-german-interior-minister-horst-seehofer/a-45378092  [Accessed 

3 May 2021]. 

 

Ekayanti, M., Xiaoming, H. (2017). ‘Journalism and Political Affiliation of The Media: 

Influence of Ownership on Indonesian Newspapers’. Journalism 19 (9-10): 1326-1343. 

Available from: doi:10.1177/1464884917734094.  

 

Hutchings S. and Tolz V.  (2015) Nation, Ethnicity and Race on Russian Television. 

Mediating Post-Soviet Difference. Routledge, 1st edition. 

Humprecht E. and Esser F.  (2018) Diversity in Online News, Journalism Studies, 

19:12, 1825-1847. Available from: doi:10.1080/1461670X.2017.1308229 

Fuchs, C. (2018) ‘Propaganda 2.0 : Herman and Chomsky’s Propaganda Model in the 

Age of the Internet, Big Data and Social Media’. In: Pedro-Carañana, J et al (eds.), The 

Propaganda Model Today. London: University of Westminster Press. 

 

Goffman, E. (1974) ‘Frame analysis: An essay on the organization of experience’. 

Cambridge, MA: Harvard University Press. 

General Secretariat of the Council Delegations (2015) European Council meeting (19 

and 20 March 2015) – Conclusions. Available from: 

https://www.consilium.europa.eu/media/21888/european-council-conclusions-19-20-

march-2015-en.pdf  

Kovalev, A. (2020) ‘The political economics of news making in Russian media: 

Ownership, clickbait and censorship’, Journalism. doi: 10.1177/1464884920941964. 

Kosicki G.,  Zhongdang P. (1993) ‘Framing Analysis: An Approach To News 

Discourse’, Political Communication, 10 (1993), 55-75.  

Lacy S., Chang T., and Lau T. (1989). Impact of Allocation Decisions and Market 

Factors on Foreign News Coverage. Newspaper Research Journal, 23–32. 

https://www.dw.com/en/migration-mother-of-all-political-problems-says-german-interior-minister-horst-seehofer/a-45378092
https://www.dw.com/en/migration-mother-of-all-political-problems-says-german-interior-minister-horst-seehofer/a-45378092
https://www.consilium.europa.eu/media/21888/european-council-conclusions-19-20-march-2015-en.pdf
https://www.consilium.europa.eu/media/21888/european-council-conclusions-19-20-march-2015-en.pdf
https://doi.org/10.1177/1464884920941964


48 
 

Makarychev A., Terry G. (2021): Performative Diplomacy and Popular Geopolitics: 

The Case of Russian Anti-COVID Assistance to Italy, Problems of Post- 

Communism, Available at: doi: 10.1080/10758216.2021.1890998. 

McCombs, M. (2005) ‘A Look At Agenda-Setting: Past, Present And Future’, 

Journalism Studies, 6 (2005), 543-557. Available from: 

doi:10.1080/14616700500250438 

 

McNelly G., Izcaray F. (1986) ‘International News Exposure and Images of Nations’, 

Journalism Quarterly, Volume: 63: 546-553 

Novaya Gazeta (2017) ‘Who Owns Novaya Gazeta?’, online video, Available from: 

https://www.youtube.com/watch?v=kBevhmWwG6I [Accessed 5 February 2021]. 

Oates, S. (2007) ‘The Neo-Soviet Model of the Media’, Europe Asia Studies, 59(8): 

1279-1297. 

Oates S. (2016) ‘Russian Media in the Digital Age: Propaganda Rewired’, Russian 

Politics 1, 398-417. 

Pomerantsev P. (2013) ‘Crack in the Kremlin Matrix. Eurozine’. Available from: 

https://www. eurozine.com/cracks-in-the-kremlin-matrix/ 

Semetko H., Valkenburg P. (2000) ‘Framing European Politics: A Content Analysis Of 

Press And Television News’, Journal Of Communication, 50 (2000), 93-109. Available 

from: doi:10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x 

 

Scheufele D., Tewksbury D. (2007) ‘Framing, agenda setting, and priming: The 

evolution of three media effects models’. Journal of Communication, 57(1): 9–20. 

