Uudisteoperaatori töö Aktuaalse Kaamera näitel

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Bakalaureusetöö peamine eesmärk oli välja selgitada millised on operaatorite töövõtted ning milline on sealjuures suhtlus toimetajaga. Teisalt soovisin uurida kuivõrd mõjutab operaator uudisloo kujunemist ja kas ning mil määral kattub teleajakirjanduse teooria praktilise uudisteoperaatoritööga. Ühtlasi pakkusin käesoleva tööga võrdlusmaterjali seniste teletoimetust ja uudispilti mitmekülgselt uurinud tööde kõrvale, kus varasemalt pole uudisteoperaatoritele tähelepanu pööratud. Vastamaks bakalaureusetöös püstitatud eesmärgile ning uurimusküsimustele viisin kuue „Aktuaalse kaamera“ operaatoriga läbi vaatlused ning intervjuud vahemikus veebruar–aprill 2015. Vaatlustel jälgisin iga uudisteoperaatori tööd ja suhtlust toimetajaga vähemalt kahe uudisloo võttel. Vaatlustele järgnesid semistruktureeritud intervjuud, mille küsimustik oli koostatud uurimisküsimustest lähtuvalt. Kombineeritud meetod andis võimaluse uurimustöös kõrvutada omavahel operaatorite minapilti, tegelikkust ning teooriat. Tulemustest selgus, et uudisteoperaatorite peamised ülesanded on võtta üles uudislooks vajalik visuaalne materjal rappumisvabalt koos korrektsete tehniliste sätete ja heliga. Ühtlasi väärtustavad „Aktuaalse kaamera“ uudisteoperaatorid esteetilist pilti, mille saavutamiseks lähtuvad nad kompositsioonireeglitest. Intervjueeritavat filmitakse erilise „AK plaani“ alusel. Intervjuu toimumispaiga valib operaator lähtudes nii visuaalist kui ka helist ja valgusest. Operaatorid tõdevad, et tehniliselt korrektset pilti polegi alati võimalik saavutada ning seepärast ei maksa ka muretseda, sest operaatorite hinnangul televaataja mõistab, et tegemist on kiiresti üles võetud materjaliga, milles on esteetilise pildi saavutamine keeruline. Visuaalset atraktiivset pilti on teleuudistes operaatorite hinnangul veelgi keerulisem üles filmida, sest toimetus on juba uudise ettevalmistamise faasis fokusseeritud pigem uudisloo tekstile kui visuaalile. Seepärast tehaksegi tihtipeale teleuudiseid mitte-käega katsutavatel teemadel nagu näiteks poliitilised ja majandusteemalised uudised, sellistes situatsioonides pole aga autentseid visuaale, mida televaatajale põnevalt üles filmida. Osaliselt piirab operaatorite töövõtteid saavutamaks põnevat pilti ka „Aktuaalse kaamera“ formaat, mis eeldabki naturaalset pilti. Sealjuures ei taju operaatorid ka televaatajatelt survet, sest viimased ei eeldagi uudistes põnevate visuaalsete lahenduste nägemist, vaid tahavad lihtsalt kuulda päevauudiseid. Teisalt ilmnes uurimistulemustes, et operaatorite arvates kaetakse tihti uudislugu suvalisse järjekorda asetatud plaanidega, mis ei moodusta visuaalset tervikut ja ei anna sealjuures tekstile lisaväärtust. Seepärast kõrvutasid operaatorid praegust uudisteprogrammi raadiosaatega, kus pilti vaatamata saab heliga kogu vajaliku info kätte. Samas kurioosselt leiavad operaatorid, et ideaalis peaks teleuudistes just vastupidi olema – pilt peaks suutma kogu loo tuuma edasi anda ka helita. Kuigi „Aktuaalse kaamera“ uudisteoperaatorid on endi sõnul püüdnud olukorda muuta ja panna toimetust mõistma visuaalide olulisust, on senised pingutused olnud tulutud. Seda mitmel põhjusel, peamiselt kuna pildiline lähenemine uudisloo ülesehitamisel nõuab palju rohkem ressurssi, aega kui ka läbimõtlemist. Praeguses situatsioonis lähevad operaator ja toimetaja uudisvõttele küll koos, kuid võtteplatsil tegutsetakse pigem eraldiseisvalt. Samuti ei tunneta operaatorid uudisloo lõplikus kujunemises vastutust, sest uudise alla läheb kirja toimetaja, mitte tema nimi. Seeläbi tajuvadki uudisteoperaatorid end pigem alaväärtustatud vahendajana, kelle ainsaks ülesandeks on uudislugu üles võtta. Määravaks ei ole siinkohal visuaalide atraktiivsus, vaid lihtsalt vajalike katteplaanide olemasolu. Ühtlasi ilmnes intervjuudes operaatoritega, et kuna nemad ei vastuta uudisloo eest, siis on nad ka nõus enda eetilisi tõekspidamisi hülgama, sest kui toimetus peab vajalikuks mingi uudise ja selle pildi olemasolu, siis puudub operaatoril otsustusõigus ja ka vastutus eetrisse lastavates uudistes. Kokkuvõtvalt võib öelda, et teletoimetuse töös on uudisteoperaatorite meelest visuaali seisukohalt mitmeid paranduspunkte. Neist suurim on „Aktuaalse kaamera“ formaat, mis hetkel on end uudisteoperaatorite jaoks ammendanud ning vajaks radikaalset muudatust, sest praegusel kujul ei täida ta uudistesaate rolli, vaid on pigem päeva kokkuvõttev saade, mille pilt ei paku sisule olulist lisandväärtust. Võimaliku lahendusena nähakse detailsemat ning rahulikumat lähenemist uudislugudele, kus kajastataks sündmusi põhjalikumalt kui trükimeedias ning kutsutaks stuudiosse veelgi enam saatekülalisi. Seeläbi oleks ka enam aega pühenduda uudisloo visuaalide mõtestatud kujutamisele. Töö autorina teadvustan, et niivõrd väikse kvalitatiivuuringuga pole võimalik laiemaid üldistusi Eesti teleajakirjanduses teha, kuid siiski leian, et antud töö võib olla hüppelauaks teleuudiste operaatorite edaspidiseks uurimiseks. Mille lähemalt tundmaõppimisel saaks tulevikus välja selgitada võimalikud edasiarenduse punktid, millega uudisteoperaatori tööd ning seeläbi ka uudiste visuaale paremaks muuta.

Description

Keywords

Citation