Tööturule sisenevate Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni instituudi tudengite enesepresentatsioon Facebookis

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Antud töö eesmärgiks oli uurida Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni instituudi III kursuse tudengite enesepresenteerimise teadlikkust Facebookis ning kas neil on sealjuures muljekujundusstrateegiaid. Töö eesmärk oli samuti välja selgitada, kuidas peatselt tööturul aktiivseks muutuvad tudengid suhtuvad sotsiaalvõrgustikepõhistesse taustauuringutesse ning millist rolli üleüldse omab Facebooki profiil tööle kandideerimisel. Tööd innustas kirjutama 2012. märtsis Eesti Päevalehes ilmunud artikkel, mis tõi päevavalgele taustauuringute tegemise sotsiaalmeedias. Teoreetilist alust andsid ka Katriin Visamaa (2011) ja Eva-Liis Ivaski (2013) bakalaureusetööd, mis puudutasid mõlemad tööandjate poolt läbiviidavaid taustauuringuid. Tulemuste välja selgitamiseks viisin läbi kaksteist semistruktureeritud informandiintervjuud omaenda kursusekaaslastega. Valimisse kuulusid tudengid, kes ei teinud töö kirjutamise hetkel erialast tööd ning on autoriga peaaegu ühevanused. Intervjuud viisin läbi kursusekaaslastega, kes olid esimestena nõus uuringus osalema. Sugu valimi koostamisel ei arvestatud – intervjueerisin viit kursusevenda ning seitset kursuseõde. Tööst selgus, et kõik tudengid kasutavad Facebooki juba vähemalt kaks aastat ning neil on selleks sarnased eesmärgid saada meelelahutust ning suhelda sõpradega. Uuringus osalenud tudengid olid arvamusel, et Facebook kui maailma populaarseim sotsiaalvõrgustik on enese presenteerimiseks ja mulje kujundamiseks sobiv keskkond, kuid nad ei pidanud seda võimalust enda jaoks eriti oluliseks, mistõttu puudusid neil ka teadlikud strateegiad, kuidas endast edukamalt soovitud muljet kujundada. Tudengid olid enda sõnul võrdlemisi passiivsed, kuid alateadlike strateegiatena saab välja tuua aususe ning valikulise enesepresentatsiooni, mille puhul kaaluti hoolikalt, kas ja mida enda profiilile postitada. Samuti pidasid kõik neist vajalikuks oma profiili teiste eest varjata. Siinjuures tulid välja äärmused: kui üks tudeng otsustas kogu sisu oma Facebooki kontolt eemaldada, ainult eesnimega esineda ja profiili täiesti privaatseks muuta, siis mõned pidasid vajalikuks vaid mõned üksikud profiili osad varjata. Põhjuseks toodi Facebooki avalik olemus – näiliselt võid konto privaatseks muuta, kuid kui midagi sinna postitad, võib see ikkagi levida. Kuigi tudengid ei pidanud Facebooki profiili tööle kandideerimise seisukohast eriti oluliseks, olid nad teadlikud, et tulevased tööandjad võivad nende profiile jälgida. Kahel juhul oli tudengitel kogemusi sellega, et töövestlusel anti neile märku Facebooki profiili vaatamisest. Hoolimata sellest, et tudengite arvates on Facebooki roll tööle kandideerimisel üle tähtsustatud, tõid nad välja, et tööandjate silmis on kõige tähtsamad profiilipilt ning teised fotod. Facebooki teiste profiiliosade (infokast, meeldimised, sein jne) puhul olid arvamused vastakad. Ühiselt oldi siiski kindlad selles, et potentsiaalne tööandja otsib ja loodab Facebooki profiililt leida pigem midagi positiivset. Sellegipoolest öeldi, et ajakirjanduse ja kommunikatsiooni eriala puhul võib sotsiaalvõrgustikus enda presenteerimine veidike suurema kaaluga olla, kui mõne teise ala puhul. Bakalaureusetöö käsitles ka tööandjate tegevuse eetilisust ning seaduslikkust. Kuigi sotsiaalvõrgustikepõhine taustauuring ei ole otseselt seadusega keelatud, ei tohi tööandja pelgalt Facebooki profiili põhjal otsust teha. Tööst selgus, et kuigi paar tudengit olid kuulnud midagi taustauuringuid puudutavatest seadustest, ei kahelnud nad selle eetilisuses, sest Facebooki peeti avalikuks. Nende arvates ei ole probleemne ka Facebooki konto põhjal otsuste tegemine. Ühel juhul arvati lausa, et tööandja peab kindlasti kandideerija Facebooki profiili vaatama. Küll aga märkisid nad, et nende arvates ei ole Facebook eriti tõsiseltvõetav allikas ning pidasid väärtuslikumaks pigem töövestlust, sest sotsiaalvõrgustikus võib igaüks ennast täpselt sellisena presenteerida, nagu ta ise tahab. Ise nad ennast kuidagi positiivsemas võtmes presenteerinud ei ole, sest eelistavad ausust. Võtmesõnad: veebipõhised sotsiaalvõrgustikud, Facebook, enesepresentatsioon, muljekujundus, värbamine, kandideerimine.

Description

Keywords

Citation