Toimepidevuse tagamine ja korraldus avalike teenuste osutamisel Eestis

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Antud magistritöö andis ülevaate toimepidevuse tagamise teooriast ja korraldusest avalike teenuste osutamisel Eestis. Esmalt tutvustati toimepidevuse tausta ja lähiaastate arenguid Eestis ja mujal maailmas. Töö teoreetilises osas kirjutati süstemaatiliselt lahti toimepidevuse tagamise protsessi tegevused ja muud seotud asjaolud. Praktilises osas viidi läbi intervjuud ISKE-ga reguleeritud ja hädaolukorra seaduse alusel opereerivate avalike teenuste valdkondade esindajatega. Saadud informatsiooni põhjal koostati ülevaated teenuste toimepidevuse olukorrast. Samuti uuriti viimastel aastatel enim meediakajastust saanud intsidente ja esitati neist kompaktsed juhtumikirjeldused. Kogutud informatsiooni analüüsimisel selgus, et üldine teenuste toimepidevuse olukord on hea – ükski teenus ei ole häiritud olnud rohkem kui paar ööpäeva, samuti ei ole viimastel aastatel tekkinud ühtegi väga suure mõjuga kriisiolukorda. Paraku ei saa kuidagi otsustada, kas tegemist on eduka riskide maandamisega või lihtsalt õnneliku juhusega. Valdkonna süvendatud uurimisel selgus, et toimepidevuse tagamisel on palju arenguruumi ja mitmed väljakutsed ootavad lahendust. Alahinnatakse sõltuvust infotehnoloogilistest vahenditest, mis suureneb tõenäoliselt lähiaastatel veelgi. Saadud teadmiste põhjal identifitseeriti olulisemad kitsaskohad ning antud magistritöö autor esitas üheksa ettepanekut toimepidevuse tagamise edendamiseks. Üks magistritöö eesmärkidest oli toimepidevuse alase teadlikkuse tõstmine. Töö autor on saanud juba intervjueeritavatelt positiivset tagasisidet, et läbiviidud vestlused panid rohkem mõtlema toimepidevuse tagamise aspektidele ja tuletasid meelde, et teatud toimepidevusega seotud tegevused on üldise töökorralduse seas märkamatult tagaplaanile jäänud. Antud magistritöö võib tulevikus olla sisendiks: 1. Toimepidevuse alasele loengule või loengukursusele 2. Toimepidevuse alasele artiklile 3. Toimepidevuse tagamist tutvustavale juhendmaterjalile Antud töö keskendus avalike teenuste toimepidevuse korralduse hindamisele, kuna erasektori ettevõtete turvalisuse olukorrast puudub üldine statistika ja avalikult oma meetmetest rääkida ei soovita. See on hästi mõistetav, kuna turvalisuse olukorra avaldamine on juba iseenesest turvarisk. Erasektori olukorra kaardistamine ja edendamine on järgmine oluline väljakutse. Seda eriti tänapäevases majandussituatsioonis, kus olemasolevate ja loodavate ettevõtete püsimine ja areng on ühiskondlikust seisukohast äärmiselt suure tähtsusega.
The main purpose of this thesis is to raise awareness regarding business continuity management. Two major goals are providing clear and concise guidelines in Estonian language for implementing business continuity measures and giving an overview of its progress in public services of Estonia. This thesis begins with giving a general background of business continuity management in Estonia as well as other countries. A short overview of history, trends, statistics, standards, federal regulations and implementation guides is provided. It is followed by a detailed breakdown of actions needed to implement business continuity management. This theoretical part introduces conducting business impact analysis and risk analysis, managing risks, compiling business continuity plans, considering budgets, staffing teams and dealing with crisis communication. The second part of this thesis focuses on public services in Estonia. Different interviews were carried out with representatives of various public services, including life-critical services, ministries and local governments who coordinate them and officials who regulate business continuity management on a federal level. The conducted interviews enabled compiling overviews of the different aspects of implementing business continuity in public services. Gathered information showed that public services have not been affected by extensive crisis in the last years. None of the life-critical services have been disrupted for more than a few days. It remains unknown if that is an indication of good risk management or simply good fortune. However, by looking into business continuity measures more thoroughly, it became apparent that there is room for improvement and some challenges still need solutions. Based on the information gathered from those interviews, governmental analysis documents and media, the author proposed nine suggestions to improve business continuity management. The author of this thesis has already received positive feedback that the interviews carried out raised participants’ awareness and reminded them to prioritize implementing continuity measures.

Description

Keywords

Citation