Sündmusturundus/üritusturundus

Ülevaade

Sündmusturundus (event marketing) on organisatsiooni korraldatud ürituste kaudu turundussõnumite edastamine sisemistele ja välimistele sihtrühmadele, tugevdamaks sihtrühmade sidet organisatsiooniga ja/või tekitamaks kahepoolset kommunikatsiooni.

Laiemalt on sündmusturundus igasugune organisatsiooniga seotud eesmärgipärane ja planeeritud ning koordineeritud sündmus, mis kannab endas organisatsiooni sõnumit valitud sihtrühmadele. Sündmusturundus on osa ettevõtte integreeritud turunduskommunikatsioonist ning selle peamised plussid on kommunikatsiooni personaalsus ning vahetu kontakti võimalus siht- ja sidusrühmadega.

Rakendusvõimalused

Sündmusturundusagentuur Orgcom (2012) loetleb sündmusturunduse rakendusvõimalustena näiteks alljärgnevaid: ettevõtte toodete ja teenuste tutvustamine, müügi edendamine, klientide ja koostööpartnerite meelespidamine või firma personali motiveerimine spetsiaalselt ettevõtte vajadustele korraldatud ürituste kaudu. Sündmusturundus liidab endas turunduse, müügiedenduse, meelelahutuse ja erinevad kunstiliigid ning võimaldab emotsioonide abil kinnistada ettevõtte või tema toote inimeste mällu.

Sündmusturundust on võimalik vastavalt eesmärgile liigitada, kas

  • kliendisuhete keskseks;
  • kampaaniakeskseks;
  • brändikeskseks või
  • organisatsioonikeskseks (oma töötajatele suunatud).

Sõltuvalt loetletud eesmärkidest saab kasutada sündmusturunduse erinevaid vorme:

  • konverentsid, näitused, messid;
  • sponsorlusega seotud üritused, tuluüritused, festivalid jm;
  • korporatiivsed jm partneritele suunatud sündmused;
  • ettevõttesisesed sündmused, tähtpäevad, kokkutulekud jm;
  • võistlused, konkursid ja austamisüritused.

Täiendavaid võimalusi sündmuste korraldamiseks loovad ka erinevad virtuaalkeskkonnad (nt Second Life), kus on võimalik korraldada konverentse, tooteesitlusi jm.

iDevice ikoon Näide

2007. aastal korraldas SEB pank korporatiivse golfivõistluse, kus sündmusturunduse integreerimisel teiste kommunikatsioonivormidega saavutati kordades suurem efekt, kui vaid ürituse otsene kommunikeerimine oleks võimaldanud.

Kogu kommunikatsiooniprotsess ehitati üles hole in one erivõistlusele, mille auhinnaks pandi välja miljon krooni. Auhinna võitmise tõenäosus oli väga väike ning panga jaoks oli risk maandatud kindlustusega, ent turunduskommunikatsiooni sõnumi genereerimiseks oli see väga tõhus platvorm.

Kogu kommunikatsiooniprotsess toimus detailideni läbi mõeldud plaani alusel ning hõlmas endas alljärgnevat:

  • suhtekorraldus ja meediasuhtlus (tulemuseks ulatuslik meediakajastus peavoolukanalites);
  • geriljaturundus (sõnumi ja n-ö sahinate genereerimine ja levitamine sihtrühma seas, nt „Kas oled juba kuulnud, et SEB paneb võistluse auhinnaks miljoni?" jne);
  • viirusturundus suusõnalise mitteformaalse info viirusliku leviku kaudu;
  • sündmusturundus: detailideni läbi mõeldud võistluspäev alates korporatiivvärvide kasutamisest ning ürituse lavastusest kuni järelkajade ja meediakokkuvõteteni.

Kampaania tulemus oli üks hooaja enim kõneldud ja kajastatud kommertsvõistlusi, seda turuolukorras, kus analoogseid kommertsvõistlusi korraldati palju ning eristumine oli keeruline. Võistlusest võttis osa suurim võimalik arv osalejaid ning pea sama pikk oli ootenimekiri.


iDevice ikoon Vasta küsimustele!
  • Loetlege sündmusturunduse võimalikke vorme organisatsioonis.
  • Milliste eesmärkide saavutamiseks ettevõttes kasutatakse sündmusturundust?