Koolikiusamise pealtnägemine: kõrvalseisjate psühholoogiline heaolu

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva töö eesmärk oli uurida kiusamise kõrvalseisja rolli ja psühholoogilise heaolu seoseid, lisaks uuriti soolisi erinevusi kiusamise liikide osas. Uurimuses osales 61 õpilast viiest Eesti üldhariduskoolist, kelle vanus jääb vahemikku 13-16 eluaastat (M = 14,13, SD = 0,92). Õpilaste kogemust kiusaja, ohvri või kõrvalseisjana määratleti Olweuse kiusaja-ohvri küsimustiku abil ning psühholoogilist heaolu mõõdeti Kidscreen-52 küsimustikuga. Uuringust selgus, et kõrvalseisja rollis olevatel õpilastel, kes olid ühtlasi kiusamise ohvrid, oli madalam psühholoogiline heaolu võrreldes kõrvalseisjatega, keda ei olnud kiusatud. Samuti leiti, et poisid olid rohkem seotud verbaalse kiusamisega kui tüdrukud. Kiusamise ennetamise ja sekkumise seisukohast on oluline arvestada ohvriks olevate kõrvalseisjate võimalike vaimse tervise probleemidega.

Description

Keywords

kõrvalseisja, pealtnägija, kiusamise rollid, bystander, bully roles

Citation