Parafraas
Akadeemilise teksti (nt referaadi, essee, teadustöö) kirjutamisel vajab kirjutaja sageli materjali, mida oma töös kasutada. Selleks sobib parafraseerimine ehk teiste ideede ja materjalide kasutamine oma sõnadega.
Parafraas on võimalus, kuidas teksti mõtet oma sõnadega väljendada, st "tekstiosa kirjutatakse oma sõnadega oma arusaamist mööda" (Hirsjärvi, Remes & Sajavaara, 2005, lk 315).
Parafraas ei tähenda mitte seda, et mõni sõna tekstis moepärast ära vahetatakse, vaid teksti ümbersõnastamist nii, et autori mõte säilib. Nii on võimalik kasutada teiste kirjutajate materjali, mis toetab oma mõtteid. Parafraseerimist võib kasutada, muutes originaali stiili ja keelt nii, et see hõlbustab mõistmist või muudab paremaks kirjutaja enda töö.
P. Kreitzberg (2003, lk 2) on öelnud: „Printsiibina
võttes pole probleem mitte niivõrd teenindamistehnoloogias, kuivõrd harjumuses
süüvida teiste inimeste vajadustesse; arusaamises, et tänapäeva maailmas
sõltuvad inimesed üha enam üksteisest ja peavad õppima teineteisega arvestama –
teistele head tehes tuleb lähtuda sellest, mis teistele hea on, mitte sellest,
mis endale hea tundub. Mingis mõttes on tegemist kooselamise kasvatusega. Siin
on tegemist oluliste kontseptuaalsete väärtuspädevuste kujundamise küsimusega.”
Sõnasta see tsitaat ümber, lähtudes
alljärgnevatest näpunäidetest (Leki, 1998). Ära unusta korrektset viitamist!
- Loe tsitaat paar korda tähelepanelikult läbi.
- Veendu, et öeldu mõte on Sulle arusaadav.
- Kata tsitaat kinni ja ürita panna kirja selle
sisu oma sõnadega mälu järgi.
- Võrdle oma parafraasi tsitaadiga.
- Veendu, kas midagi olulist ei jäänud kirja panemata.
- Kui selgub, et Sinu sõnastus sarnaneb
originaaliga, muuda parafraasi sõnastust.
- Võid muuta lause algust ja asendada
originaalis olevad nimisõnad, verbid, omadussõnad ja määrsõnad sünonüümide
või teiste sõnaliikidega.
- Muuda lause tüüpi, nt tee ühe pikema lause asaemel
paar lühemat lauset või ühendada lühemate lausete mõte üheks pikemaks
lauseks.
- Kontrolli, et autori mõte ei oleks muutunud.
Anson, C. M. & Schwegler, R. A. (2005). The Longman Handbook for Writers and Readers. Pearson Education, Inc.
Leki, I. (1998). Academic Writing. United Kingdom: Cambridge University Press.