1. Turunduskommunikatsioon mobiilsetes kanalites ehk m-turundus

Mobiilne turundus e m-turundus (mobile marketing) on praktikate kogu, mis võimaldab organisatsioonidel suhelda ja sidestuda oma sihtrühmaga interaktiivsel ja asjakohasel moel igasuguse mobiilse seadme või võrgu kaudu (Mobile Marketing Association 2012).

Turunduskommunikatsioon mobiilse seadme kaudu eristub oluliselt nt online-kanalitest, seda just tehniliste rakendusvõimaluste poolest ning ka tarbija kasutuskogemusest lähtuvalt (seade, mis on pidevalt kaasas). Samuti on tegemist viimaste aastate ühe kiiremini leviva kanaliga, tänu peamiselt nutitelefonide kiirele arengule ning üha taskukohasemale hinnale tavakasutaja jaoks.

M-turundust ehk turundust mobiilsete kanalite kaudu on tehtud ka varem (SMS- ja MMS-reklaamid ja pakkumised, helinatoonid jm), ent turunduskommunikatsiooni seisukohalt tõeliselt atraktiivseks on see kanal kujunenud alles viimastel aastatel, seda tänu nutitelefonide ja tahvelarvutite kiirele arengule ja kättesaadavuse paranemisele (nutitelefonide hinnad on jõudnud tavaliste mobiiltelefonidega samasse hinnaklassi).

Joonis 1. Nutitelefonide kasutajate osakaal maailmas 2011. aastal näitab nii olemasolevate nutitelefonide suurt hulka kui ka kasvupotentsiaali

Allikas: Meeker 2011.

Kärner (2012) kirjeldab uuringutulemuste põhjal Eesti nutitelefoni kasutajat kui keskmisest suurema sissetulekuga sihtrühma, kelle vanus on enam kui 25 eluaastat ning kellest 58% on naised. Enim nutitelefonide kasutajaid Baltikumis on Leedus (28%), seejärel Eestis (21%) ning Lätis (15%).
Siiski on nutitelefonide kättesaadavuse (hind) ja populaarsuse kasv suurendanud seadmete osakaalu pidevalt ka nooremate tarbijate hulgas.

Arvutimaailma veidi üle aasta tagasi korraldatud küsitlus Eesti mobiilisidefirmade seas tõi selgelt välja, et nutitelefonide osakaal kõigist müüdavatest mobiiltelefonidest on kasvanud juba üle poole (Arvutimaailm 2011).

M-turunduse kiirele arengule aitab kaasa nutitelefonide kättesaadavuse paranemine laiemale sihtrühmale, seda just peamiselt tänu hinna langemisele nn tavaliste mobiiltelefonidega võrreldavale tasemele.

„Maagiliseks piiriks peetakse 100 eurot, mil enamik mobiiliostjatest valib nutitelefoni ja toimub laiaulatuslik üleminek. Viimase aja populaarseima nutitelefoni, LG P500 (Android), tavahinnaks on hetkel ca 180 EUR, kuid mida on võimalik sooduskampaaniate raames soetada ka alla 150 EUR'i eest. On näha, et 100 EUR'i piir ei ole kaugel ning langeb tõenäoliselt 2012 aasta alguses." (Rannaberg 2011)

Digiagentuur OKIA (Rannaberg 2012) võrdleb oma blogis praegust aega Eesti m-turunduses sotsiaalmeedia turunduse kasvu algusega umbes kolm aastat tagasi, mil Facebooki oli kogunenud n-ö kriitiline mass - 100 000 eestlast, mis muutis kanali atraktiivseks ka turustajatele. Kuna nutitelefone on Eestis juba oluliselt üle 200 000, on m-turundus nüüdseks mõneti samas seisus.

Nutitelefonide funktsionaalsuse kiire arengu kaudu on mobiiltelefonist märkamatult saanud pea kogu igapäevast tegevust koordineeriv universaalne infoseade. See aga omakorda teeb mobiilsele seadmele turundamise ääretult atraktiivseks, sest nüüd on võimalik oma sihtrühmaga suhelda suvalisel ajahetkel (kuna seade on praktiliselt kogu aeg sisse lülitatud) ning mis peamine - personaalselt. Samuti võimaldab m-turundus üsna madalate kuludega luua uusi ja otseseid käibekasvatamise võimalusi (vt ptk „M-reklaam ehk reklaam mobiilsetes seadmetes" Your Reeboki näide), rääkimata väärtusliku tarbimisinfo kogumisest ja analüüsimisest. Tuleb vaid luua sihtrühma kõnetav rakendus (app(lication)) ja põhimõtteliselt oled saanud endale oma meediakanali, mida arendada (Haslam 2010).

Nutitelefonist on saamas kogu meie igapäevaelu juhtiv keskne info- ja meelelahutusseade, kuna see on pidevalt kaasas ja käepärast ning võimaldab samal ajal pea kõikjalt ja suvalisel ajahetkel internetiühendust. See loob omakorda uusi võimalusi turunduskommunikatsioonis.

M-turunduse võimalused:

  • personaalse kontakti võimalus, otsepakkumised;
  • kohese tagasiside võimalus, viivitamatule tegevusele orienteeritus (call to action);
  • kohalolek (positsioneerimine, pakkumiste lokaalsus) - kiire võimalus kontakt müügiks konverteerida;
  • kuluefektiivsus - suhteliselt madalate kulude juures otsese käibekasvu võimalus (vt ptk „M-reklaam ehk reklaam mobiilsetes seadmetes" Your Reeboki näide);
  • analüüs - hästi kogutav ja analüüsitav tarbimisinfo;
  • uus mõõde traditsioonilisele meediale - m-kanalid saavad olla siduv lüli online- ja offline-kampaaniate ja kanalite vahel.

Mitmele uuele turunduskommunikatsioonivõimalusele on omakorda andnud tõuke nutiseadmete tehniliste rakenduste arendamine. M-turunduse tegevusi toetavate kanalispetsiifiliste tehniliste võimalustena võib loetleda muu hulgas alljärgnevaid:

  • rakendused (apps);
  • kaamera - skannimine, QR-kood;
  • GPS - positsioneerimine, lokaliseerimine;
  • puutetundlik ekraan - mängulisus.

M-turunduse võimaluste iseloomustamiseks on kasutusele võetud termin SoLoMo (Social, Local, Mobile) - sotsiaalne, lokaalne, mobiilne.

Samadel alustel on tekkinud ka uut tüüpi mobiilsed sotsiaalvõrgustikud e MSNid (mobile social networks), tuntuimad neist on Foursquare ja Gowalla. Asukoha määramisel (nutitelefoni GPS-seadme abil) põhinevad sotsiaalvõrgustikud määravad erinevate teenusepakkujate tegevusraadiusesse jõudes kasutaja asukoha ning pakuvad võimalust end sobiva teenusepakkuja juurde sisse logida ning vastu võtta erinevat tarbimisteemalist informatsiooni, nt restoranide menüüd, kinokavad jm (Humphrey ja Laverie 2011).