Sclerosis multiplex'i diagnoosiga inimeste ja kontrollgrupi õppimise efekti hindamine neuropsühholoogilistes testides

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva magistritöö eesmärgiks oli välja selgitada sclerosis multiplex’i (SM) diagnoosiga inimestel neuropsühholoogilistes testides esinev õppimise efekt kontrollgrupiga võrreldes. Uurimuses osales 26 SM diagnoosiga inimest, kellel esines uurimistöö läbiviimisel haiguse ägenemine, 20 SM diagnoosiga inimest, kellel ägenemisi ei esinenud, ning kontrollgrupp, mille moodustasid 26 tervet inimest. Ägenemise järgselt leiti SM diagnoosiga inimestel tulemuste paranemisi 13 neuropsühholoogilise testi seast viies testis - peamiselt tähelepanu ja informatsioonitöötluskiirust nõudvates testides. Kontrollgrupil esines lühema hindamisintervalli tingimustes õppimise efekt seitsmes testis, enamasti mälu ja õppimist hindavates testides. Kasutades pooleteistaastast testimisintervalli, ei täheldatud ilma ägenemisteta SM grupil õppimise efekti kordagi, samas kui normgrupil leiti tulemuste paranemisi kaheksas testis – tähelepanu ja informatsioonitöötluskiirust nõudvates testides, mälutestides (Buschke valikulise meenutamise testis, Pensionäri ja koera loo testis) ning kognitiivset paindlikkust mõõtvatest testidest (verbaalse voolavuse semantilise kategooria testis). Mälutestides esines normgrupil õppimise efekt hoolimata alternatiivsete testivormide kasutamisest. Uurimuse vältel ei täheldatud nii tervetel kui ka SM grupil kordagi õppimise efekti verbaalse voolavuse foneemilise kategooria testis.

Description

Keywords

Citation