Ema haridustaseme ja mõistvuse seosed 5-aastaste sügavalt enneaegsena sündinud laste arenguga

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Uuriti ema mõistvuse stiili ja sotsiaaldemograafiliste faktorite seoseid lapse arenguga enneaegselt sündinud laste valimis. 29 lapse (keskmine vanuse 5a10; keskmiselt gestatsiooninädalaid 27,3) arengut hinnati PEP-R-testi (Psühholoogilis-pedagoogiline profiil; Schopler, Reichler, Bashford, Lansing, & Marcus, 1990) ja 5-15 küsimustikuga (Five to Fifteen, Kadesjö et al., 2004). Ema reflektiivset funktsioneerimist hinnati Vanema Mõistvuse Hindamise Intervjuuga (Oppenheim & Koren-Karie, 2002b). Sügavalt enneaegselt sündinud lapsed pole 5-aastaselt arengus omaealistele järele jõudnud: PEP-R testis on mahajäämus 18 kuud; 5-15 küsimustikus enamikus valdkondades üle keskmise raskusi. Ema kõrgharidus ennustab kõrgemaid tulemusi PEP-R-testis (p = .016), vähem ebaõnnestumisi (p = .008), kõrgemat arengulist vanust (p = .039), vähem probleeme 5-15 Kõne domeenis (p = .036). Ema täielikult mõistev stiil ennustab lapse kõrgemaid tulemusi PEP-R testis (p = .041), kõrgemat arengulist vanust (p = .043), adekvaatsemat kõnet (p =.026). 5-15 küsimustikus on pealiskaudselt tõlgendavate emade lastel rohkem probleeme Täidesaatvate funktsioonide domeenis (p = .032). ANOVA näitab ema hariduse peamõju lapse arengulisele vanusele (F (2, 26) = 4.34, p = .026); mõistvuse stiilil peamõju ei ilmne, samuti ei esine muutujatevahelist interaktsiooni.

Description

Keywords

Citation