Tilga, HenriKoka, AndrePaap, HassoKuhlberg, KarlTartu Ülikool. Sporditeaduste ja füsioteraapia instituut2025-09-232025-09-232025https://hdl.handle.net/10062/116215Eesmärk: Magistritöö eesmärk oli uurida, kas liikumisõpetuse õpetajatele loodud sekkumisprogramm mõjutab oluliselt eksperimentrühma õpilaste seas mõõdetud uuringutunnuseid, milleks oli: Õpetajapoolne autonoomsuse pakkumine, struktuuri pakkumine, kontrolliv käitumine, kaootiline käitumine, psühholoogiliste vajaduste rahuldamine, psühholoogiliste vajaduste frustreerimine, erinevad motivatsioonitüübid nii liikumisõpetuse tunni kui vaba aja kehalise aktiivsuse kontekstis. Metoodika: Uuringus osales kokku 242 õpilast (keskmise vanusega M=12,43, SD=0,57), nendest 92 poissi ja 146 tüdrukut, 4 ei märkinud sugu ning 20 õpetajat (10 meest ja 10 naist). Õpetajad ja õpilased jagati eksperimentrühma (11 õpetajat, 97 õpilast) ning kontrollrühma (9 õpetajat ja 145 õpilast). Uuring koosnes kahest osast. Esimeses osas täitsid mõlema grupi õpilased internetis REDCap keskkonnas küsimustiku, peale mida läbisid eksperimentrühma õpetajad 8 nädalat kestnud täiendusõppe veebikoolituse programmi. Peale seda täitsid mõlema grupi õpilased uuesti REDCap keskkonnas küsimustiku teist korda. Kõikidele küsimustele sai vastada Likert-i tüüpi hinnangu skaalal. Uuringutunnuste keskmiste erinevuste hindamiseks rakendati paarisvõrdluse t-testi ning sõltumatute valimite t-testi. Uuringuandmete analüüsimisel kasutati ka kovariatsioonianalüüsi (ANCOVA), mille abil hinnati eksperiment- ja kontrollrühma vahelist erinevust uuritavates tunnustes pärast sekkumise läbiviimist. Tulemused: Uuringus leiti, et enne uuringu algust ei olnud statistiliselt olulisi erinevusi kontrollrühma ja eksperimentrühma vahel. Uuringust langesid välja vanemad õpilased (p=0,03), kelle psühholoogilised vajadused olid vähem rahuldatud (p=0,01). ANCOVA analüüsi käigus leiti, et eksperimentrühma õpilased tajusid peale sekkumisprogrammi oma sisemist motivatsiooni paremini toetatult (p=0,024) kui kontrollrühma õpilased. Kokkuvõte: Uuringu tulemuste põhjal saab järeldada, et kui liikumisõpetuse õpetajad läbivad loodud sekkumisprogrammi, on eeldatavasti võimalik tõhusamalt toetada õpilaste tajutud sisemist motivatsiooni.ethttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ee/magistritöödliikumisõpetuspsühholoogilised põhivajadusedsekkumisprogrammmotivatsioonkehaline aktiivsusLiikumisõpetajatele suunatud koolitusprogrammi mõju psühholoogilisi põhivajadusi toetava käitumise tõhustamisel ja õpilaste kehalise aktiivsuse suurendamiselThe effect of a training program for physical education teachers to enhance students’ basic psychological needs and physical activityThesis