M-reklaam ehk reklaam mobiilsetes seadmetes

Ülevaade

M-reklaami (mobile advertising) kampaaniad on arenenud nutikateks nn sisseviskajateks või sissepääsudeks sageli mitmetasandilistele reklaamikampaaniatele, mis enam ammu ei piirdu üksnes mobiilsetele seadmetele optimeeritud nn maandumislehele (landing page) suunamisega. Kasutusele on võetud näiteks asukohapõhised tehnoloogiad ning kasutajaid õhutatakse reklaamis kohe interaktiivselt tegutsema, näiteks tellima kinopileteid (Kats 2012).

Rakendusvõimalused

Kuigi paljud ettevõtted kasutavad jätkuvalt ka kommertssisuga lühisõnumite saatmist tarbijatele, siis nutiseadmete (nutitelefonid, tahvelarvutid) levikuga on märksa mitmekülgsemaks arenenud turunduskommunikatsioon nutiseadmete kaudu. Keskseks turunduskommunikatsiooni vormiks nutitelefoni kasutajatega on kujunenud rakendused (apps). Need on spetsiaalsed rakendused, mis on loodud mobiilsete seadmete jaoks ning täidavad erinevaid funktsioone: praktilisi (nt m-parkimine), informatiivseid (nt ilmateade), sotsiaalseid (nt Facebooki m-rakendus) ning meelelahutuslikke (nt Angry Birdsi mäng).

Rakenduste põhitüübid on nende ärieesmärkidest lähtuvalt:

  • tasulised rakendused;
  • tasuta jaotatavad, aga reklaami sisaldavad (reklaamituludest rahastatavad) rakendused;
  • tasuta jaotatavad, aga nt kampaaniasse integreeritud vm brändi laiemat kommertseesmärki täitvad rakendused (Childs 2012).

Näiteks Apple'i rakenduste veebipoest oli jaanuariks 2010 alla laaditud 3 miljardit rakendust, aasta hiljem oli see number kasvanud 10 miljardini. iPhone'i osakaal 2010 oli aga vaid 16% kasutusel olevate nutitelefonide kogumahust (Crowdsauce 2011).

iDevice ikoon Näide

Your Reeboki rakendus

Hea näide, kuidas m-turundus on seotud tootearenduse ja otsese müügiga.

Nutitelefoni rakenduse eesmärk on lasta klientidel ise disainida erinevaid vabaaja- ja spordijalatseid ning lõpuks soovitud disainiga jalanõu ka endale soetada. Turunduslik lisaväärtus on siinjuures see, et oma disaini on võimalik jagada sõpradega või ka panna üles internetti kõigile huvilistele vaatamiseks ja tellimiseks. Umbes poole aastaga hakkas rakenduse kaudu tulema rohkem otsemüüki kui Reeboki kodulehe kaudu (Haslam 2010).

Allikas: Humphries 2009.


iDevice ikoon Näide

Papa John'si pitsa rakendus

Papa John'si pitsa mobiilne reklaam kutsus lisaks uue pitsa reklaamile ka tellima seda nutitelefoni kaudu. Kui kasutaja vajutas mobiiliseadmes reklaamil, suunati ta ettevõtte lehele, kus oli võimalus tellida sobiv pitsa ning ka kohaletoomine. Samuti pakkus lehekülg võimalust tutvuda ülejäänud pitsaketi menüüga ning leida ka lähim Papa John'si pitsakoha asukoht. Nutikas reklaamlahendus, kus uue toote reklaami kaudu propageeriti ka nutitelefoni teel tellimist.

Allikas: Kats 2012.


iDevice ikoon Näide

Sony Picturesi rakendus

Sony Pictures on juba korduvalt toetanud uue filmi linastumisel või DVD ilmumisel reklaamikampaaniat mobiilse reklaamlahendusega.

Mobiilse reklaami kaudu suunati tarbijad otse piletikeskuse lehele, kus neil oli võimalus soetada piletid linastuvale filmile. Lisaks kasutati mõnes kampaanias ka positsioneerimisteenust, kus nt metroojaamades jm kuvati lähima kinosaali asukoht ning algava filmi kellaaeg, pakkudes ühtlasi kohe võimalust ka pilet algavale seansile nutitelefoni teel soetada. DVD ilmumise puhul oli kasutajatel võimalus nutitelefoni kaudu juba ette tellida isiklik eksemplar.

Allikas: Kats 2012.


iDevice ikoon Vasta küsimustele!
  • Mis on rakendused (app(lication)s) m-turunduses ja kuidas on neid võimalik kasutada integreeritud turunduskommunikatsioonis?
  • Mis on m-turundus ning mille poolest see erineb klassikalisest e-turundusest (turunduskommunikatsioonist online-kanalites)?