5-aastased

iDevice ikoon

5-aastane laps arvestab juba kuulaja teadmistega, st tal on ettekujutus, mida kuulaja võiks asja kohta teada. Laps võtab rollimängus meelsasti erisuguseid rolle ning vastavalt rollile kasutab ka rollisuhtlust (kõnestiil, intonatsioon). Üha enam mõistab ja kasutab viie-aastane laps erinevaid suhtlemisstrateegiaid, nt ähvardust, lubadust, meelitamist; mõistab kaudseid ütlusi: palvet, ettepanekut, kutset jne (nt Mulle meeldib, kui sa minuga nukunurgas mängid; Mul jäävad sellest suurest kisast kõrvad haigeks). Selles vanuses laps loob täiskasvanu abita oma kogemuse põhjal 3-5-lauselise teksti, kasutades peamiselt ahellauseid. Ta suudab pildi, pildiseeria või kuuldud teksti põhjal jutustada täiskasvanu abiga. Jutustamist mõjutab, kuivõrd tuttav on stsenaarium, st kas on tegemist lapse jaoks juba varasemast tuttava sündmuse kajastamisega. Laps mõistab abiga ka oma kogemuste väliselt teksti ning suudab oma kogemuste najal tuletada tekstist puuduvat infot.

Allikas: M.Hallap & M.Padrik Lapse kõne arendamine. 2008. TÜ Kirjastus