Turismisihtkoha kvaliteedijuhtimine

  • Tutvustus
  • Õppematerjal
    • Sissejuhatus
      • Sihtkoha kvaliteedi erilisus
        • Sisemised kvaliteeditegurid
          • Välimised kvaliteeditegurid
            • Näited
              • Kokkuvõte
              • Ülesanded
              • Kasutatud allikad
               

              Turismisihtkoha välimised kvaliteeditegurid

              Turismisihtkoha kvaliteeti mõjutavate välimiste tegurite levinud jaotus on kuueosaline: ökoloogiline, sotsiaal-, tehnoloogiline, kultuuriline, majandus- ja poliitiline keskkond.

              a) Ökoloogilise keskkonna kvaliteeditegurid:

              Selle all kuuluvad turismisihtkoha maastik, vaated, loomastik, taimestik, pinnase, vee- ja õhukvaliteet, klimaatilised tingimused ning ilm. Ilm võib mõjutada turisti tegevust nii positiivselt kui ka negatiivselt ning enamus sihtkohti ja nende kuvand on mõjutatud ilmastikuoludest.

              Näited, mida palutakse sihtkoha kvaliteedi uuringutes külastajal hinnata: vaateid, randade puhtuse taset, kliimat, üldist looduskeskkonna rikkumatuse ja puhtuse taset jmt.

              *Eesti kui turismihtkoha tugevuseks nimetatakse sageli puhast ja mitmeksesist loodust. Seega kvaliteeditegurina peaks ökoloogiline keskk0nd saama kõrge hinnangu. Samuti võib siin tuua positiivse kvaliteedi mõjutegurina kampaaniad "Teeme ära", mille tulemusel üldine looduskeskkonna puhtuse tase on parenenud.

              b) Sotsiaalkeskkonna kvaliteeditegurid:

              Sotsiaalkeskkonna näitena esineb turismisihtkoha kvaliteedi uuringutes peaaegu alati hinnatava tegurina kohalike elanike sõbralikkus, külalislahkus ja võõrkeelte oskuse tase.
              NB! Kohalike elanike külalislahkust peetakse sama oluliseks kogetud kvaliteedi mõjutajaks kui vaatamisväärsuseid ja turismiteenuseid.

              *Eestlaste võõrkeelte (sh inglise keel) oskuse taset kiidavad külalised sageli. Sõbralikkuse ja külalislahkuse väljanäitamisel on olukord juba parem, kuid saaks enam külalislahkem olla. Tallinn Kultuuripealinn 2011 raames koraldatud külalislahkuse koolitus Tallinna ettevõtjatele peaks levima üle Eesti ja kaasama ka kohalikke elanikke.

              c) Tehnoloogilise keskkonna kvaliteeditegurid:

              Tehnoloogilise keskkonna koos taristuga saab jagada kaheks: transpordiga seotud ning muu (kommunikatsioonisüsteemid, energia, kanalisatsioon, jäätmemajandus, kaitseehitised jms). Sihtkoha transporditaristu moodustavad viisid (maa-, vee- ja õhutransport), teed, terminalid ja tehnoloogia (kiirus, mugavus, ohutus). Maatranspordi kasutajaid on väga palju: eraautod, üüriautod, lähi- ja kaugsõidubussid, taksod, jalgrattad ning jalakäijad.
              Külastaja kogetud kvaliteeti võivad mõjutada parkimiskorraldus, kohaliku transpordi saadavus ja kasutusmugavus, reisiaegade ja -info kättesaadavus, juhatavate teeviitade täpsus jms.


              *Eesti kui turismishtkoha sagedaseks nõrkuseks on külastajale arusaamatu parkimiskoraldus (sh info puudulikkus), ühistranspordi kasutamine maapiirkondades asuvate vaatamisväärsuste külastamiseks ja lünklik viidasüsteem. Antud kvaliteeditegurite parendamiseks saab Eestis veel palju ära teha.

              d) Kultuurilise keskkonna kvaliteeditegurid:

              Kultuuriline keskkond hõlmab autentset kohalikku kultuuri, ajalugu, ühiskondlikke tavasid ja kombeid. Külastaja poolt kogetud kvaliteeti mõjutab kohaliku toidu-, laulu- ja tantsupärandi pakkumine, arhitektuuripärand, ajalooliste paikade (nt lahinguväljad), muuseumite ja pühakojade külastusvõimalused, kultuurisündmuste valik, etniliste vähemuste eluala külastusvõimalused ja palju muud.

              *Eesti kui turismisihtkoht võib rõõmustada rikkaliku kultuuripärandi ja mitmete omanäoliste kultuuripiirkondade (Setomaa, Kihnu, Mulgimaa, Muhumaa jne) üle. Kohaliku toidu pakkumine ja uue eesti köögi populariseerimine on Eestis samuti jõudu kogumas.

              e) Majanduskeskkonna kvaliteeditegurid:

              Majanduskeskkonna mõju tajub külastaja hinnataseme, rahavahetuskursi ja konkurentsi muutuste kaudu. Näiteks mõjutab kogetud kvaliteeti teenusepakkujate mitmekesisus (poodide, majutus- ja toitlustuskohtade valik) ja hinnatase.

              f) Poliitilise keskkonna kvaliteeditegurid:

              Poliitilise keskkonna seisukohast on tänapäeval aktuaalne terrorismiohu võimalikkus, lisaks avaldab sihtkoha kuvandile mõju ja kujundab külastaja ootuseid riigi poliitiline stabiilsus, viisataotluste rahuldamise poliitika või riigi külastuspiirangute eemaldamine.

              Näiteid sihtkoha välimistest kvaliteediteguritest Eestis:

              Turismisihtkoha välimiste tegurite eripära: Need mõjutavad külastaja poolt kogetud sihtkoha kvaliteeti, kuid mitmed neist ei ole sealsete teenustepakkujate või avaliku sektori poolt kontrollitavad nagu näiteks ilmastikutingimused, kohalike elanike suhtumine jm.
              Tagasi
              Edasi
              Create a free web site with Weebly