M-turundus kaubandussektoris

Sissejuhatav ülevaatevideo m-turundusest ja m-kaubandusest:

Google m-reklaami rakenduste tutvustamiseks loodud videoülevaate kohaselt kasutab 50% Euroopa ja USA nutitelefoniomanikest seadet poes käies erinevateks tarbimisteemalisteks tegevusteks: hinnavõrdlusteks, pakkumiste ja kupongide saamiseks, poest kaupade leidmiseks, lisainfo otsimiseks ning ka internetist tellimiseks. 95% kasutajatest kasutab nutitelefoni aga lokaalse info leidmiseks, olgu selleks siis lähim pitsarestoran või järgmisena algav kinoseanss. Video põhisõnum on, et aina enam inimesi kasutab nutitelefone peamiste igapäevaste tarbimisotsuste tegemisel. Teisalt tuleb ka arvestada, et sellised ülevaatevideod on enamasti mobiilsete turundajate loodud eesmärgiga saada juurde uusi kliente. Aga laiemate trendide tunnetamiseks on sellised kokkuvõtted sobilikud.

Sinisalu (2012) toob Euroopa Liidu ja Ameerika Ühendriikide m-kaubanduse trendide kokkuvõttes välja asjaolu, et 50% nutitelefonide omanikest kasutab seadet kas hinnavõrdluseks või tooteinfo otsimiseks. Samuti ilmnes vastavast uuringust, et 62% nutitelefoni omanikest oleks huvitatud kaupluses viibimise ajal eripakkumiste saamisest oma telefoni ning 30% oleks valmis ka makseid mobiili abil sooritama. Samas peitub siin ka peamine probleem kaupmeeste jaoks: nutiseadmest saab sisuliselt hinnakalkulaator ning tarbija hakkab kõiki hindu pidevalt võrdlema. Kuna nutiseade muudab hinnavõrdluse kiireks ja mugavaks, siis aina enam käiakse poodides kaupu uurimas ja katsumas ning hiljem ostetakse need veebipoodidest või müügikeskkondadest (nt eBay, Amazon jm).

Rakendusvõimalused

Eelduste kohaselt on m-kaubandusel potentsiaali kasvada juba lähiaastatel suuremaks äriks kui on e-kaubandus praegu. Seda just peamiselt info kasutusmugavuse ning mobiilsuse tõttu. Sellest tulenevalt on oluline vaadata üle organisatsiooni turunduskommunikatsioon ka mobiilsete kanalite valguses, nt optimeerida ettevõtte koduleht ka mobiilsele seadmele või kaaluda, kuidas kasutada m-turunduse võimalusi teenuse või toote müügi puhul.

Veebipõhises äris edukalt hakkama saavatel ettevõtetel ja e-poodidel on võimalus m-turunduse abil oma tegevust edasi arendada ka mobiilsetes seadmetes. Näiteks üritab veebikaubamaja Amazon võita füüsilistelt poodidelt kliente rakendusega Amazon PriceCheck, mis võimaldab poes mõne toote triipkoodi skannides kiirelt teada saada, kui palju maksab sama toode Amazonis. Samal põhimõttel toimib nt ka ShopSavvy rakendus, mis toote triipkoodi skannimisel näitab sama toote hindu nii e-poodides kui ka konkureerivates kauplustes. (Rannaberg 2012)

Teisalt on nutitelefonide levik ja m-turundus just vastupidi hea võimalus kauplustele, kes pole saanud või suutnud e-kaubandusega siiani kaasa minna.

M-turundus loob jaekaupmeestele uued võimalused siduda online- ja offline-tegevusi ning saata operatiivselt kaupluse lähedal asuvatele tarbijatele huvitavat infot või sooduspakkumisi reaalajas, millele tarbijad saavad ka kohe reageerida.

Mõned võimalikud m-turunduse võtted füüsilistes poodides:

  • poodi meelitamine lokaalsete mobiilsete pakkumistega (nt allahindlustest teavitamine kaubanduskeskustes);
  • mobiiliseadmesse saadetavad kupongid, tarbijamängud, auhinnad jm;

Lisavõimalusi peaks looma ka m-makse, mida juba mitmed suured tootjad arendavad. Mobiilse seadmega on küll ka täna võimalik teenuste eest tasuda, näiteks parkimise, ühistranspordi piletite, muuseumipiletite, sportimisvõimaluste jne eest, ent see kõik käib mobiilsidefirma kaudu ning erinevad teenused kajastuvad telefoniarvel. Samas on aga juba juurutamisel erinevad makselahendused nutitelefonidele, millega saab ka näiteks otse poes või kohvikus maksta.

„USA-s on vägagi populaarne Square, mille kaardilugeja ühendatakse nutitelefoni kõrvaklapipesasse. Samal ajal üritab Google juurutada enda Wallet teenust, mis kasutab uuemates telefonides olevat NFC (near field communication) sensorit, mis tähendab, et maksmiseks piisab oma telefoni liigutamisest makseterminali lähedale. Samamoodi katsetavad selles valdkonnas mitmed tegijad, kelle süsteemiga on juba krediitkaardid seotud: Paypal, Apple, Amazon, eBay jne." (Rannaberg 2012)

iDevice ikoon Näide

Eestis arendatava Choco rakenduse abil näeb kasutaja enda asukoha lähedal asuvate teenusepakkujate (poodide, kohvikute jm) pakkumisi, mida on võimalik kategooriate järgi oma telefonis filtreerida. Näiteks kesklinnas Tammsaare pargi läheduses näeb Choco rakendusega nii Viru kui ka Solarise keskuse poodide sooduspakkumisi.

Allikas: Rannaberg 2012.


iDevice ikoon Näide

M-makse - Google Wallet

Mobiilne rahakott, kus kõik maksetehingud on võimalik sooritada oma nutitelefoniga, sh kasutada soodustusi, allahindluskoode jne. Vt Google'i tutvustavat videot, kuidas see toimib ning kas ja kuidas on kaitstud turvalisus:


iDevice ikoon Vasta küsimustele!
  • Tooge välja m-turunduse positiivseid ja negatiivseid aspekte jaekaupmeeste jaoks.
  • Mis on m-makse eelised võrreldes ostu eest nt sularahas või kaardiga tasumisega?