Tunni kava

Tunnikonspekti mõiste


Tunnikonspekt on õppeprotsessi planeerimise viimane lüli, mille aluseks on õpetaja töökava. See on täpne kirjalik materjal, mille õpetaja vormistab iga tunni ettevalmistamise käigus, et läbi viia eesmärgi saavutamisele orienteeritud õppetund. Tunnikonspektis kajastub kogu tunni tegevus nii õpilase kui õpetaja seisukohalt võetuna.

 

Tunnikonspekti otstarve


Tunnikonspekti koostamine on vajalik kõigile õpetajatele, eriti aga üliõpilastele. Selles kajastub:

  • mida õpetaja õpetab,
  • mida õpilane peab õppima,
  • milliseid vahendeid ja meetodeid tuleb eesmärgi saavutamiseks kasutada ning kuidas saadakse tagasisidet.

Kõike, mida on võimalik ette näha, tuleb arvesse võtta. Planeerimise tulemusena on:

  • teadvustatud tunni eesmärk,
  • valitud tunni materjal (loogilisse järjekorda pandud) ja
  • õpetamise meetodid ja vahendid,
  • määratletud õpilaste tegevused,
  • planeeritud õpetamise aeg,
  • läbi mõeldud hindamine, lähtudes tunni eesmärkidest.

Tunnikonspekt võimaldab õpetaja arengut eneseanalüüsi kaudu.

 

Nõuded tunnikonspektile

  • Tunnikonspekt koostatakse kindla vormi järgi.
  • Konspekti vormistus olgu selge, ülevaatlik ja kergesti haaratav, et õpetajal oleks sellest tunniandmisel abi.
  • Alati on vajalikud täpsed viited õppematerjali sisule õpikus, töövihikus (lehekülje, ülesande, harjutuse number jne).
  • Kõik õpilastele esitatavad näidislaused, -ülesanded, küsimused, joonised, skeemid, iseseisvad tööd, testid, kontrolltööd hindamisjuhendiga, etteütluste tekstid jne on kirjas tunnikonspektis või vormistatud selle lisana.
  • Tunnikonspekte on otstarbekas vormistada üksikutele lehtedele, et neid edaspidi vastavalt soovile kergesti kokku köita.
  • Hea on kasutada olulise esiletõstmiseks markerit, allakriipsutamist, lõigu (sõna)raamistamist, äärele tähiste tegemist.

Tunnikonspekti näidis

Allikas: L. Solo (2004) Abimaterjal pedagoogiliseks praktikaks. Tartu Ülikool