La construction des mondes possibles dans le roman " L'Attentat " par Yasmina Khadra

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Võimalike maailmade loomine Yasmina Khadra romaanis Plahvatus „Võimalike maailmade loomine Yasmina Khadra romaanis „Plahvatus““ („La construction des mondes possibles dans le roman " L’Attentat " par Yasmina Khadra“) kirjeldab eelnimetatud romaani näitel, kuidas lugeja tekstiuniversumit konstrueerib. Lugeja kasutab tekstimaailma loomiseks mitte ainult raamatus sisalduvat infot, vaid ka oma teadmisi päris maailmast ja žanrireeglitest ning maailma aluseks on tema isiklikud veendumused ja tõekspidamised. See lähtub eeldusest, et kõik maailmad on teoreetiliselt võimalikud, kuid mitte võrdsel määral. Mida rohem informatsiooni maailma kohta on ja mida paremini see sobitub lugeja olemasoleva maailmapildiga, seda „kättesaadavam“ see maailm lugejale on. Maailm, mille kohta käiv info on vastuoluline (näiteks maailm, kus esmalt väidetakse, et taevas on sinine ja gravitatsioon toimub, kuid hiljem öeldakse, et taevas on alati roheline olnud ning gravitatsiooni pole mingil põhjusel antud paigas eksisteerinudki), on võimatu. Nii et saa lugeja näiteks hullumeelse sonimise põhjal koherentset maailmapilti konstrueerida. See ei tähenda aga sugugi, et lugemiselamus äärmiselt meeldiv ei võiks olla. „Plahvatus“ kirjeldab olukorda Iisraelis, kus peategelase (palestiinlasest arsti ja humanisti) naine end kohvikus õhku laseb. Raamat otsib vastust küsimusele, kas vägivald on ainus lahendus (reklaamides tugevalt seisukohta, et see pole üldse lahendus, sest vägivald sünnitab vägivalda), ja tutvustab selle käigus erinevate osapoolte maailmapilti, mille põhjal lugeja teksti tegelikku reaalsust konstrueerida üritab.
Le présent mémoire se divise en trois parties. Le premier chapitre va nous apporter les informations nécessaires pour l’analyse. Dans cette partie, nous allons ainsi introduire l’auteur, l’œuvre, la théorie littéraire des mondes possibles et du rôle du lecteur. Dans le deuxième chapitre, nous nous concentrons sur les informations extratextuelles que le lecteur utilise pour faire la base du monde. Faire le monde littéraire est un processus vaste, en plus des informations du livre nous appliquons toutes les connaissances générales de notre vie et des autres livres. Le troisième chapitre, quant à lui, sera composé de l’analyse elle-même sur le roman L'Attentat dans la position du lecteur. Les mondes différents crées dans le livre et les fondations sur quelles ces mondes sont basés, seront ainsi traités. Ce chapitre va, par ce biais, nous donner une image de l’univers textuel, les particularités de sa reconstruction et le rôle du lecteur dans ce processus

Description

Keywords

prantsuse keel, tekstianalüüs, Khadra, Yasmina, maailmapilt

Citation