Eneseanalüüs
Kui sa loed tüüpide kirjeldusi, mis peaksid sinu kohta käima, siis on soovitav teha seda mitte selle pilguga, et "no nüüd on küll midagi valesti!" vaid mõelda kaasa "mis siin minu kohta kehtib?" Soovitav on lausa endale see tekst välja printida või salvestada, et saaks sobivale kirjeldusele jooni alla tõmmata või seda, mis sinu kohta ei käi, kustutada. Nii peaksid kolmest tüübikirjeldusest kokku saama jutukese iseenda kohta ja oledki jälle sammukese enesetundmise teel edasi astunud.
TÜÜP ► |
I (intellektuaalne) kutsesuundumus |
R (realistlik) ehk praktiline kutsesuundumus |
K (konventsionaalne, tavapärane) kutsesuundumus |
TÜÜPILISED ELUKUTSED |
arst, astronoom, bioloog, botaanik, farmatseut, füüsik, geoloog, informaatik, insener, keemik, matemaatik, meteoroloog, poliitikavaatleja, projekteerija, sotsioloog |
aednik, agronoom, ehitustööline, elektrik, kalur, kokk, lukksepp, mehaanik, metsavaht, pagar, politseinik, talunik, treial, tuletõrjuja, turvamees |
andmetöötleja, arhivaar, arvutioperaator, audiitor, bibliograaf, inspektorm kassiir, laenujuht, maksuametnik, masinakirjutaja, pangaametnik, raamatupidaja, revident,sekretär, statistik, telegrafist |
TÜÜPILISED ISIKSUS- JOONED |
analüütiline, teadmishimuline, kritiseeriv, tunnetuslik, võimekas, mõtisklev, keskenduv, väheseltsiv, sõltumatu, vähenõudlik. |
asjalik, konkreetne, praktiline, konservatiivne (alalhoidev), tagasihoidlik, otsekohene, püsiv, kindel, väheseltsiv, kitsas huvidiapasoon. |
konformne, kohusetundlik,täpne, hoolikas, praktiline, korda ja süsteemi armastav, soovib jätta head muljet, paindumatu, lugupidamist ihaldav, majanduslik, ametlik, formaalne, tõsimeelne |
TEGEVUSED |
Tegeleb meelsasti materiaalse, sotsiaalse ja vaimse maailma tunnetuslike küsimuste ja probleemidega. On orienteeritud mõtestatud tegevusele (mitte asjastatud tegevusele nagu realistlik tüüp), informatsiooni kogumisele ja analüüsimisele, probleemidele lahenduste otsimisele ja saavutustele (mitmesugustes teadusvaldkondades ja ka muudel aladel). Väldib üksluist tegevust, intensiivset suhtlemist nõudvaid olukordi. |
Eelistab tegevusi, mis nõuavad kehalisi (käelisi) oskusi/võimeid, reaalsustaju. Seab endale eesmärke ja ülesandeid, mis on objektiivsed, konkreetsed, asjastatud, reaalsed, seotud mitmesuguste tõõvahendite, seadmete, masonate käsitsemisega. Väldib ülesandeid, mis nõuavad oma isikupära väljendamist (subjektiivsust), intellektuaalsust, sotsiaalset tundlikkust ja suhtlemist. Eelistab olla osavõtja, aga mitte liidri rollis.
|
Eelistab sõnalisi ja arvulisi tegevusi, andmete kogumist ja etteantud reeglite järgi töötlemist. Oluline on tegevuste struktuursus, selgepiirilisus, rõhuasetusega üksikasjadele ja täpsusele, neile meeldib ülesandeid täita süsteemi- ja korrapärasel viisil, selgete reeglite, juhtnööride, käskude, määruste ja seaduste maailmas, kus ei pea ise midagi suurt välja mõtlema. Seetõttu täidavad meelsasti passiivsete käsutäitjate rolli. Ei meeldi üleasanded, mis nõuavad spontaanset, originaalset lähenemist, loovust. |
VÄÄRTUSED
|
hindab mõistust, teadmisi, haritust, vähem esteetilisi väärtusi |
tavapärased,materialistlikud väärtushinnangud. Ei pea väga tähtsaks esteetilisi väärtusi, teoreetilisi teadmisi ja kõrget haridustaset |
hindab kõrgemalt majanduslikke väärtusi, kultuuritavasid ja ühiskonnas kehtivaid norme |
SUHTLE- MISEL |
- eelistab sõltumatust - analüüsiv, kriitiline, ratsionaalne - võib asju huumoriga võtta |
- eelistab omaette töötada - ei ole väga jutukas - tagasihoidlik oma tunnete avaldamisel |
- kombekalt viisakas, väljapeetud ja praktiline |
TÜÜP ► |
E (ettevõtlik) kutsesuundumus |
A (artistlik, kunstnikutüüpi) kutsesuundumus |
S (sotsiaalne) kutsesuundumus |
TÜÜPILISED ELUKUTSED |
