Visuaalne kommunikatsioon Harju maakonna üldhariduskoolide kodulehtedel

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva bakalaureusetöö eesmärgiks oli saada ülevaade varasematest uuringutest koolide veebilehtede kohta ning koostada teoreetiline ülevaade mõistmaks, kuidas kasutatakse erinevaid kujunduslike elemente, sümboleid ja nende asetust eri tüüpi Harju maakonna üldhariduskoolide kodulehekülgedel. Töö eesmärgi saavutamiseks viisin läbi standardiseeritud kontentanalüüsi 144 kooli veebilehe näitel kasutades teooriale tuginedes paika pandud koodipuud. Nagu nähtub varasematest uuringutest ja teadustekstidest, on kooli koduleht oluline kommunikatsioonikanal ning lisaks sisule on veebilehtede funktsionaalsuse üheks osaks ka nende disain, kuid seda on Eesti kontekstis teenimatult vähe uuritud. Kontentanalüüsi tulemusena võib öelda, et Harju maakonna üldhariduskoolide leheküljed erinesid üksteisest nii välimuse kui ka funktsionaalsuse poolest, isegi juhtudel kui veebilehtede aluseks oli sama platvorm. Samas aga leidus eri tüüpi koolide veebisaitidel samalaadi sümboleid ja pilte, kuid nende esitamine veebilehe külastajatele võis erineda kvaliteedi ja idee poolest. Koolide kodulehed peavad vastama erinevate huvipoolte vajadustele, samas aga keskenduma ka üldiselt veebilehe visuaalile, sest see on üheks kooli visiitkaardiks paljudele külastajatele või potentsiaalsetele huvipooltele. Teooriale tuginedes selgus, et Eesti koolide veebilehtede peamisteks sihtrühmadeks on õpilased, lapsevanemad ja õpetajad. Samas aga oli just kontentanalüüsis kaudu näha, et sihtrühmadele suunatud informatsiooni oli keeruline koolide kodulehtedelt tuvastada. Lähtuvalt kontentanalüüsi tulemustest sõnastasin lihtsamad soovitused, kuidas saaksid Eesti üldhariduskoolid soovi või võimaluse korral enda veebilehte täiustada. Ettepanekute juures viitasin ka autoritele, kes konkreetse soovituse puhul täpsemat informatsiooni jagavad. Minu töö puhul on tegemist ühe vähestest eestikeelsest kooli kodulehekülgede uuringutest, seega on edasisi uuringusuundi veel palju. Jätku-uuringute või tulevaste tööde puhul võib esialgu analüüsi kaasata teiste maakondade koolid, et mõista Eesti üldhariduskoolide kodulehekülgede olukorda suuremas pildis ning leida veel ühiseid platvorme, mida koolid on kasutamas. Samuti oleks huvitav intervjueerida kooli veebilehtede huvipooli, et mõista paremini, kuidas nemad sealset sisu loovad, mõistavad ja kasutavad.

Description

Keywords

visuaalne kommunikatsioon, üldhariduskoolid, veebisaidid, kujundus, sümbolid, Harjumaa, koolid, õppeasutused

Citation