Populism ja demagoogia poliitilises kommunikatsioonis: EKRE 2019

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Populismi ja demagoogia kasutus poliitilises kommunikatsioonis on tänaseks muutunud nähtamatuks, kuna terve poliitiline maailm on seda laias ulatuses kasutamas. Tänu sellele ei pöörata väljaspool poliitakadeemilist maailma populismile ja demagoogiale ning nende määratlemisele suurt tähelepanu. Põhjuseks on arvamus, et see ongi lihtsalt viis kuidas poliitika toimib. Käesoleva bakalaureusetöö eesmärgiks on uurida populismi ja demagoogiat ning vaadelda nende nähtuste toimimist poliitilises kommunikatsioonis ühe erakonna näitel. Vaatlusaluseks erakonnaks antud töös on Eesti Konservatiivne Rahvaerakond. Töö empiirilise osas on analüüsitud 2019. aasta Riigikogu valimistele eelnenud viite Eesti Rahvusringhäälingu teledebatti. Töös on analüüsimeetodina kasutatud kvalitatiivset sisuanalüüsi. Analüüsi käigus prooviti leida vastused järgnevatele küsimustele: Mis on populaarseim populismivõte EKRE retoorikas Riigikogu valimisi sissejuhatavatel valimisdebattidel? Milline on populismi ja demagoogia esinevuse sagedus? Millised on erinevate populismi- ja demagoogia võtete sagedused? Milliste populismi- ja demagoogiavõtetega loodab EKRE auditooriumi enda poole võita? Töö käigus selgus, et populaarseimaks populismivõtteks EKRE retoorikas osutus oponendi kuvandi õõnestamine ajaloole tuginedes. Üldisemalt proovis EKRE auditooriumit enda poole võita näiteks paatose esilekutsumise, eliidi ründamise ja muude töös analüüsitud populismi- ja demagoogiavõtetega. Populism ja demagoogia osutusid EKRE retoorikas peamisteks taktikateks, moodustades üle kolmveerandi kõikidest märgitud sõnavõttudest. Töö lõpp tõdes, et populismi saab vaadelda kui vältimatut strateegiat tänapäevase poliitilise kommunikatsiooni keskkonnas. Demagoogia seevastu, populismi sees või eraldiseisvana, mõjub negatiivselt ning on seeläbi ebavajalik osa poliitilisest retoorikast.

Description

Keywords

Citation