T (36)
Tagasiside – on protsessi karakteristik, ülevaade sellest, kuidas püstitatud eesmärgid on saavutatud, mis on õnnestunud, mis vajab tõhustamist. Tagasisidet ei anta, vaid võimaldatakse õpilasele, õpetajale, lapsevanemale, koolijuhile, õppevahendite autoritele jne. Tagasisidet ei saada, vaid selleks kogutakse andmeid, saadud vastuste alusel peab inimene ise tegema järeldused.
Tarbijakasvatus – õppeaine, mis õpetab ratsionaalselt ja vastutustundlikult tarbima, hindama tarbimise mõju ümbritsevale keskkonnale, selgitab tarbija õigusi ja kohustusi.
Tarvik – abivahend (ese).
Tasandusklass – vananenud termin; uus: põhiharidust omandavate õpiraskustega õpilaste klass - väljalangevuse ennetamiseks loodud klassid; õpilastele, kes ei jõua suures klassikollektiivis rahuldavalt edasi; õpitakse tavaõppekava alusel; kuni 16 õpilast klassis.
Tasemekoolitus - võimaldab mittestatsionaarses õppes või eksternina omandada põhiharidust ja üldkeskharidust, osakoormusega läbida kutseõpet või kutsekeskharidusõpet ja osakoormusega või eksternina omandada kõrgharidust. Tasemekoolituse läbimist tõendab tunnistus või diplom.
Tasemerühm - sel juhul jaotatakse lapsed mõnes konkreetses õppeaines õppetulemuste järgi ainete kaupa eri rühmadesse, kusjuures liikumine ühest rühmast teise on igal ajal võimalik.
Tasemetöö – tööga kontrollitakse kooliastme lõpetamiseks vajalike õpitulemuste omandamist; viiakse läbi IV veerandil; 3. klassis kahes õppeaines ja 6. kl kolmes aines.
Tasemeõpe - tugevalt formaliseeritud ja tugevalt institutsionaliseeritud õppeliik, mis toimub tasemeõppekava järgi. Tasemeõppe eesmärgiks on õppuri haridustaseme viimine järgmise õppeastme või -taseme alustamise nõueteni. Tasemeõppe tulemusena omandatakse uus haridustase.
Teabeallikas – usaldusväärne info saamise/ammutamise koht nt entsüklopeedia.
Teadmiste ja oskuste tase - kompetentsid on teadmiste, oskuste ja võimete kogumid, mis võimaldavad töötajal täita konkreetseid tööülesandeid ning mis väljenduvad tegevustena. Kompetentsid on tegevuste kirjeldused, mis sisaldavad oskusi, teadmisi, hoiakuid ja võimeid. Kompetentsid on mõõdetavad, neil on erinev tase.
Teave – informatsioon.
Teavik – infot kandev objekt raamatukogus nt trükis, foto, elektrooniline teavik jne.
Tegevusala – tegutsemise valdkond.
Tehnoloogiapädevus - suutlikkus mõista tehnoloogia arengust tingitud muutusi inimeste töö- ja eluviisis, toimida kaasaja kõrgtehnoloogilises maailmas, olla säästlik ressursside kasutaja. Pädevuse kujunemisel tähtsustuvad õppeainetena tööõpetus, loodusained, matemaatika, ajalugu, ühiskonnaõpetus, läbivad teemad Keskkond ja säästev areng, Tööalane karjäär ja selle kujundamine ning Infotehnoloogia ning meedia.
Tervisekaitsenõuded – sotsiaalministri määrusega kehtestatud normid ja reeglid, mis peavad lasteasutustes/haridusasutustes tagama laste/õpilaste ohutu ning igakülgselt arendava keskkonna.
Tervisekasvatus – teabe sihipärane levitamine ja inimese harjumuste kujundamine tervise säilitamiseks ja tugevdamiseks.
Tervislik eluviis - eluviisi, mis säästab inimese tervist, võib nimetada tervislikuks. Eelkõige mõeldakse selle all rohket liikumist ja tasakaalustatud toitumist, lisaks piisav uni ning puhkus; värske õhk; stressivaba töö; positiivne ellusuhtumine; „ei” mõnuainetele.
Tervist kahjustavad tegurid – nakkushaigused, reostatud elukeskkond, kiirgus, müra, vibratsioon, vilets valgustus ruumides, sõltuvust tekitavad ained nt narkootikumid, nikotiin, alkohol jne.
Transkultuurne (ingl k cross-cultural) koolitus - erinevate kultuuride ühisosa väljatoomine.
Tugiõpe - õpilase tunniväline individuaalne abistamine.
Tulemusjuhtimine – mis on juhtimine ja millist tulemust ootame oma juhtidelt? Kuidas eesmärke seada ja mil moel tulemust hinnata? Mis teeb juhist juhi ja kas juht võib olla ka meeskonna sisuline liider?
Tulemuslikkuse hindamise kriteeriumid – kooli õppe- ja kasvatustegevuse ning juhtimise hindamise kriteeriumid (neid on väga palju) nt kas kooli õppekava on koostatud kooli eesmärkidest lähtuvalt; kas pedagoogid on kutsealaselt pädevad; kas õpilased on tunnis aktiivsed õppijad; kas õpilastel on võimalus kasutada tundides IT-vahendeid jne.
Tund - õppeühik, koolis toimuva tegevuse organiseerimise vorm, õpetajatele koormuse ja palga arvestamise alus, aga ka aeg, mida oleks vaja otstarbekalt kasutada. Neile, kes käsitlevad kooli õpetajate ja õpilaste koostöökeskkonnana, kultuuriruumina, arenguruumina, on igal tunnil otstarve selles tervikus, milles elatakse ja ollakse.
