Kas varane kõne areng on seotud lugemisoskusega algklassides?
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Uurimistöö põhieesmärgiks oli leida võimalik seos laste väga varajase kõne tulemuste
ning hilisema lugemisoskuse vahel. Varajase kõne andmed koguti MacArthur-Batesi
suhtlemise arengu testi eestindatud versiooniga 27 lapse kohta vanuses 14-16 kuud
(M=15,11, SD=0,75). Teise testimisega kogusin andmed laste lugemisoskuse,
verbaalse võimekuse, töömälu mahu, infotöötlemise kiiruse ja mitteverbaalse
intelligentsuse kohta laste vanuses 8-11 aastat (M=9,22, SD=0,89). Korrelatsioon- ja
regressioonanalüüsi tulemusena käesolevas uurimistöös varajase kõne arengu ja laste
hilisema lugemisoskuse vahel seost ei leitud. Samaaegselt mõõdetuna on lapse vanus,
töömälu maht, verbaalne võimekus, üldintelligentsus ning automaatse nimetamise
kiirus seotud lugemisoskusega.
Description
Keywords
varajase kõne areng, lugemisoskus, MacArthur-Batesi suhtlemise arengu test, early speech development, reading abilities, MacArthur-Bates Communicative Development Inventory: Infant Form