Tõhusad esmatasandi preventsiooniprogrammid
Edukad esmatasandi preventsiooniprogrammid on mitmetest komponentidest koosnevad segaprogrammid, mis võimalikult mitmekülgse lähenemisviisiga püüavad elimineerida riskikäitumise eeldusi.
USA psühholoog Gilbert Botvini ja tema kolleegide poolt 1980ndatel aastatel välja töötanud ennetusmudel baseerub kahel printsiibil:
- erinevate enesega toimetulekuoskuste õpetamine,
- üldiste sotsiaalsete oskuste õpetamine.
Botvini õpetuse eesmärk on arendada üldist sotsiaalset kompetentsust, kahandades seeläbi vastuvõtlikkust uimasteid propageerivatele sotsiaalsetele mõjutustele, ja vähendada motivatsiooni suitsetamiseks, alkoholi pruukimiseks ning illegaalsete uimastite tarvitamiseks. Botvin ja tema kolleegid nimetavad antud preventsioonistrateegiat eluoskuste õpetuseks (ingl k life skills training). Selle metoodika alusel õpetatakse enesega toimetuleku oskusi ja üldisi sotsiaalseid oskusi.
Millised on enesega toimetuleku oskused?
Millised on sotsiaalsed oskused?
Mitmete teaduslike uuringute tulemused näitavad, et Botvini metoodika vähendas USA kooliõpilaste hulgas oluliselt tubaka suitsetamist ning alkoholi ja marihuaana tarvitamist. Lisaks loetakse antud metoodika tugevuseks selle kaugeleulatuvat mõju, mis kestab veel mitmeid aastaid pärast programmi läbimist. Täna on Euroopa ja USA koolides kasutusel terve rida varieeruvaid preventsioonprogramme, mis kõik võtavad aluseks eluoskuste õpetamise metoodika.
Maailma eri paigus läbiviidud uuringud näitavad, et kõige paremaid tulemusi saavutatakse programmidega, kus on ühendatud nii tunnis läbiviidav uimastiharidus kui ka eraldi programmid lapsevanematele. Omal kohal on ladus koostöö kohalike omavalitsustega, eriti tervishoiu- ja sotsiaalhoolekande küsimustega tegelevate ametnikega.
Uimastihariduse kolm põhielementi on järgmised:
- Teadmised - noorte uimastialaste teadmiste suurendamine.
- Oskused- oskuste arendamine uimastitega seotud situatsioonides toimetulekuks. Rõhk asetada noorte endi aktiivsele osalemisele.
- Hoiakud- uimastitarbimisalaste hoiakute selgitamine ja kujundamine. Sotsiaalsete toimetulekuoskuste õpetus arvestab sellega, et me kõik oleme ühiskonna liikmed, täites elus erinevaid rolle.
Vali sobivad sõnad ja kirjuta need lünkadesse.
riskantne, ei tarvita, valikuvõimalus, elukogemusi, juhtida, vastutavad, teguviis, austust, ise, mõjutab, austada, ainulaadne, ideed, armastada, õppinud, iseennast, tulemus
Iga inimene on ja väärt.
Inimesed vastutavad selle eest, mis nendega juhtub.
Uimastite kasutamine on .
Suurem osa noori uimasteid.
Inimesed nii oma positiivsete kui negatiivsete emotsioonide eest.
Kõik, mis meiega juhtub – nii hea kui halb -, annab meile uusi .
Stressi ja ärevust saab ning tuleb .
Inimene ise ei saa ebaõnnestuda – seda saavad ainult tema või .
Igal teol on , olgu tervislik või ebatervislik, meeleolu langust põhjustav või ebaturvaline.
Alati on olemas .
Massimeedia meie mõtlemist ja käitumist.
Inimesed ei suuda tunnustatud väärtushinnanguid ning teisi seni, kuni nad ei ole õppinud armastama, hindama ja austama .