Õpetajale
Rühmatöö eeldab õpetajalt üsna palju tööd nii ettevalmistuse kui läbiviimise etapis. Õpetaja koostab ülesande, valib rühmatööks sobivad tehnilised vahendid või suunab õppijaid nende leidmisele, ta koostab kriteeriumid rühmatöös osalemiseks ja
hindamiseks ning jälgib, suunab, annab tagasisidet rühmatöö ajal ja järel.
Soovitused õpetajale
- Sõnastage ülesanne võimalikult täpselt.
- Mõelge: Miks kasutada just rühmatööd ja akadeemilist vaidlust?
- Ärge jätke rühmi omapäi - suunake, juhtige ja julgustage neid.
- Laske õppijaid valida (rühma, ülesannet) - see suurendab nende vastutust.
- Andke õppijatele tagasisidet nii rühmatöö käigus kui järel.
Rühmatööks tuleb ette valmistada mitmeid materjale:
-
juhised rühmadesse jaotumiseks;
- tehniliste vahendi(te) kasutamise juhised;
-
sisulised juhised (ülesande eesmärgid – mida õppija peaks
õppima selle käigus, ülesanne ise);
-
rühmatöö vormistamise ja esitamise juhised;
- hindamise kriteeriumid ja osalemise nõuded (sh tööks planeeritud aeg).
Rühmatöös sagedamini ettetulevad probleemid on:
- mitteaktiivsed osalejad – komplekteerige rühm ümber (jätke passiivsed õppijad rühmast välja või looge neist eraldi rühm);
- õppejõud "ei näe" kogu rühma tegevusi (õppijad võivad suhelda ka teiste vahenditega) – vajadusel määrake vastavad tingimused/nõuded, paluge õppijatel üksteise tööd/panust hinnata;
- ebavõrdne tööjaotus rühmas – laske rühmal enda tööd
hinnata ja esitada rühmale selged tingimused, mida igalt õppijalt rühmas oodatakse;
-
rühm ei käivitu (halb modereerimine) – andke vastav
ülesanne ühele rühmaliikmele, jälgige ise rühma tööd ja julgustage, ärge kasutage rühmatööd kohe kursuse alguses;
-
suur ajakulu rühmas kulub töö organiseerimisele – vajadusel looge
ise rühmad ja jagage ülesanded;
-
õppijad ei saa õpetajalt tagasisidet – ärge eeldage, et
rühm saab ise kõigega hakkama;
-
rühm liiga heterogeenne (ei sobitu) – laske õppijatel ise
rühmadesse liituda;
- rühmas õppijaid liiga palju või liiga vähe – alarühma
optimaalne suurus on 3 õppijat;
- ebaselged juhised – jälgida õppijate tegevust ja vajadusel
täpsustage ning suunake;
- hilisem rühmatöösse lülitumine – liitke hilineja väikseima rühmaga,
moodustage hilinejatest eraldi rühm, laske sooritada ülesanne
individuaalselt (võiks olla ette teada!);
- ei loeta juhiseid – rõhutage rühmatöö alguses, mida ja
kust lugeda;
- mõne õppija liigne aktiivsus – andke lisaülesanne
(modereerimine, kokkuvõtte tegemine);
- tehnilised probleemid – kasutage läbiproovitud vahendeid,
alguses jätke aega vahendite testimiseks, kirjutage täpsed juhised;
- õppijad ei oska oma aega planeerida – andke vahetähtajad.