Tunnijaotusplaan - nimekiri ning osalejate statistiline tabel kooli pakutavatest kohustuslikest kursustest ning valikkursustest (mille õpilased valivad ise) klasside kaupa.
Tunnikava – õpetaja poolt enda jaoks ühe tunni läbiviimiseks koostatud üksikasjalik plaan teema, tunnieesmärkide, vahendite jm sellisega.
Tunniplaan – näiteks perioodidega TPL (tunniplaan): võib olla piiritletud kuupäevadega (õppeaasta on jagatud perioodideks); võib olla mitme nädala TPL (tunde plaanitakse regulaarsete intervallidega nt iga 3 nädala tagant); võib olla korrapäratu TPL (õpetus toimub tsüklitena).
Turvaline – ohutu, rahulik, kaitstud; turvalisus – julgeolek, kaitstus.
Tõrjutus – sotsiaalne kiusamine ehk isolatsioon; ei pruugi olla tahtlik; tavaliselt jääb märkamatuks.
Täiendusharidus - üldhariduslikud ja kutsealased teadmised, oskused, vilumused ning kutsenõuetele vastavad käitumisnormid ja väärtused, mis on vajalikud olemasolevate säilitamiseks ja laiendamiseks.
Täienduskoolituse asutused - ülikoolid, rakenduskõrgkoolid, kutseõppeasutused, õhtukoolid, samuti kultuurimajad, raamatukogud ja muud kultuuriasutused, mille baasil korraldatakse täienduskoolitust; keeltekoolid, rahvakõrgkoolid, arendus- ja õppekeskused; koolitusega tegelevad ettevõtted, seltsid, liidud ja ühingud, kelle põhikirjas on nimetatud koolituse andmine.
Täiendusõpe - erineva pikkusega kursused erialase või ametialase pädevuse tõstmiseks ning huvialakoolitused, koolitusseminarid, õppepäevad, arenguprogrammid, e-õpe, suveülikooli ja talveülikooli kursused, loengusarjad ning tellimuskoolitused.
Täiskoormusega õpe (kutseõppeasutuses) - selles õppes täidab õpilane iga õppeaasta lõpuks õppekava kohaselt täitmisele kuuluva õppe mahust kumulatiivselt vähemalt 75 protsenti. Kooli direktor võib nimetada õppekavad, mille alusel saab toimuda ainult täiskoormusega õpe, ja õppekavad, mille alusel toimuvale täiskoormusega õppele esitatakse kõrgemad nõuded.
Täituvuse piirnorm - klassi täituvuse ülemine piirnorm põhikooliastmes on 24 õpilast. Kooli pidaja võib kehtestada ka väiksema klassi täituvuse ülemise piirnormi ja koolidirektori ettepanekul ning hoolekogu nõusolekul piirnormist suurema klassi täituvuse ülemise piirnormi kuni 26 õpilast. (Kui kahe või enama klassi õpilaste arv põhikoolis on kokku 16, võib neist õpilastest moodustada liitklassi). Gümnaasiumis 36 õpilast.
Töökava - dokument, mille alusel toimub õppetöö klassis. Selle koostamine ja arendamine kuulub aineõpetaja pädevusse. Aineõpetaja kujundab kooli õppekava alusel välja töökava, mis arvestab klassi omapära ja suundumust, kooli arengusuunda ja eripära, õpilaste vaimseid ja kooli materiaalseid ressursse.Töökava koostamise ning rakendamisega saab aineõpetaja endale suuremad õigused, aga ka suurema vastutuse õpilaste ja nende vanemate ees. See on koolikultuuri teadvustamise protsess. Muutub õppetöö planeerimine, sisu, kontrollimine, kogu õppetöö korraldus.Aineõpetaja töökavad konkretiseerivad kooli õppekava üldosa ja ainekavasid ainete lõikes lähtuvalt õppeaasta tööplaanist, klassis õpilaskonnast.Töökavad on vormistatud õppeveerandite ja/või kursuste kalenderplaanina.
Töökeskkond – inimesega kokkupuutuva tehisliku ja sotsiaalse keskkonna tegurite kogum, mis mõjutab inimese tervist.
Töökorraldus – töö planeerimine ja organiseerimine asutuses, firmas, ettevõttes.
füüsiline kiusamine
| |
sotsiaalne kiusamine
| |
vaimne kiusamine
|
kaitstus ja julgeolek
| |
ohtlikkus ja kaitsetus
| |
rahutus ja ebamäärasus
|
tunni ajal
| |
nii tunni kui ka tunnivälisel ajal
| |
tunnivälisel ajal
|
1. Tunnikava on õpetaja poolt enda jaoks ühe tunni läbiviimiseks koostatud
plaan teema, tunnieesmärkide, vahendite jm sellisega.2. Tõrjutus on sotsiaalne
ehk isolatsioon, mis ei pruugi olla tahtlik, kuid tavaliselt jääb märkamatuks.3. Tugiõpe on õpilase
individuaalne abistamine.4. Teavik on infot kandev objekt
nt trükis, foto, elektrooniline teavik jne.5. Tund on õppeühik, koolis toimuva tegevuse organiseerimise
, õpetajatele koormuse ja palga arvestamise alus.6. Klassi täituvuse ülemine piirnorm
astmes on 24 õpilast.7. Tervisekasvatus on teabe sihipärane levitamine ja inimese
kujundamine.8. Täiendusharidus on üldhariduslikud ja kutsealased teadmised, oskused, vilumused ning
vastavad käitumisnormid ja väärtused.9. Tehnoloogiapädevus on suutlikkus mõista tehnoloogia arengust tingitud
inimeste töö- ja eluviisis ning toimida kaasaja kõrgtehnoloogilises maailmas.Tõene Väär
Tõene Väär
Tõene Väär