Müügitoetus

Ülevaade

Müügitoetus (sales promotion) on turunduskommunikatsioonitegevus, mille eesmärk on kohe või kiiremini mõjutada kliente (rohkem) ostma ning edasimüüjaid (rohkem) müüma. Kusjuures peamine eesmärk ei ole mitte niivõrd kogu tarbimismahu suurendamine, vaid ostmise ajastamine (Kuusik et al. 2010).

Müügitoetuse puhul võib eristada lõpptarbijale suunatud ja partneritele/jaotusvõrkudele suunatud müügiedendust.

Rakendusvõimalused

Müügitoetuse vormid:

  • lõpptarbijale suunatud (ostukäitumise aktiveerimine);
  • POS (point of sale) ehk müügikoha väljapanekud (tootealused, kampaaniasildid, maskotid, infolehed jne);
  • müügikeskkonna (kaubanduspinnad, kontoripinnad) turunduslahendused (nt kaubanduskeskuse reklaamivõimalused alates logoga kassaalusest kuni keskuse sisetelevisioonini);
  • degusteerimised, tootenäidised, kingitused, preemiatooted, sooduspakendid (2 = 1 jm);
  • allahindlused ja soodusmüügid, müügitagastused;
  • tarbijamängud/võistlused, (soodus)kupongid;
  • lojaalsusprogrammid, kliendikaardid;
  • edasimüüjatele suunatud (kättesaadavuse ja jaotusvõrgustiku parendamine): hinnakokkulepped, preemiad toote lattuvõtmisel, tootepaigutuste preemiad, müügimeeskondade motiveerimine ja müügivõistlused, preemiad müügitulemuste/kampaaniate pealt, koolitused.

Müügitoetuse eelised:

  • ostukäitumise aktiveerimine, nt motiveerib esimest ostu;
  • tähelepanu tõmbamine: aitab toodet ja/või reklaami paremini eristada konkurentsisituatsioonis ja üldisest meediamürast;
  • lisaväärtus tarbijale;
  • kohene ostukäitumise aktiveerimine, mille tulemused on hästi mõõdetavad;
  • võimalus mõjutada nii tarbijaid kui ka vahendajaid.

Müügitoetuse puudused Kuusiku jt (2010) järgi:

  • lühiajaline erikampaania võib kahjustada brändi tarbijaväärtust (brand equity);
  • sagedased (eri)kampaaniad vähendavad tarbija soovi toodet kampaaniavälisel ajal ilma lisaväärtuse või allahindluseta osta;
  • kampaania tulemused on lühiajalised.
iDevice ikoon Näide

Müügikeskkonna reklaamlahendused

Tootereklaam müügikohas on üks efektiivsemaid viise aktiveerida kohest ostukäitumist, sh impulssoste. Tähelepanu püüdvad reklaamid nt kaubanduskeskustes ja n-ö täpselt tarbija kaubateel on hea võimalus kallutada ostuotsus just reklaamitud toote kasuks.

Foto: MWorks.

Reklaam ostukärul hoiab reklaamsõnumi aktiivsena kogu kauplusekülastuse jooksul:

Foto: MWorks.


iDevice ikoon Vasta küsimustele!
  • Mis on müügitoetuse peamine eesmärk?
  • Loetlege erinevaid müügitoetuse võtteid.