Available from: https://doi.org/10.1111/j.0021-9916.2007.00326.x 

 

Scheufele, D. (1999) ‘Framing As A Theory Of Media Effects’, Journal Of 

Communication, 49 (1999), 103-122. Available from: https://doi.org/10.1111/j.1460-

2466.1999.tb02784.x 

https://journals.sagepub.com/toc/jmq/63/3
https://www.youtube.com/watch?v=kBevhmWwG6I
https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x
https://doi.org/10.1111/j.0021-9916.2007.00326.x


49 
 

Stetka V. (2012) ‘From multinationals to business tycoons: Media ownership and 

journalistic Autonomy in Central and Eastern Europe’, The International Journal of 

Press/Politics 17(4): 433–456.  

Shoemaker P., Reese S. (1996) Mediating the message: Theories of influences on mass 

media content (2nd ed.). New York, NY: Longman. 

TASS (2021) ‘Moscow has no relations with the EU as an organization today’, Lavrov 

says. Available from: https://tass.com/politics/1269103 [Accessed 23 March 2021]. 

Tolz V., Hutchings S., Chatterjee-Doody PN, Crilley R. (2020) Mediatization and 

journalistic agency: Russian television coverage of the Skripal poisonings. Journalism: 

1-20.  

Tyushka A. (2021) ‘Weaponizing narrative: Russia contesting EUrope’s liberal 

identity, power and hegemony’, Journal of Contemporary European Studies. 

Available from: doi: 10.1080/14782804.2021.1883561. 

YM., MS R. (2012) ‘Homelessness Coverage, Social Reality, And Media Ownership: 

Comparing A National Newspaper With Two Regional Newspapers In Canada’,  

Journal Of Mass Communication And Journalism 02 (07). Available from: 

doi:10.4172/2165-7912.1000119. 

Van Dijk, T.A. (1995) Discourse, Power and Access.  London: Routledge. 

Van Dijk, T.A. (1988). News as discourse. Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum. 

Van Dijk, T.A. (1988). News analysis: case stu 

Van Dijk, T.A. News Schemata. Research in Critical Discourse Studies — Website 

of Teun A. van Dijk. Available from: 

http://www.discourses.org/OldArticles/News%20Schemata.pdf  [Accessed 2 May 

2021]. 

Van Dijk, T.A. (1991). Racism and the Press. London: Routledge. 

https://tass.com/politics/1269103
http://www.discourses.org/OldArticles/News%20Schemata.pdf


50 
 

Van Herpen, M. (2015) Putin’s Propaganda Machine: Soft Power and Russian Foreign 

Policy, Lanham, MA: Rowman & Littlefield. 

 

Wanta W., Golan G. and Lee C. (2004) ‘Agenda Setting and International News: Media 

Influence on Public Perceptions of Foreign Nations’, Journalism & Mass Communication 

Quarterly, Vol. 81(2): 364-377.  

 

World Health Organization/Europe (2020) ‘WHO Announces COVID-19 Outbreak A 

Pandemic’. Available from: https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-

emergencies/coronavirus-covid-19/news/news/2020/3/who-announces-covid-19-

outbreak-a-pandemic [Accessed 26 February 2021].  

 

Yablokov I., Shimfössl E. (2020) ‘A Brief History of News Making in Russia’, 

Journalism. Available from: http://dx.doi.org/10.1177/1464884920941951 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



51 
 

Non-exclusive licence to reproduce thesis and make thesis public 

 

I, ______ Vera Yurchenko__________________________________________________ 

(author’s name) 

1. herewith grant the University of Tartu a free permit (non-exclusive licence) to 

reproduce, for the purpose of preservation, including for adding to the DSpace digital 

archives until the expiry of the term of copyright, 

 

Russian media coverage of the EU in times of pandemic:  

does ownership matter? ___________________________________________________ 

(title of thesis) 

supervised by ___Heidi Ann Erbsen__________________________________________  

(supervisor’s name) 

2. I grant the University of Tartu a permit to make the work specified in p. 1 available to the 

public via the web environment of the University of Tartu, including via the DSpace digital 

archives, under the Creative Commons licence CC BY NC ND 3.0, which allows, by giving 

appropriate credit to the author, to reproduce, distribute the work and communicate it to the 

public, and prohibits the creation of derivative works and any commercial use of the work 

until the expiry of the term of copyright. 

3. I am aware of the fact that the author retains the rights specified in p. 1 and 2. 

4. I certify that granting the non-exclusive licence does not infringe other persons’ 

intellectual property rights or rights arising from the personal data protection legislation. 

 

 

Vera Yurchenko 

17/05/2021 