agent (kindlustus, reklaam jne), ajakirjanik, diplomaat, firmajuht, koolitusjuht, maakler, müügiesindaja, müügijuht, pankur, peatoimetaja, poliitik, produtsent, saatejuht, telereporter, ärimees |
arhitekt, dirigent, disainer, fotograaf, graafik, helilooja, interpreet, kirjanik, laulja, maalija, moekunstnik, raamatukujundaja, skulptor |
giid, kirikuõpetaja, lasteaednik, meditsiiniõde, personalijuht, psühholoog-nõustaja, psühhoterapeut, raamatukogu-hoidja, reisibüroo agent, sensitiiv, sotsiaaltöötaja, suhtlemistreener, õpetaja, ämmaemand |
TÜÜPILISED ISIKSUS- JOONED |
edasipüüdlik, auahne, energiline, agressiivne, riskeeriv, kaalutlev, sotsiaalne, seltskondlik, enesekindel, domineeriv, seiklushimuline, optimistlik |
isikupärane, originaalne, sõltumatu, tundlik, paindlik, impulsiivne, täiuslikkust taotlev, idealistlik, väljendusrikas, loominguline, keerukas |
inimsõbralik, abivalmis, kannatlik, taktitundeline, mõistev, lahke, sooja südamega, suuremeelne, koostöövalmis, vastutustundlik |
TEGEVUSED |
Eelistab tegevusi, mis võimaldavad domineerida, juhtida inimrühma, meeskonda või kollektiivi teatud (majanduslike, poliitiliste, sportlike jms) eesmärkide saavutamisele. Saavutab edu tänu loomupärastele suhtlemis- ja juhtimisvõimetele, eneseväljendus- ja esinemisoskusele. Probleemide lahendamisel ilmutab taiplikkust, huumoritaju ja veenmisoskust. Stressis olles võib käituda agressiivselt. Ei sobi tegevused,mis nõuavad suurt püsivust ja keskendumist, nii praktilised, kehalised, käelised, kui ka eriti intellektuaalsed |
Peaaegu mistahes inimtegevuse valdkonnas (eriti kunstides, meelelahutussfääris) loovust, originaalsust ja isikupära esteetiliselt väljendav tüüp. Eelistab tegevusi, mis võimaldavad luua uudseid kunstilisi kujundeid, teoseid, esemeid, tooteid. Iseloomulik on keerukas maailmataju, sõltumatus ja originaalsus. Meeldib sukelduda tundmatusse, avastada midagi uut. Vajab maksimaalset tegevusvabadust ajas, ruumis ja maailma tunnetamisel (ideoloogilist vabadust!)
|
Eelistab tegevust, mis viivad kontakti, suhtlemisse teiste inimestega, kus tuleb toetuda pigem tunnetele kui mõistusele, loogilisele mõtlemisele. Oma suhtlemisvõimet kasutab teiste abis-tamiseks, teenindamiseks, õpetami- seks, ravimiseks, nõustamiseks, kasvatamiseks. Eelistab tegevusi, kus sotsiaalne roll on selgelt määratletud: õpetaja-õpilane, nõustaja -abivajaja, klient. Väldib asjastatud tegevusi, mis nõuavad kehalisi, käelisi ehk motoorseid oskusi, vilumusi, võimeid. |
VÄÄRTUSED |
hindab kõrgelt poliitilisi ja majanduslikke väärtusi, madalamalt esteetilisi ja tunnetuslikke väärtusi |
hindab kõrgelt esteetilisi ja kunstilisi väärtusi (muusika, kirjandus, kujutav kunst) |
hindab kõrgelt sotsiaalseid, kõlbelis-esteetilisi ja religioosseid väärtusi |
SUHTLE- MISEL |
- viisakalt agressiivne, domineeriv - ektravertne - keskendub ülesandele |
- võib suhteid vältida, eemalduda, suhted üldse unustada - meeldib olla väikses sõprade ringis - meeldib väljenduda huvitavalt ja originaalselt |
- eelistab töötada koos teistega - kasutab empaatiat, võimet teisi mõista, aidata lahendada nende probleeme |
Samamoodi oleks kasulik üle lugeda ka need kirjeldused, mis sinu isiksusetüübist välja jäid. Ja seda nii veendumaks, et tõepoolest, sellised jooned pole mulle omased ja sellised tegevused mind ei huvita kui ka selleks, et äkki tundub miski siiski hingelähedane ja tasub kaalumist. Igatahes on inimene, kes oskab vähemalt sedagi öelda, mis teda ei huvita, palju lähemal oma eesmärkide seadmisele kui see, kes oskab kõige peale vaid õlgu kehitada. Teades, mis sulle ei meeldi, teed sa juba teatud otsuse - sest neid alasid, mille vahel valida, on jäänud vähemaks.
Testitulemused on kokkuvõte sellest, milline sa oled ja mis sind võiks huvitada. Oluline on saadud info seostada ka kutsealadega, et leida enda huvidega sobiv eluala.