Kas varane kõne areng on seotud lugemisoskusega algklassides?

Date

2016

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Uurimistöö põhieesmärgiks oli leida võimalik seos laste väga varajase kõne tulemuste ning hilisema lugemisoskuse vahel. Varajase kõne andmed koguti MacArthur-Batesi suhtlemise arengu testi eestindatud versiooniga 27 lapse kohta vanuses 14-16 kuud (M=15,11, SD=0,75). Teise testimisega kogusin andmed laste lugemisoskuse, verbaalse võimekuse, töömälu mahu, infotöötlemise kiiruse ja mitteverbaalse intelligentsuse kohta laste vanuses 8-11 aastat (M=9,22, SD=0,89). Korrelatsioon- ja regressioonanalüüsi tulemusena käesolevas uurimistöös varajase kõne arengu ja laste hilisema lugemisoskuse vahel seost ei leitud. Samaaegselt mõõdetuna on lapse vanus, töömälu maht, verbaalne võimekus, üldintelligentsus ning automaatse nimetamise kiirus seotud lugemisoskusega.

Description

Keywords

varajase kõne areng, lugemisoskus, MacArthur-Batesi suhtlemise arengu test, early speech development, reading abilities, MacArthur-Bates Communicative Development Inventory: Infant Form

Citation