Liiber, Ülle, juhendajaVarres, LenelTartu Ülikool. Loodus- ja täppisteaduste valdkondTartu Ülikool. Loodusteadusliku hariduse keskus2024-05-242024-05-242023https://hdl.handle.net/10062/98803Magistritöö eesmärkideks on välja selgitada õpilaste arusaamine 5. klassi loodusõpetuses käsitletavatest vee omadustega seotud mõistetest (pindpinevus, kapillaarsus, soojuspaisumine, märgumine) ning õpetajate hinnangud õpikute eakohasusele, tõhususele ning teemade käsitlusele 5. klassis. Analüüsiti Põhikooli riiklikus õppekavas ja www.opiq.ee olevaid vee omadustega seotud mõisteid. Analüüsiti Avita ja Koolibri õppetekstide keerukust LIX indeksit abil. Õpilaste hinnangute väljaselgitamiseks õppimisest, õpikust ja tunnist kasutati Likerti skaalas küsimustikku. Õpilaste arusaamiste väljaselgitamiseks kasutati üheksast valikvastustega ja kümnest avatud vastuselisest küsimusest koosnevat küsimustikku. Õpetajate hinnangute väljaselgitamiseks viidi läbi intervjuud. Õppekavas ja www.opiq.ee olevates õpikutes esinesid mõisted killustatult. Avita ja Koolibri õpikutes olid neljast teemadest raskesti loetavad kaks. Õpilased hindasid õpikuid enamasti keerulisteks. Õpetajad leidsid, et teemade järjekord II õppeastme loodusõpetuses võiks olla teistsugune, kuna 5. klassis on vee omadustega seotud teemad õpilaste jaoks keerulised.etLIX indeksküsimuste tüübid5. klassi loodusõpetusloodusõpetus5. klassi õpilaste hinnangudmärguminepindpinevussoojuspaisuminekapillaarsusLIX indextypes of questions5th grade sciencescienceanalysis of textbookssurface tensionthermal expansioncapillaritymagistritöödViienda klassi õpilaste arusaamine loodusõpetuse vee omaduste teemast ning õpilaste ja õpetajate hinnang teemaleThesis