Ema haridustaseme ja mõistvuse seosed 5-aastaste sügavalt enneaegsena sündinud laste arenguga
Date
2012
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Uuriti ema mõistvuse stiili ja sotsiaaldemograafiliste faktorite seoseid lapse arenguga
enneaegselt sündinud laste valimis. 29 lapse (keskmine vanuse 5a10; keskmiselt
gestatsiooninädalaid 27,3) arengut hinnati PEP-R-testi (Psühholoogilis-pedagoogiline
profiil; Schopler, Reichler, Bashford, Lansing, & Marcus, 1990) ja 5-15
küsimustikuga (Five to Fifteen, Kadesjö et al., 2004). Ema reflektiivset
funktsioneerimist hinnati Vanema Mõistvuse Hindamise Intervjuuga (Oppenheim &
Koren-Karie, 2002b).
Sügavalt enneaegselt sündinud lapsed pole 5-aastaselt arengus omaealistele järele
jõudnud: PEP-R testis on mahajäämus 18 kuud; 5-15 küsimustikus enamikus
valdkondades üle keskmise raskusi.
Ema kõrgharidus ennustab kõrgemaid tulemusi PEP-R-testis (p = .016), vähem
ebaõnnestumisi (p = .008), kõrgemat arengulist vanust (p = .039), vähem probleeme
5-15 Kõne domeenis (p = .036).
Ema täielikult mõistev stiil ennustab lapse kõrgemaid tulemusi PEP-R testis (p =
.041), kõrgemat arengulist vanust (p = .043), adekvaatsemat kõnet (p =.026). 5-15
küsimustikus on pealiskaudselt tõlgendavate emade lastel rohkem probleeme
Täidesaatvate funktsioonide domeenis (p = .032).
ANOVA näitab ema hariduse peamõju lapse arengulisele vanusele (F (2, 26) = 4.34,
p = .026); mõistvuse stiilil peamõju ei ilmne, samuti ei esine muutujatevahelist
interaktsiooni.