Populism ja demagoogia poliitilises kommunikatsioonis: EKRE 2019
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Populismi ja demagoogia kasutus poliitilises kommunikatsioonis on tänaseks muutunud
nähtamatuks, kuna terve poliitiline maailm on seda laias ulatuses kasutamas. Tänu sellele ei pöörata
väljaspool poliitakadeemilist maailma populismile ja demagoogiale ning nende määratlemisele
suurt tähelepanu. Põhjuseks on arvamus, et see ongi lihtsalt viis kuidas poliitika toimib. Käesoleva
bakalaureusetöö eesmärgiks on uurida populismi ja demagoogiat ning vaadelda nende nähtuste
toimimist poliitilises kommunikatsioonis ühe erakonna näitel. Vaatlusaluseks erakonnaks antud töös
on Eesti Konservatiivne Rahvaerakond.
Töö empiirilise osas on analüüsitud 2019. aasta Riigikogu valimistele eelnenud viite Eesti
Rahvusringhäälingu teledebatti. Töös on analüüsimeetodina kasutatud kvalitatiivset sisuanalüüsi.
Analüüsi käigus prooviti leida vastused järgnevatele küsimustele: Mis on populaarseim
populismivõte EKRE retoorikas Riigikogu valimisi sissejuhatavatel valimisdebattidel? Milline on
populismi ja demagoogia esinevuse sagedus? Millised on erinevate populismi- ja demagoogia
võtete sagedused? Milliste populismi- ja demagoogiavõtetega loodab EKRE auditooriumi enda
poole võita?
Töö käigus selgus, et populaarseimaks populismivõtteks EKRE retoorikas osutus oponendi kuvandi
õõnestamine ajaloole tuginedes. Üldisemalt proovis EKRE auditooriumit enda poole võita näiteks
paatose esilekutsumise, eliidi ründamise ja muude töös analüüsitud populismi- ja
demagoogiavõtetega. Populism ja demagoogia osutusid EKRE retoorikas peamisteks taktikateks,
moodustades üle kolmveerandi kõikidest märgitud sõnavõttudest. Töö lõpp tõdes, et populismi saab
vaadelda kui vältimatut strateegiat tänapäevase poliitilise kommunikatsiooni keskkonnas.
Demagoogia seevastu, populismi sees või eraldiseisvana, mõjub negatiivselt ning on seeläbi
ebavajalik osa poliitilisest retoorikast.