dc.description.abstract | Uuriti ema mõistvuse stiili ja sotsiaaldemograafiliste faktorite seoseid lapse arenguga
enneaegselt sündinud laste valimis. 29 lapse (keskmine vanuse 5a10; keskmiselt
gestatsiooninädalaid 27,3) arengut hinnati PEP-R-testi (Psühholoogilis-pedagoogiline
profiil; Schopler, Reichler, Bashford, Lansing, & Marcus, 1990) ja 5-15
küsimustikuga (Five to Fifteen, Kadesjö et al., 2004). Ema reflektiivset
funktsioneerimist hinnati Vanema Mõistvuse Hindamise Intervjuuga (Oppenheim &
Koren-Karie, 2002b).
Sügavalt enneaegselt sündinud lapsed pole 5-aastaselt arengus omaealistele järele
jõudnud: PEP-R testis on mahajäämus 18 kuud; 5-15 küsimustikus enamikus
valdkondades üle keskmise raskusi.
Ema kõrgharidus ennustab kõrgemaid tulemusi PEP-R-testis (p = .016), vähem
ebaõnnestumisi (p = .008), kõrgemat arengulist vanust (p = .039), vähem probleeme
5-15 Kõne domeenis (p = .036).
Ema täielikult mõistev stiil ennustab lapse kõrgemaid tulemusi PEP-R testis (p =
.041), kõrgemat arengulist vanust (p = .043), adekvaatsemat kõnet (p =.026). 5-15
küsimustikus on pealiskaudselt tõlgendavate emade lastel rohkem probleeme
Täidesaatvate funktsioonide domeenis (p = .032).
ANOVA näitab ema hariduse peamõju lapse arengulisele vanusele (F (2, 26) = 4.34,
p = .026); mõistvuse stiilil peamõju ei ilmne, samuti ei esine muutujatevahelist
interaktsiooni. | et |