Pihlap, Sirje, juhendajaKrusberg, Säde MaiTartu Ülikool. Loodus- ja täppisteaduste valdkondTartu Ülikool. Matemaatika ja statistika instituut2025-07-232025-07-232025https://hdl.handle.net/10062/112258Gümnaasiumi matemaatikaõppes on ekstreemumülesannete teema olulisel kohal, sest see arendab õpilaste oskust kasutada tuletist reaaleluliste probleemide lahendamisel, aidates seeläbi tuua matemaatikas käsitletavat sisu õppijatele tähenduslikumalt ja elulähedasemalt. Töö teoreetiline osa käsitleb ekstreemumülesannete olulisust, õpetamise metoodikat ja varasemate riigieksami ülesannete analüüsi. Kirjeldatakse ka kvaliteetse digiõppematerjali koostamise põhimõtteid ning tutvustatakse ADDIE ja LORI mudeleid. Erinevate uuringute ja riigieksamite ülesannete analüüside põhjal leiti, et tegemist on keeruka valdkonnaga, eriti vajavad õpilased tuge ühe muutujaga funktsiooni valemi koostamisel lähtuvalt ülesande tekstist. Kuigi digivahendid võiksid teema õppimist tõhusalt toetada, on autorile teadaolevalt eestikeelsete tasuta digiõppematerjalide hulk piiratud. Seda kitsaskohta arvesse võttes otsustati magistritöö raames luua veebikeskkonnas Desmos tegevusuuringu ühe tsüklina neli interaktiivset digiõppematerjali, mida saab kasutada iseseisval õppimisel, kuid mis on soovi korral rakendatavad ka klassiruumis. Materjalid käsitlevad ekstreemumülesandeid erinevates kontekstides, sealhulgas geomeetria ja majandusega seotud ülesannetes, ning sisaldavad õppevideosid, visualiseeringuid ning automaatset tagasisidet. Loodud digiõppematerjalidele andsid tagasiside kuus matemaatikaõpetajat ning 45 õpilast, kelle hinnangud loodud õppematerjalidele olid positiivsed. Antud soovituste põhjal parandati ja täiustati materjale ning valmis materjalid lisati nii Desmose kui ka E-koolikoti veebilehele.etAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Estoniahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ee/tuletisekstreemumülesandedõppematerjalidderivativeoptimization problemslearning materialsmagistritöödvõrguväljaandedDigiõppematerjalide loomine ekstreemumülesannete iseseisvaks õppimiseks ning õpetajate ja õpilaste tagasiside loodud digiõppematerjalideleThesis