Mitu uurimisküsimust/hüpoteesi on mõttekas sõnastada bakalaureuse- või magistritöös?
Sõnasta 2-3 uurimisküsimust või hüpoteesi oma teadustöö teemal.
Uurimisküsimuste või hüpoteeside arv sõltub töö eesmärgist ja mahust. Samas ei soovitata püstitada liiga palju hüpoteese, vaid pigem tuleks keskenduda sisukate hüpoteeside ammendavale tõestamisele.
Hüpoteeside tõestamine
Otsusta, kas need hüpoteesid on oletused, mida saab/on vaja tõestada.
Põhilised narkootikumid koolides on kanep (martihuaana, hašis), amfetamiin ja Ecstasy (Kull et al., 2002; Markina et al., 2002; Tikan, 2002).
Tõene
Väär
Väär !
Õige !
Hüpoteesi ei ole vaja enam tõestada, sest see on juba piisavalt tõestatud (autor viitab kolmele allikale). Lisaks sellele on hüpoteesis liiga palju põhilisi narkootikume, piisaks ühest-kahest. Kui autor soovib läbi viia kordusuuringu, siis peaks hüpoteesis sellele osutama.
Tüdrukud kasutavad rohkem verbaalset ja
kaudset agressiivsust kui poisid.
Tõene
Väär
Õige !
Väär !
Hüpoteesi on vaja tõestada. See on palju uuritud teema ning ilmselt on hulk autoreid, kes sellise tulemuseni on jõudnud. Kuna hüpotees sisaldab võrdlust, on seda võimalik tõestada või ümber lükata.
Peamine põhjus, miks noored hakkavad uimasteid
tarbima, on uudishimu rahuldamiseks (Masso, 2003; Kull et al., 2002).
Tõene
Väär
Väär !
Õige !
Kuna teemat on eelnevalt uuritud ja hüpotees teiste autorite poolt tõestatud, oleks mõtet püstitada selline hüpotees juhul, kui on alust arvata, et uimastite tarbimise põhjused on praegu teistsugused kui aastetel 2002 ja 2003. Sellisel juhul vajaks hüpotees ka ümbersõnastamist.
Nooremas koolieas esineb rohkem füüsilist ja
verbaalset agressiivsust kui kaudset agressiivsust.
Tõene
Väär
Õige !
Väär !
Hüpoteesi saab tõestada, kui see ümber sõnastada. Mõttekas oleks formuleerida kaks eraldi hüpoteesi - kahe eraldi väitena.
Õppimist mõjutavad tegurid 4.-6. klassis ei
erine oluliselt.
Tõene
Väär
Väär !
Õige !
Hüpoteesi ei saa tõestada, sest see on halvasti sõnastatud. Raske on aru saada, keda/mida omavahel võrdlema hakatakse. Võiks olla näiteks nii: 4., 5. ja 6. klassi õpilaste õppimist mõjutavad tegurid ei erine üksteisest statistiliselt olulisel määral.
Noorukid tarbivad legaalseid uimasteid juba
varases nooruses ning uimastite tarbimise näitajad tõusevad aastast aastasse
üha suuremaks (Borup & Lepp, 2002; Markina et al, 2002; Kull et al., 2002).
Tõene
Väär
Väär !
Õige !
Hüpoteesi ei saa tõestada, sest puudub võrdlus. Samuti on kolmes varasemas uurimuses sellise tulemuseni juba jõutud. Mõttekas oleks see hüpotees esitada kahe eraldi teadusliku teesina.
Meeldivaid ja lemmikuid aineid on õpilased
rohkem motiveeritud õppima.
Tõene
Väär
Väär !
Õige !
Kindlasti leiaks palju varasemaid uurimusi, mis kinnitavad, et meeldivaid tegevusi on inimesed rohkem motiveeritud tegema. Seega, tulemus on etteennustatav ning seda ei ole mõtet uurida. Ka on hüpotees halvasti sõnastatud, sest sõna rohkem kasutamine eeldab millegagi võrdlemist.